Åsa Lund
Åsa Lund: Sök på: spaltventil
1 svar · 5,8k läst
M
mendelsohn: Frånluft källare i murstock är dock OK tycker jag. Men det är inte helt konsensus i det.
9 svar · 8,8k läst
L
Luugen: Fråga 1: Jag har inte märkt av att FTX systemet utjämnat temperaturen mellan min källare och entreplanet. Skiljer ca 4 grader i temperatur. 3: Ja det borde du. 4: sätt in större radiatorer i källaren?
1 svar · 2,3k läst
H
huggan: Glöm inte brandskyddet: "I kök i bostäder och andra utrymmen med hushållsspis eller ugn bör imkanalen utföras i lägst brandteknisk klass EI 15. Som alternativt till EI 15 kan imkanalen utföras i lägst brandtekniskt klass E 15 och med ett skyddsavstånd till brännbara material på minst 30 mm. Anslutningsdon till imkanaler bör utformas med material i lägst brandteknisk klass E. Kanaler
1 svar · 3,7k läst
·
J
jonaslatt: Jag har ftx ventilation i hela huset. I somras så hade jag panik av värmen som alla andra.? I källaren är det kanske 15 grader. Inga lukter eller något. Jag drog ner två spirorör via tvättstugan ner i källaren. Ett för in och utsug på vardera rum där. Mest för att luften ska röra sig lite där. Men min fråga är som sagt kan man få nytta av det svala för att kyla ner de 28gradiga
0 svar · 1,0k läst
R
RMag: [citat] Ok, då låter jag den vara stängd. Jo, det är klart bättre att slippa att matos åker runt i köket. Tänkte att det kanske vore bra för luftflödet i huset med en extra fläkt som går hela tiden
2 svar · 1,1k läst
A
Anna84: [citat] Hej. Ja det är absolut ett alternativ. Tusen tack för allt stöd.
11 svar · 2,8k läst
M
mendelsohn: [citat] För pollen räcker det att skära ut en bit av tex motsvarande filter i tex köksfläkt. Pollen är i sammanhanget STORA partiklar och går att filtrera bort utan att påverka lufttillförsel.
8 svar · 2,1k läst
M
mendelsohn: Röret var 97. Stossen var oxå 97. Bytte rör då jag faktiskt hade lite 100 rör av aluminium liggande. Blev klockrent:) Tack för input
4 svar · 911 läst
·
T
Tolundb: [citat]
7 svar · 8,3k läst
·
T
7 svar · 8,3k läst
·
Oldboy
Oldboy: Då kan det fungera. Det märker du efter att takfläkten installerats, dvs om det drar in luft genom ett marginellt gläntat fönster. Har ingen koll på dessa olika ventiler, men skulle själv också till varje pris undvika kalluftsdrag. (Det är bl a därför vi har FTX med riktigt varm och go tilluft (+29 - +39 C).
3 svar · 3,2k läst
T
Tolundb: Hej Finns det någon som är intresserade av 6st camfil filter till Ftx Heru 130 T? Ge ett bud
0 svar · 1,0k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Den drar väl lite mindre ström då så det är en vettig idé. Ingen idé att vispa luften när den inte skördar vatten.
3 svar · 3,8k läst
M
m.hi: [citat] Aa, då är jag med. Kruxet är att arbetet med håltagning på BV är mångdubbelt större än på ÖV och vinden pga av sten/betong i väggar. (förutom i utbyggnaden) Men vi får kanske fundera på om det är värt det ändå :)
5 svar · 7,9k läst
·
M
mendelsohn: Jag har ventilhål/hål/ ventil i botten på badrummsdörrarna. Ev badrummsfläkt ger mycket bättre effekt på så sätt. Kan bli acceptabelt snyggt att bara borra tre små hål en decimeter upp på dörren (från golvet). Måla även insidan/kanalen i samma färg som dörren så blir det snyggt. Se till att ha ett riktigt vasst borr.
10 svar · 25,2k läst
·
I
InsidersUnited: Friskluftsventiler i paket med galler, kanal, ventil finns. Exvis från Fresh. Men till fläkt har jag inte sett dessa, det är nog för att de flesta fläktar mynnar i tak, och då förutsättningarna är olika med längder etc Men det du vill ha finns på samma hylla i byggvaruhusen, gå dit och ta vad du vill ha istället?
5 svar · 8,1k läst
Magnus E K
Magnus E K: Det sistnämnda borde fungera utan problem. Jag köpte en "torktumlarslang" som förlängning till utblåset på min portabla AC som jag hade när jag bodde i lägenhet (har nu LLVP).
7 svar · 7,1k läst
I
Ingenjör Daniel: Som demmpa skriver så behöver du ingen frånluft i sovrummet. Om du ser till att det finns tilluft där kommer luften hitta vägen till kök eller badrum under skjutdörren. Om man har en väldigt tätt dörr kan man istället sätta in ett överluftdon.
12 svar · 6,1k läst
·
M
Plupp 170879: Nu är ju det här en tillfällig situation pga renoveringar i källaren. Tidigare körde jag jag också mitt aggregat utan eftervärme när hela värmesystemet var inkopplat. Men jag förstår att det finns de som hamnar i situationer där frånluften inte klarar av värma tilluften tillräckligt. Speciellt då aggegatet hamnar i en kallvind.
31 svar · 6,0k läst
·
T
TheGame: [citat] EC motorer ja
8 svar · 6,0k läst
T
term: Var slutar kanalen i andra änden? Kan du inte knacka bort hela kanalen och fästa stosen där den går in i väggen? Då kan ni ha väggskåp hela vägen upp.
8 svar · 1,8k läst
·
A
aweste00: [citat] Det verkar så!
4 svar · 12,5k läst
·
T
Tjoa: [citat] En gissning utan belägg. Prova att blås i en drickaflaska. Förmodligen samma fenomen.
10 svar · 15,0k läst
·
BegeZjamt
BegeZjamt: [citat] Tack för svar! Ja, det brummar lite i själva fläktmotorn vid startförsök. Får börja med att byta ut kondensatorn. Känns billigare än att beställa en ny motor på en gång.
2 svar · 1,6k läst
A
AndersS: Jag hade kör murstocken som frånluft och behållit tilluften som den är idag. Har liknande med den skillnaden att det också finns ytterligare en frånluft med fläkt i källarväggen som har kallrasskydd, som bara körs vid behov. Tilluften har en termostatventil.
1 svar · 1,8k läst
·
W
Welder: Hej! Jag har varit tvungen att modifiera spirorör för att få lite plats på ett ställe. Upptäckte nu när jag är klar att det är lite småhål på flexrören i den veckade aluminiumen. Funkar det att täta det med sikakryl vent och sen tejpa eller är det bara att köpa nya?
0 svar · 645 läst
Robert Winterqvist
Robert Winterqvist: Hej Har två stycken 150mm ventilationsrör i skorstenen som har lossnat. Från källare till skorsten är det ca 6 meter, så det vägen en del. Mina frågor: 1. Hur ska jag fästa rören vertikalt? (Det är uteslutet att använda gamla upphängningen). Kan ni länka några alternativ? Utrymmet består av ca 80x80 cm och är 6 meter högt. 2. Är det värt att behålla rören eller ska jag satsa
0 svar · 1,3k läst
L
Lechuza: Hej, jag gör en liten instickare här! Om all min frånluft i källare går i egna kanaler tillsammans ut genom taket dvs det är inte kopplat till murstocken. Då är de inga problem att installera fler paxfläktar på frånluftskanalerna? I nuläget jag bara en paxfläkt på frånluften i badrummet på ovanvåning, den är också kopplas på samma kanaler från källare (det är en stor pelare
7 svar · 4,2k läst
D
danne888: [citat] Så tolkade jag det på besiktningen men det låter ju inte rimligt nu när du säger det..vi har inte flyttat in än så kan inte kolla för stunden men får kika på det när vi flyttar in. Jag har dock förstått det som att det alltid ska finnas frånluft i klädkammare?
2 svar · 2,3k läst
·
N
Niklaspe: Finns två fuktspärrar en på bottenplan i mellanbjälklag (var oinredd vind) och även en fukt/ångspärr på övervåningen bakom väggarna!
4 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.