mathiash77 skrev:
Jag tittade lite snabbt på Japes vent golv (ligger ett stenkast bort). Deras system skulle säkert passa med ett FTX system.


Ett FTX system ska inte återcirkulera luften utan endast värmen så du borde kunna koppla ihop.

Det är inte svårt att installera ett FTX system själv. Det är trångt, bökigt och tar tid men är inte svårt. Ett utmärkt sätt att slippa lägga 50-80000kr i installation
Du är riktigt hjälpsam :) jag skickade en offertförfrågam till Jape för några minuter sedan :) Får hoppas på att det är billigare än nivellsystemet som skulle kosta 80 000 kr för endast material.

Vilket FTX rekommenderar du?
 
L LilleRoy skrev:
Vi kommer tyvärr inte att ha golvvärme i huset, förutom elektriskt i badrummen, då det skulle kosta väldigt mycket. Runt 200 000 kr hörde jag på hornbach.
Ska du göra jobbet själv kan jag inte tänka mig att det kostar 200 000 att lägga golvvärme i huset. Försök räkna på vad det skulle kosta. Det i samband med en luft/vattenvärmepump gör att du får en låg driftskostnad och varma golv. Jag anser att elektrisk golvvärme ger för hög driftskostnad i förhållande till nyttan och är något man ska göra om man bara ska fixa till badrumsgolvet och inte har möjlighet att koppla på vattenburen värme.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Ska du göra jobbet själv kan jag inte tänka mig att det kostar 200 000 att lägga golvvärme i huset. Försök räkna på vad det skulle kosta. Det i samband med en luft/vattenvärmepump gör att du får en låg driftskostnad och varma golv. Jag anser att elektrisk golvvärme ger för hög driftskostnad i förhållande till nyttan och är något man ska göra om man bara ska fixa till badrumsgolvet och inte har möjlighet att koppla på vattenburen värme.
Kostnaden var med installation då jag inte har koll på hur man installerar golvvärme samt är osäker om jag vill försöka mig på det. Men jag håller med dig gällande driftkostnad.
 
P
L LilleRoy skrev:
Du är riktigt hjälpsam :) jag skickade en offertförfrågam till Jape för några minuter sedan :) Får hoppas på att det är billigare än nivellsystemet som skulle kosta 80 000 kr för endast material.

Vilket FTX rekommenderar du?

Jag tycker rotationsvärmeväxlare är bättre än plattväxlare. Högre verkningsgrad och mindre risk att isas igen. Visst sen är det fler roterande delar som kan gå sönder men det uppväger.

Jag lät en vent firma på nätet rita upp rördragning och dimensionering. Det var smidigt med ett fast pris där allt material ingick. För mig var det rördragningen och dimensioneringen som gjorde aggregatsvalet. Sök på FTX ventilationspaket.

Se till att få 5 års garanti på FTX aggregatet.
 
  • Gilla
LilleRoy
  • Laddar…
FTX:
Plattvärmeväxlare används inte idag.

Det är roterande eller motströms värmeväxlare som används och dom ligger mellan 85 och 94% verkningsgrad beroende på fabrikat. De jag sett med absolut bäst verkningsgrad är alla motströms men det finns en del variationer så man kan inte säga något generellt utan får se från modell till modell

Formatet är egentligen viktigare än typen. T.ex. var och hur du vill montera det.
En REC Blue 4 är som ett smalt torkskåp medans en Heru 100 är en plåtlåda på vinden.

FTX är energisnål ventilation och inte en lösning för uppvärmning
 
  • Gilla
LilleRoy
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
FTX:
Plattvärmeväxlare används inte idag.

Det är roterande eller motströms värmeväxlare som används och dom ligger mellan 85 och 94% verkningsgrad beroende på fabrikat. De jag sett med absolut bäst verkningsgrad är alla motströms men det finns en del variationer så man kan inte säga något generellt utan får se från modell till modell

Formatet är egentligen viktigare än typen. T.ex. var och hur du vill montera det.
En REC Blue 4 är som ett smalt torkskåp medans en Heru 100 är en plåtlåda på vinden.

FTX är energisnål ventilation och inte en lösning för uppvärmning

Tack för info! Mycket givande.
 
P
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
FTX:
Plattvärmeväxlare används inte idag.

Det är roterande eller motströms värmeväxlare som används och dom ligger mellan 85 och 94% verkningsgrad beroende på fabrikat. De jag sett med absolut bäst verkningsgrad är alla motströms men det finns en del variationer så man kan inte säga något generellt utan får se från modell till modell

Formatet är egentligen viktigare än typen. T.ex. var och hur du vill montera det.
En REC Blue 4 är som ett smalt torkskåp medans en Heru 100 är en plåtlåda på vinden.

FTX är energisnål ventilation och inte en lösning för uppvärmning
Nu ska vi inte förstöra tråden men nog tusan används plattväxlare:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Värmeväxlare
https://www.recvent.se/motstroms-eller-roterande-vvs/

Man har bara valt att döpa om dem och gjort om designen lite men nog är det plattor.. se RECvent hemsida för förklaring som du hänvisade till. ”Tidigare har plattvärmeväxlare (Notera att motströms vvx är en form av plattvärmeväxlare , se pkt 5) ”

Sen finns det för och nackdelar med båda modellerna. Placering och behov styr mest!
 
  • Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
P
Var hade du tänkt placera aggregatet?

Du har ett pannrum på planlösningen, är det plats för ett aggregat där så slipper du upp på vinden för att byta filter?

Man ska räkna med ca 0,35 l/s o kvadrat så du ska ha ett flöde på ca 56 l/s. Nu finns det fler aggregat och fler återförsäljare än vad jag länkar till, jag är bara lat...

https://www.ventilation.se/heru-100-s-ec-2/p-1915.htm

https://www.ventilation.se/systemair-save-vsr-300/p-3115.htm

https://www.ventilation.se/rec-recom-4/p-2989.htm

https://www.ventilation.se/flakt-woods-rdaf-mini/p-3286.htm


Vissa aggregat kan placeras stående, andra liggande. Vissa på kallvind andra måste vara i uppvärmt utrymme.

Allt detta påverkar val av utrustning för dig.
 
Värmepannan ska ju bytas så jag får se om det finns plats för det där. Vinden är nästa plats som den kan få plats i. Får kolla igenom förslagen.

Blir intressant hur allt blir till slut.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.