2 568 läst ·
27 svar
3k läst
27 svar
Hjälp! Ventilation 3-plansvilla -54
En köksfläkt är i min värld avsedd för evakuera matos, ej för bostadsventilation.D DorisDoris skrev:
Får du hälsoproblem i huset, så är det väl ett FTX-aggregat för 50 000-100 000 kr som ska in.
Vinden, används det som bostadsutrymme eller bara som förvaring?
Okej.. Har alltid fått förklarat att frånluft som behövs för att cirkulera ut gammal luft sker via kökafläkt och mekanisk badrumsfläkt. Inte i ett nytt hus.. Men i ett gammalt. Vad jag förstått bör de gå att få till ventilationen utan en sån dyr invesrering som ftx. Vinden är, som du ser på min bild.. Delvis oinredd gammal kallvind men också ett sovrum.E etompau skrev:
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 854 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 854 inlägg
"§ 4.3 Skriv en tydlig rubrikD DorisDoris skrev:
Undvik generella rubriker som "En liten fråga" eller "Hjälp". Rubriken ska säga något om frågan t ex "Svarta fläckar på väggen" eller "Hitta garagetillverkare?""
https://www.byggahus.se/forum/threads/anvaendarvillkor-med-diskussionsregler.220278/
Ventilation i ett ’gammalt’ hus är ofta självdrag, skorstenseffekten gör att luften ventileras ut, så ta bort ev kallrasskydd på pax och fläkt så har du lösningen där.D DorisDoris skrev:
Ang vind så är den kall och det räcker med genomdrag.
Sovrummet på övervåningen kan få en ventil också om du vill.
Vi har nog inget kallrasskydd på paxen tror jag. På vinden så finns de en tilluft i sovrummet, men ingen frånluft.. känns inte som nåt vidare drag på luften i de rummet. De för de väl inte i nedrevåningen heller nu när de är 30 grader ute Luften står rätt still.TomasJor skrev:
Men ja.. Vinden... På kallvinden finns inga ventiler?
Hej DorisDoris,
Kanske är det lättare att föreslå en åtgärd om du listar vad du upplever som problem. Vad jag förstår har du dålig luft i sovrum på övre plan, och där finns en frånluftsventil i hallen? En röd fläck på kartan i alla fall.
Men källaren, vad finns det där? Om källaren har tillluftsventiler skulle jag tro att det mesta av friskluften tas in där, eftersom trycket är lägst i källaren. Varm luft stiger, och därför kommer luften att stiga därifrån (om det inte finns en dörr eller annat som begränsar luftens rörelse). På övervåningen har du högst tryck, och därför är det svårt att få tilluft där, det blir gärna frånluft om man tar upp ett hål och luften går ut istället. Men du har ju en murstock, och den kan ge bra drag, åtminstånde när det är kallt ute. När det är varmt blir det inget drag alls, då får man vädra istället. Det kan funka bra.
Är självdraget för dåligt kan man förstärka med PAX, vilket du gjort. Är det fortfarande för dåligt kan man titta på en lösning där man monterar en fläkthuv på skorstenen, då får då ett enkelt mekaniskt frånluftsystem som ger jämn ventilation året om.
Upplever du att du har stora problem med dålig luft och vill investera i en energisparande ventilationslösning som ger mycket bra luft kan du kolla på ett FTX som kan installeras exv på kallvinden. Kan vara mer komplicerat med källare.
Det kan också vara möjligt att ansluta fler kanaler till murstocken och få bra självdragsutsug från fler rum, det beror på hur huset ser ut.
Har köksfläkten en egen pipa i murstocken finns det modeller som har ett lågt konstantflöde för att hjälpa till att hålla drag. Om det är bra eller dåligt vet jag inte.
Och vinden - i ett sådant utrymme kan man sätta en enklare ventil för uteluft, den är ju kall. Men se till att det är tätt ut mot vinden, annars tränger varm fuktig inneluft ut där, och när det är kallt kan det kondensera med fuktskador som följd.
Enkel lösning - vädra sovrum på övervåning.
Mellan lösning - fixa ett frånluftsrör på övervåningen som går till murstocken
Stor lösning - projektera för F på befintlig murstock, eller ett helt nytt FTX.
Kanske är det lättare att föreslå en åtgärd om du listar vad du upplever som problem. Vad jag förstår har du dålig luft i sovrum på övre plan, och där finns en frånluftsventil i hallen? En röd fläck på kartan i alla fall.
Men källaren, vad finns det där? Om källaren har tillluftsventiler skulle jag tro att det mesta av friskluften tas in där, eftersom trycket är lägst i källaren. Varm luft stiger, och därför kommer luften att stiga därifrån (om det inte finns en dörr eller annat som begränsar luftens rörelse). På övervåningen har du högst tryck, och därför är det svårt att få tilluft där, det blir gärna frånluft om man tar upp ett hål och luften går ut istället. Men du har ju en murstock, och den kan ge bra drag, åtminstånde när det är kallt ute. När det är varmt blir det inget drag alls, då får man vädra istället. Det kan funka bra.
Är självdraget för dåligt kan man förstärka med PAX, vilket du gjort. Är det fortfarande för dåligt kan man titta på en lösning där man monterar en fläkthuv på skorstenen, då får då ett enkelt mekaniskt frånluftsystem som ger jämn ventilation året om.
Upplever du att du har stora problem med dålig luft och vill investera i en energisparande ventilationslösning som ger mycket bra luft kan du kolla på ett FTX som kan installeras exv på kallvinden. Kan vara mer komplicerat med källare.
Det kan också vara möjligt att ansluta fler kanaler till murstocken och få bra självdragsutsug från fler rum, det beror på hur huset ser ut.
Har köksfläkten en egen pipa i murstocken finns det modeller som har ett lågt konstantflöde för att hjälpa till att hålla drag. Om det är bra eller dåligt vet jag inte.
Och vinden - i ett sådant utrymme kan man sätta en enklare ventil för uteluft, den är ju kall. Men se till att det är tätt ut mot vinden, annars tränger varm fuktig inneluft ut där, och när det är kallt kan det kondensera med fuktskador som följd.
Tack för ett utförligt svar. Källaren är kall oinredd med bastu och garage och förråd. Finns 2 ventiler där nere. Den röda fyrkanten på bilden på vinden är murstocken. Antar att vi får vädra med öppna fönster nu under sommaren iaf. Behöver jag fler utsug med pax måtro? De finns 3 dörrar mellan medrevåningen och sovrummet på vinden.C camelspin skrev:Hej DorisDoris,
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 854 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 854 inlägg
Vanliga Pax suger knappt någonting tycker jag. Jag satte riktiga kanalfläktar direkt, 100mm och uppåt på ventilationen och allra först i badrummet (men sådana fläktar kan/ska sättas på vinden så man slipper störas av ljudet. De suger som bara den. Gammalt hus från 1926 med självdrag.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden