Detta med ventilation.. Villen jäkla vetenskap. Blir inte klok.
3 plans villa - 54. Oinredd betongkällare (pannrum-luftvattenpanna, bastu, garage, tvättmaskin) boendevåning samt övrevåning med ett sovrum plus en större kallvind. Förr fanns inga tilluftsventiler och huset har självdrag via skorsten. Efter att vi renoverat satte vi in tilluftsventiler där de är markerat blått och frånluft rött. Pax i badrum plus köksfläkt. På vinden finns ingen direkt frånluft. Nu undrar jag om detta vet ar tillräckligt. Och sen undrar jag om de finns risk att vi med frånluftsfläktarna skapar ett sånt undertryck att vi drar upp luft från källaren? (källaren har 2 ventiler) För luften där kanske inte är den bästa.... Hur 17 ska man veta att allt är ok och fungerar rätt?

• Husritning med markerade tilluftsventiler i blått och frånluftsventiler i rött på en villa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av husets ventilationssystem, markerar tilluftsventiler i blått och frånluft i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Man kan anlita ventilationsexperter som kommer och mäter luftflöden samt diskuterar med dig om lämpliga åtgärder.

BirgitS BirgitS skrev:
Man kan anlita ventilationsexperter som kommer och mäter luftflöden samt diskuterar med dig om lämpliga åtgärder.
Ja.. Men de jag lyckats hitta är inga oberoende experter utan kommer från firmor som säljer och installerar ventilation. Garanterat säger den experten att ventilationen är otillräcklig för dom vill sälja..

En PAX-fläkt i badrummet kan likställas med en förvuxen datorfläkt. Lär enbart påverka ventilation i just badrummet.

BirgitS
Det finns certifierade kontrollanter som gör OVK (Obligatorisk VentilationsKontroll) och de ska vara objektiva eftersom det är en kontroll som baseras på mätdata och bara ger godkänd eller underkänd som resultat. Om man får underkänt kan man anlita en helt annan firma för åtgärd.

Här kan du hitta företag som utför OVK i din närhet: http://www.svenskventilation.se/sok-foretag/
Det finns även ett val för konsulter.

Checklista för ventilation: https://www.boverket.se/sv/byggande/halsa-och-inomhusmiljo/ventilation/kontrollera-din-ventilation/

E etompau skrev:
En PAX-fläkt i badrummet kan likställas med en förvuxen datorfläkt. Lär enbart påverka ventilation i just badrummet.
Så vad bör man ha istället menar du? Frånluft ska ju ske just från badrum och kök.

Har huset stått där sedan 54, och du inte upplever ngt problem så behövs inget annat.
Så gamla hus är ofta otäta och ger då automatiskt en ventilation.

En PAX-fläkt ger bara ventilation i det begränsade utrymmet, du kan inte räkna med att den ska räcka till för ventilation i övriga utrymme.

E etompau skrev:
Har huset stått där sedan 54, och du inte upplever ngt problem så behövs inget annat.
Ja, förvisso.. men nu har vi ju renoverat och tilläggsisolerat en del av huset innifrån vilket ju ändrar lite på saken.

D DorisDoris skrev:
Ja, förvisso.. men nu har vi ju renoverat och tilläggsisolerat en del av huset innifrån vilket ju ändrar lite på saken.
Har du bytt fönster så kan det ha inverkan på ventilationen.

Ser vettigt ut, kanske en tilluft i matrummet också men om det behövs märker du på kondens på fönstret.
Se till så pax och kök har självdrag när dom inte snurrar.

Taskig rubrik. Hur skall man veta vad som behövs för hjälp ?

E etompau skrev:
Har du bytt fönster så kan det ha inverkan på ventilationen.
Nej.. Inga fönster bytta. Endast nya ytor och tilläggsisolerat med 50 mm isolering.

R RoBo skrev:
Taskig rubrik. Hur skall man veta vad som behövs för hjälp ?
Man läser inlägget ;)

tttomten TomasJor skrev:
Ser vettigt ut, kanske en tilluft i matrummet också men om det behövs märker du på kondens på fönstret.
Se till så pax och kök har självdrag när dom inte snurrar.
Ja, kanske en till där. Men hur ser vinden ut? Jag får inte till någon frånluft där... Hur ser jag till att fläktarna har självdrag när de inte snurrar på?

E etompau skrev:

En PAX-fläkt ger bara ventilation i det begränsade utrymmet, du kan inte räkna med att den ska räcka till för ventilation i övriga utrymme.
Okej.. Men köksfläkten borde väl dra igång nån cirkulation då planlösningen där e ganska öppen? Hur sjutton ska jag få cirkulation då om fläktarna är så oeffektiva? Och hur göra på vinden? Får ju inte till nånfrånluft där. Hur säkertsällaatt luften cirkulerar där??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.