Man brukar ju ibland använda en pipa som imkanal. Så jag ser iof inget hinder till det.
Men man skall vara medveten om att inner luften innehåller mycket fukt och på vintern när det är kallt ute så får man utfällningar av fukt i kanalen och till följd av det kan man få frostsprängningar..

Bättre o använda pipan till en extra mysbrasa..;)

Kolla med sotaren om det är ok..

Redigerat:
Jag tänkte eftersom den redan används idag som frånluft från tvättstuga och toalett i källaren så borde den kunna användas som "vent-schakt" typ. Jag vill skaffa ftx anläggning men det är krångligt att komma ner till bottenvåningen i mitt suteräng hus. Behöver nog en rätt stor kanal med då huset är 224 kvm

Ja själv har jag 200mm men det är mest för att få ner bullernivån, jag har problem med öronen.
160mm borde du klara dig bra med så en halvsten är väl ungefär det.

Jag har kollat på en Heru 130 och anslutningen på den är 200 så de borde jag köra med. Fast kanske kan gå ner till 160 på undervåningen. Det var en väldig skillnad i pris på 200 och 160 ljuddämparna.

Ja jag har ett lite större aggregat så jag gick ned till 200 ...:)

Jo men du behöver inte så många dämpare så priset är nog inte så stort problem, bättre och ha lågt föde så man slipper buller.

Hur mycket plats tar en dämpare som man har innan donen? Tänkte på att de ska få plats i innertaket på undervåningen.

Fram till donen drar du 100 rör och lägger flexdämpare och dom tar inte just mer än kanske 130mm

Jag har 2 st 200mm dämpare på vinden en för tilluft och en för frånluft
sen en flexdämpare vid varje don jag tycker att jag fått ner bullernivån helt ok..
Drar jag på max på aggregatet så visst hör man det då men så mycket kör jag inte..

Tyckte jag läste tidigare i tråden att de hade dämpare på både tilluft, frånluft, avluft och friskluft. Det lät tydligen åt alla håll. Kan de stämma? Behövs de andra två dämparna? Kanske lika bra när man ändå ska bygga. Alla i tråden verkar ha kört med Heru aggregat. Har kollat lite på systemair VSR 300 med. Vilken är bäst av de 2? Lägre förbrukning på VSR men mycket dyrare filter bl.a.

Jag har en SAVE VTC 700 systemair

Jag har min FTX i pannrummet i källaren och där går 4 stigare á 200mm upp på vinden 2 till fastigheten och där har jag 2st 200mm dämpare dom andra går ena ut i taket och den andra uppe i nocken ca 7 meter upp, sen ansluter jag FTX:en till rören via flexdämpare för att slippa få över vibrationer till kanalerna.
man kan ju få lite utomhus buller som kan vara störande lite beroende på vart man bor. Sen vill man inte ha in ljud i stommen på huset som fortplantar sig. Så visst jag har också dämpare på alla men har nöjt mig med flexdämpare i källaren, dom kanske inte dämpar lika bra som fasta dämpare men dom hindrar ju även att vibrationer förs över till "huset" mitt aggregat står på betongplatta i källaren så den står ganska så stumt.

Tack för svaren :). Kan man använda imkanalerna i murstocken för att dra rör ner till bottenvåningen? Har ganska öppen planlösning på entré-planet och har svårt att få ner rör till bottenvåningen. Frånluften från tvättstuga, dusch/bastu och wc går via murstocken nu. Om man kan använda den kanalen så behöver man inte öppna taket i de rummen. Och skulle man inte kunna sätta en frånlufts ventil vid öppna spisen så den värmen flyttas runt till hela huset via värmeväxlaren?

Såg att du redan svarat på det :). Skulle man inte kunna isolera/fylla den kanalen så röret blir isolerat och på så sätt blir de ingen kondens? Och kanalen används ju nu som frånluft så de borde väll inte bli mer fukt med ftx än vad det är nu? :)

F flash skrev:
Både och. Lite sus från ventilerna kommer man nog inte ifrån men jag är nog lite förvånad av brummandet från agget.. Trodde att det skulle låta noll. ändå står den på en frigolitskiva. Pga utrymmesbrist så står den nedsänkt mellan hanbjälkarna och skivan sitter direkt ovanför plasten i taket. Kanske skulle det låta mindre om det var 50 cm lösull mellan taket och agget..
Skulle gummifötter kunna vara en idé?

Typ dessa..
https://www.ventilationsbutiken.se/sv/artiklar/vibrationsdamp-gummifot-m8bult.html

Ett par års trådlyft tänker jag... :)

Mäktig trådbump

Men intressant, jag har inte läst om dessa tidigare. Och jag har nog läst allt om FTX på Byggahus. Jag har nyligen ställt mitt Heru 100 ec2 på markskiva. Men har inte slutfört installationen så detta skulle kunna vara ett alternativ. Dock så står det i faktabladet att locket skall installeras uppåt vilket jag inte kan. Någon som har testat dessa?

varmkorv varmkorv skrev:
Mäktig trådbump

Men intressant, jag har inte läst om dessa tidigare. Och jag har nog läst allt om FTX på Byggahus. Jag har nyligen ställt mitt Heru 100 ec2 på markskiva. Men har inte slutfört installationen så detta skulle kunna vara ett alternativ. Dock så står det i faktabladet att locket skall installeras uppåt vilket jag inte kan. Någon som har testat dessa?
Ja, här slarvas det inte!

Jag står inför samma manöver strax, så det vore också intressanr att höra.
Och jag kommer ha locket uppåt.

• Gilla
varmkorv
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.