jag ska renovera hela övervåningen och barrummet kommer se ut som enligt bild. Oklart var dushen hamnar men dörr en och ventilen genom vägg är "låsta"

Jag vet att det rent tekniskt är bäst med Alternativ 1 rakt ut ur tak. Denna lösning kostar 2760+moms bara för specialpanna och huv till taket + att det blir en genomföring genom tak med allt meck det innebär.

Alternativ 2 är klart lättast. Det är redan en ventil genom timmerväggen på detta ställe i rummet. Väl medveten om att det inte är optimalt att blåsa ut luft ur vägg. Å andra sidan har jag ett väldigt litet takutsprång och väljer man en stos som sticker ut lite ser jag inte detta som ett problem. Frågan är däremot om placeringen är dum? Jag borrar hellre ett hål i taket än att dra ett nytt hål genom timret. (Vi har förövrigt nu en fläkt i undervåningens badrum ur vägg och har haft så i 4 år, inte ett spår av problem med detta och då är det inte ens en stos som sticker ut ur väg...)

Alternativ 3 är att placera en fläkt i taket och dra en kanal ner till väggens utlopp. Fördelen är att man kan välja fritt var fläkten sitter men nackdelen är såklart längre rör och tryckfall... Är detta ett problem tro. Jag kommer riva ut allt och isolera om så det blir inget problem att lägga kanalen. Lite problematiskt kanske i vinkeln mellan tak och vägg men det finns ju platta breda kanaler för att minska på utrymmet som behövs

(alternativ 4 som inte visas på bild är att dra en kanal till skrorsten och nyttja en tom pipa. Inte ok kanske ... va vet ja, inte helt problemfritt att ta sig in i kanalen heller men man slipper ju en takgenomföring)

• Schematisk bild av olika alternativ för placering av ventilation i renoveringsprojekt med mått och pilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.