Byggahus.se

Ventilation i takhuv

270 läst  7 svar

1. Misacsson
    Medlem Nivå 6
    Halloj!

Kanske svårt att svara på utan att ha sett innanmätet på huven, men har någon här spontant ett tips på frånluftsfläkt som skulle kunna lämpa sig för takhuven? Flera ventilationskanaler går till schaktet, idag är det endast självdrag (vad jag vet). Behöver lite bättre drag, särskilt efter att badrum renoveras (funderade först på PAX-fläkt men tänker att det kanske är bättre att samtidigt komplettera hela husets drag).

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Bild takhuv.png

Tack på förhand!

2. J
    Medlem · Nivå 7
    Det verkar som att du har 2 st ventilation avlopp och då blir det knepigare att få till en fläkt. blir nog till att prata med en plåtis

• Laddar…
  3. Misacsson
    Medlem Nivå 6
    Nejnej, den andra huven är grannens. Så vitt jag vet i alla fall.

4. J
    Medlem · Nivå 7
    Eftersom det är ett ventrör upp genom så måste du nog få till något som passar i plåtväg för en fläkt, det finns takfläktar att montera men svårt att på distans att säga hur

• Laddar…
  5. Misacsson
    Medlem Nivå 6
    Kan man inte sätta en kanalfläkt nedanför eller i huven?

6. J
    Medlem · Nivå 7
    Klart har du ett rör för all vent som går upp i himlen så går det att sätta en kanalfläkt, den går även att reglera farten på med en motordimmer om fläkten klara det, . Är det flera pipor upp så måste dom sammanföras på något sätt i annat fall blir det bara på en del av venten

• Laddar…
  7. Misacsson
    Medlem Nivå 6
    Jag får nog ta och demontera huven helt enkelt och se efter vad vi har. Grannen nämnde att det är eternit-ventkanaler så man gör ju ogärna åverkan, vilket jag antar att en kanalfläkt kräver? Eller hur monteras de?

Vad bör fläkten klara för flöde för ett hus på 122 kvm (ett badrum, ett wc)?

8. J
    Medlem · Nivå 7
    Om den görs en huv som passar på skorstenen så kan den ventilera allt, men som du säger måste ses på plats hur det ska utföras, det med som troligtvis är med fyrkantiga eternitrör kan vara lite difffust att jobba i om det dammar, så se om det går att få en fläkt på topp