Skafferi i nytthus med fvp

286 läst  7 svar

1. Hojte
    Nybyggare · Nivå 7
    Hej

Funderar på hur man ska lösa det med ventilation om man vill ha ett skafferi som man vill ha ha lite svalare än rumstemperatur, med frånluftsvärmepump

Vi kommer placera skafferiet emot ytterväggen i norr och jag tänkte man skulle haft en tilluftventil i ytterväggen och sen ha frånluftsdon utanför skafferiet.
    Vår kontakt på husföretaget menar att man har frånluftsdon i skafferiet för att det inte ska sprida lukt till köket men då blir det ju varmt i skafferiet iom man drar in rumstemperatur i rummet.

Hur löser man detta? Hur har folk löst det?

2. B
    Medlem · Nivå 17
    Jag bodde en gång i en 40-talslägenhet med kallskafferi och det hade bara ett ventilationsdon vilket räckte till bra för att få det kallare där. Dörren var hyfsat tät mot köket, överfalsad och rejält handtag som stängde till ordentligt. Matkällare var också konstruerade på det sättet, en ventil och tätt mot resten av huset.

• Laddar…
  3. Hojte
    Nybyggare · Nivå 7
    Ja precis men hur löser man det i nybyggt hus? Eller är det samma sätt?

4. B
    Medlem · Nivå 17
    Jag tycker det borde vara likadant. Det borde räcka med ett ordentligt hål för att få lagom nerkylning vintertid när det är tätt mot resten av rummet. Nu är det svårt att komma ihåg men jag skulle gissa att hålet in till skafferiet var kring 10 cm brett och sen satt det ett lock över som man skruvade på för att få lagom ventilation, typ http://static.byggmax.com/media/!Item!25512!productImage!0_25512-1.JPG/large/Ventil.jpg

• Laddar…
  5. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 15
    Bara en ventil med filter räcker gott för att kyla ner det något. Ingen övrig ventilation skulle jag säga

• Laddar…
  6. H
    Medlem · Nivå 11
    Varför vill du ha mjölet svalt? Varorna där inne är väl för rumstemp..

7. B
    Medlem · Nivå 17
    Kring 10 grader är ofta en bra temperatur för många grönsaker, egengjorda inläggningar, sylt och saft mm.

8. Hojte
    Nybyggare · Nivå 7
    Som Birgit skrev så är det mest för egenjord sylt, saft, inläggningar. Tar upp lite för mycket av svärmors matkällare med mina grejer

Sen mår ju mjölet bra av lite svalare också

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: