Hej forumet!

Första inlägget. Läst mycket nyttigt men aldrig själv startat en tråd.
Köpt vårt första hus och flyttar in i augusti. Under de första två veckorna kommer vi att åtgärda en del brister i huset, bland annat ventilationen.

Huset är ett trähus byggt 1980. Souterräng.
152 kvm boarea och 44 kvm biarea.
Orginal 3glas fönster och enligt ritningarna är det byggt med plast i väggarna så det skall vara ganska tätt.
Mekanisk frånluft i badrummen och kök (Ventilationsröret verkar ha sitt avslut på vinden vilket snarast skall dras upp genom taket)
Vattenburet system (elpanna) + en äldre luft luft pump (grön ring) samt kamin.

Vi får tillträde först i augusti men när jag tittade runt där senast hittade vi inga tilluftsventiler alls.
Man kände att luften inte var bra och ventilationen måste göras något åt.
Jag försöker vara lite effektiv och lägga upp en plan redan nu så vi kan starta åtgärderna så fort det går efter tillträdet.

Jag tänkte montera friskluftsventiler på de ställen där jag gjort röda ringar. Tankar? Är det överdimensionerat?

Vid de blå ringarna sitter det idag gamla frånluftsfläktar (garage samt tvättstuga) som bara styrs av knappar.
Dessa tänkte jag först rakt av byta ut mot Pax calima fläktar men började sedan fundera på framförallt tvättstugan. Är det värt att satsa på någon form av värmeväxlare alt avfuktare istället för att ventilera ut värmen?

FTX vore trevligt men det har vi inte ekonomi till nu.

Jättetacksam för svar och tankar!
Tack för ett trevligt forum!

• Ritning av hus med markerade föreslagna platser för friskluftsventiler (röda ringar) och frånluftsfläktar (blåa ringar).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och välkommen till forumet. Titta först på fönsterna om det inte sitter ventiler på dem.
Det beror på tilluftsventilens kapacitet då du bara valt en i vardagsrum. Vilket kan ge lite i underkant med tilluft i vardagsrum och matsal. Möjligen kan matsalen behöva minst en också då ytan är så stor. Så det kanske är en bättre lösning beroende på placering av ventiler. Du har tänkt rätt då sovrum behöver ventiler.

Ventilerna jag kikat på har ett maxflöde på 7,5l/s vid 10 Pa.
Vad detta innebär i praktiken vet jag dock inte.
Låter vettigt att sikta på en till då.
Hade varit enklast att sätta även denna i vardagsrumsdelen då utsidan. Ser du några jättenackdelar med detta?

Ang spaltventiler så har jag inte detaljstuderat varje fönster, men jag hade ventilationen i bakhuvet när vi var där och kollade senast och såg inga alls. Många fönster syns i prospektet och där sitter det iallafall inte. Känns ju dock väldigt konstigt om ett hus byggs utan tilluft (?)

De flesta fönster är som sagt orginal så det är inte det ”klassiska” att huset blivit mycket tätare än tidigare pga fönsterbyte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.