Hej.

Har köpt ett mindre hus byggt 1945, bottenplattan är ca 85kvm med källare, entreplan samt en ombyggd mindre vind med snedtak.
Under 2017/18 gjordes en större renovering där det dränerades, byttes fönster, satte in bergvärme, golvvärme i entreplan, badrum osv osv men det som glömdes var ventilationen.
Med början i källaren där det ryms hall, större badrum/tvätt samt gillestuga finns ett luftintag som jag tror är till gamla pannrummet, numera gillestuga. I badrummet finns en ventil till murstocken, inget mer.

På entreplan med golvvärme finns INGEN tillluft men frånluft i form av en pax fläkt i lilla toaletten samt från ventiler i vardagsrum (öppen planlösning till kök), kökets fläkt (ikea) och i ett av sovrummen.

På övervåningen (gamla vinden) finns inte heller vare sig till eller frånluft. Där finns ett sovrum samt en klädkammare.

Känslan är att det blir väldigt mkt fuktig luft på övervåningen och detta måste vi fixa kvickt.

Hur ska man göra detta på ett bra sätt?

Tänker jag rätt med följande:
Källaren behålls som den är med ett stort intag samt frånluftsventil i badrum, finns luftavfuktare i badrummet också.

På entreplan tas det upp en väggventil för inkommande luft i vardagsrum/kök som ligger ihop och behåller den frånventilen som redan sitter i vardagsrummet. Dom två sovrummen på entreplan får varsin spalt ventil ovan fönster, eller är det bättre med väggventil pga golvvärmen? Denna luften tas omhand av paxfläkten som sitter i badrummet och går konstant på låg hastighet.

Övervåningen där vårt sovrum finns tänkte jag en paxfläkt för utgående luft genom väggen, inluften här kommer från entreplanets friskluftsintag.

Troligen har jag tänkt fel men någonstans måste jag ju börja i mitt funderande och efter att besökt byggvaruhandlar inser jag att deras kunskap är betydligt mindre än min.

Ingen som har ett förslag eller idé? Har jag måhända skrivit frågeställningen på ett märkligt sätt?
Hade tänkt att åka runt på bygghandlarna i stan idag för att jaga grejer......

Det är svårt att balansera flera fläktar mot varandra men om det är samma modell på båda/alla så kan det fungera.

Protte

BirgitS
1 1817 skrev:
Övervåningen där vårt sovrum finns tänkte jag en paxfläkt för utgående luft genom väggen, inluften här kommer från entreplanets friskluftsintag.
I sovrum bör man ju ha friskluft, så mitt förslag är en tilluftsventil i sovrummet (så långt bort från klädkammaren som möjligt) och en utsugsfläkt i klädkammaren.

1 1817 skrev:
På entreplan tas det upp en väggventil för inkommande luft i vardagsrum/kök som ligger ihop och behåller den frånventilen som redan sitter i vardagsrummet.
Rekommendationen är tilluft i vardagsrummet (långt från köket) och frånluft (t. ex. genom att ständigt ha fläkten på lågt varv) i köket.

Tack för era svar.
Den pax fläkt som kommer sitta på övervåningen är inte samma modell som i badrummet utan en pax anpassad för fasadmontering.
Varför ska jag ta luft i sovrummet och skicka ut det på andra gaveln i klädkammaren? Är det pga fläktens ljudvolym? Den gaveln på övervåningen där sovrummet finns ligger i kvällssol och jag har en känsla av att det kommer bli stekhett, tanken var att ta friskluft från skuggsida och låta den luften passera genom övervåningen (ca 9m) och sen ut genom väggen på sovrummet.
I dom två sovrummen på nedre plan, är det ok med spaltventil ovan fönster där trotts golvvärme?

BirgitS
1 1817 skrev:
Varför ska jag ta luft i sovrummet och skicka ut det på andra gaveln i klädkammaren? Är det pga fläktens ljudvolym?
Nej, det är för att man ska ha frisk luft i sovrum, inte luft som har passerat andra rum och tagit upp mer eller mindre olämpliga ämnen och dofter. Det räcker ju med att man köper en möbel som innehåller en spånskiva eller liknande så kommer den att släppa ifrån sig en del ohälsosamma ämnen under månader och sånt ska man ju minimera i sovrum där man är i många timmar varje dygn.

Uppvärmning av att solen ligger på får man ju väldigt bra genom fönstret och väggen så jag tror inte det spelar så stor roll om luften har passerat hela huset och fått rumstemperatur eller om man tar in kvällsluften. Under natten är det ju väldigt bra att ta in den svalare nattluften för att få ner temperaturen då i alla fall jämfört med att fortsätta ha uppvärmd rumsluft. Under värmeböljan i somras var kvällsluften svalare ute än det var inne hos oss så på kvällen hade vi ju korsdrag för att få ner temperaturen tills det var dags att gå och lägga sig.

1 1817 skrev:
I dom två sovrummen på nedre plan, är det ok med spaltventil ovan fönster där trotts golvvärme?
För att minimera drag är det nog bättre med en annan lösning.

Tack igen för dina svar.
Vilken annan lösning tänker du på i nedre sovrummen? Väggventil?

BirgitS
Nu är jag inte så insatt i vad som är bästa valet vid golvvärme eftersom jag aldrig har haft det, men jag vet att ska man inte få kalldrag av spaltventiler så är det bäst med radiatorer under dem. I andra trådar har andra rekommenderat väggventiler som är riktade snett uppåt och där luften blir väl omblandad.

• Gilla
1817
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.