Jag kan förstora vindsluckan något så att ett Heru 130S går in hög högkant. Men det väger enligt produktbladet ca 100 kg. Hur får man upp den pjäsen genom vindsluckan?
Alternativet jag funderar på är att hyra en hög saxlift eller något ditåt och ta in aggregatet genom fasaden. En fördel med det är att jag då lika gärna kan ta 180S och köra det på lägre varv = mindre ljud. Men fasaden är putsad så det känns som en rätt besvärlig metod.
Jag kan ju inte vara den första som ställts inför detta problem - hur har ni andra gjort?
(Ursäkta om frågan ställts förut, letade men hittade inte.)
Alternativet jag funderar på är att hyra en hög saxlift eller något ditåt och ta in aggregatet genom fasaden. En fördel med det är att jag då lika gärna kan ta 180S och köra det på lägre varv = mindre ljud. Men fasaden är putsad så det känns som en rätt besvärlig metod.
Jag kan ju inte vara den första som ställts inför detta problem - hur har ni andra gjort?
(Ursäkta om frågan ställts förut, letade men hittade inte.)
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Det går att montera ur fläktar och filter samt ta bort locket för att få ner vikten innan man lyfter upp aggregatet.
Jag och en kompis släpade upp mitt HERU 90S EC längs med en vanlig aluminiumstege genom vindsluckan. En av oss stod uppe på vinden och drog med rep den andre sköt på nerifrån.
Jag och en kompis släpade upp mitt HERU 90S EC längs med en vanlig aluminiumstege genom vindsluckan. En av oss stod uppe på vinden och drog med rep den andre sköt på nerifrån.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag använde ett spakblock.
Det var ganska bökigt, eftersom det var så liten arbetslängd på spakblocket.
Men det är ju en arbetsuppgift man gör EN gång, så det är inte värt mödan att försöka optimera lyfthastigheten.
Det var ganska bökigt, eftersom det var så liten arbetslängd på spakblocket.
Men det är ju en arbetsuppgift man gör EN gång, så det är inte värt mödan att försöka optimera lyfthastigheten.
Jag spelade upp mitt med ett kedjespel. Smidig sak. En sån här. 250 kg-modellen
http://www.amazon.com/Harrington-Ca...388471&sr=8-2&keywords=harrington+lever+hoist
Det blev en aning trångt, men det gick trots allt:
http://www.amazon.com/Harrington-Ca...388471&sr=8-2&keywords=harrington+lever+hoist
Det blev en aning trångt, men det gick trots allt:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som sagts innan, det blir inte så tungt om du lyfter av luckan och tar ur alla delar som är enkelt löstagbara (filter, fläktar etc).
Hos oss gick det bra att få upp ett 130S EC med två man, en som puttade och en som styrde på vinden. Det krångliga var att få det på plats på vinden när man väl var igenom luckan. Har du hög "takhöjd" på vinden?
Hos oss gick det bra att få upp ett 130S EC med två man, en som puttade och en som styrde på vinden. Det krångliga var att få det på plats på vinden när man väl var igenom luckan. Har du hög "takhöjd" på vinden?
Stort tack för alla svar! Tack särskilt mattiasp för bilder, då blir det plötsligt mer reellt och greppbart 
Jag har full ståhöjd på vindens mitt, och åtminstone 150 cm direkt ovanför luckan, så hanteringen där uppe är jag mindre bekymrad för.
Hm... givet era positiva erfarenheter kanske jag ska ge mig på att bygga en större vindslucka och sedan peta upp ett Heru 180S. Av ljudskäl då, alltså, för att fläktarna ska kunan gå på lägre varv (130-modellen räcker egentligen). Ni som har Heru-aggregat, ska jag tänka så eller oroar jag mig i onödan för ljudet?
Jag har full ståhöjd på vindens mitt, och åtminstone 150 cm direkt ovanför luckan, så hanteringen där uppe är jag mindre bekymrad för.
Hm... givet era positiva erfarenheter kanske jag ska ge mig på att bygga en större vindslucka och sedan peta upp ett Heru 180S. Av ljudskäl då, alltså, för att fläktarna ska kunan gå på lägre varv (130-modellen räcker egentligen). Ni som har Heru-aggregat, ska jag tänka så eller oroar jag mig i onödan för ljudet?
Tack för info. Hur många liter kör du genom den?