Hej!
Tidigare ägare har bytt ut 2-glas mot 3-glas utan ventilation i fönstren så jag behöver montera tilluftsventiler i samtliga rum, undantag för kök.
En ventil är monterad, dock på rätt fult sätt/ställe. Men jag behöver lite tips på hur jag ska göra, och vart jag ska placera ventilerna. Så jag vänder mig till er kunniga!
Det rör sig om en villa med källare. Husets ventilation är självrag, dränerat och i källaren är det golvvärme, vattenburen.
Jag har kikat på dessa två, byggmax är snyggare i mitt tycke,
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...WULEDGy_4efJnvEDZI9n9HQLAvO8D9vBoCRDAQAvD_BwE
https://www.byggmax.se/ventilation/ventiler/friskluftsventil-fv-90-reton-p317076
Jag vet inte riktigt hur reglerna ser ut kring montering av tilluft men som ni ser på bilderna så behöver jag montera ventilen ovanför fönstren i vardagsrummet (bara en bild men samma på motsatt sida av rummet)
Lika så i ett av rummen så är det mexitegel i samma höjd som fönsret, dock ej ovanför där är det träpanel.
Jag vill att det ska se snyggt ut även från utsidan, vill inte ha ventilerna i olika höjd så det ser ut som något taikonläger..
Hur ser det ut med regelverk ovanför fönstren tror ni? Såhär ser rummen ut där det behövs luft.
Tips, åsikter, råd?
Tack för hjälp!
Tidigare ägare har bytt ut 2-glas mot 3-glas utan ventilation i fönstren så jag behöver montera tilluftsventiler i samtliga rum, undantag för kök.
En ventil är monterad, dock på rätt fult sätt/ställe. Men jag behöver lite tips på hur jag ska göra, och vart jag ska placera ventilerna. Så jag vänder mig till er kunniga!
Det rör sig om en villa med källare. Husets ventilation är självrag, dränerat och i källaren är det golvvärme, vattenburen.
Jag har kikat på dessa två, byggmax är snyggare i mitt tycke,
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...WULEDGy_4efJnvEDZI9n9HQLAvO8D9vBoCRDAQAvD_BwE
https://www.byggmax.se/ventilation/ventiler/friskluftsventil-fv-90-reton-p317076
Jag vet inte riktigt hur reglerna ser ut kring montering av tilluft men som ni ser på bilderna så behöver jag montera ventilen ovanför fönstren i vardagsrummet (bara en bild men samma på motsatt sida av rummet)
Lika så i ett av rummen så är det mexitegel i samma höjd som fönsret, dock ej ovanför där är det träpanel.
Jag vill att det ska se snyggt ut även från utsidan, vill inte ha ventilerna i olika höjd så det ser ut som något taikonläger..
Hur ser det ut med regelverk ovanför fönstren tror ni? Såhär ser rummen ut där det behövs luft.
Tips, åsikter, råd?
Tack för hjälp!
Produkter som diskuteras: "fresh-tl98f"
Väggventil TL 100C teleskopisk Fresh
Komplett ventil
378 kr inkl moms
Läs mer
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 020 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 020 inlägg
Klicka här för att svara



