Vi håller på att byta fönster på huset och är i valet och kvalet ifall vi skall beställa med eller utan spaltventil på fönstrena.
Vårat hus har endast utluft via köksfläkten (Badrum och toalett).
Fönstrena som sitter idag har spaltventil men jag undrar ifall det inte är bättre att sätta en vanlig tilluftsventil i samtliga sovrum och utesluta spaltventilen.
Vad tror ni är lämpligast?
Om man går på en tilluftsventil behöver man då även ha en frånluftsventil?

Vad har ni annars för funderingar när det gäller ventilation för framtiden?
Ni håller ju till långt upp i norr, så kanske en ventilationslösning med värmeåtervinning inte ligger så långt borta?
I så fall, om FTX finns borta vid horisonten, så skall ni ju ta tilluften centralt och fördela inne huset,
och ej ta den genom ytterväggrna i varje rum.

• Gilla
Videoten
  • Laddar…
Vi har inte planerat göra någon ny installation av ftx utan det blir endast spalt eller tilluft.

Spaltventil är väl bra om ni också har vanliga element, de är ju tilluftventiler, och hamnar ju i uppkant av fönstren där den kalla luften blandas med den varma från elementen. Den luften ska sugas ut i badrum/toalett och kök, sedan åtminstone fläkt/ar som går konstant i badrum/toalett och du kan forcera med knapp och fuktavkänning. I vårt äldre hus har vi även frånluft i alla sovrummen med kanaler i taket rakt upp och självdrag, men det fungerar med spaltventilerna och en "bra" köksfläkt som förhindrar att lukt från matlagning söker sig mot sovrummen vid matlagning.
Så med våra äldre lösningar av ventilation ska man aldrig snåla med köksfläkten.
Du får prova dig fram men ser ingen anledning att inte välja spaltventiler för att sedan såga upp nya ventilhål i väggarna, den ev. merkostnaden är inget att "snåla" på med spaltventil.

• Gilla
Matilda r och 1 till
  • Laddar…
S
Jag valde med ventil på mina sparfönster som jag beställde för några veckor sedan. Jag har ett äldre hus med självdrag, nya fönster med nytt drev är såpass mycket tätare att jag tänkte att ventilerna är nog bra att ha.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.