Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Bygga FTX på egen hand

1. S
    Medlem · 96 inlägg

sy7robc

Medlem
    Hej, jag har redan varit inne i några ventilationstrådar och haft funderingar och kommentarer kring olika saker utifrån idéer och funderingar jag stött på i samband med att jag ska installera ett FTX-system i mitt en-planshus denna sommar. Jag har fått några frågor om min ventilationsritning så jag tänkte lägga upp en tråd med lite löpande info om mitt projekt. Jag har äntligen lyckats plocka upp scannern och läsa in min pappersritning på ventilationen. Än så länge har jag inte orkat föra över den och andra husritningar till lämpligt datorprogram.

Den ursprungliga ventilationsritningen.
    Teckenförklaringar till planlösningen/ventilationsritningen.:
    R = radiator
    F = fönster
    V = väggventil (tilluft)
    LVP = en gammal luft-/luftvärmepump
    K = Kamin som ska monteras närmsta veckorna
    P = frånluftsvärmepump/ventilationsaggregat
    D = dusch
    B = hörnbadkar

Mer info kommer...

2. S
    Medlem · 96 inlägg

sy7robc

Medlem
    Ventilationsplanlösningen är lite "kladdig", så här är planlösningen utan en massa detaljer. Länk

3. S
    Medlem · 96 inlägg

sy7robc

Medlem
    I ritningen ovan var planen att jag skulle ersätta min gamla träinklädda varmvattenberedare med en Nilan VP18. En frånluftsvärmepump som istället för att värma vatten till vattenburet värmesystem, värmer tilluften i ventilationssystemet samt fungerar som varmvattenberedare. Jag var helt såld på lösningen till att börja med, men värmepumpen kostar ca 40' att jämföra med ca 10' för en ny VVB och 20' för ett bra FTX agregat.

Jag har nu hoppat av planerna på Nilan VP18 och tänker istället köra med ett "vanligt" FTX-system med ett Heru 75 S, samt att VVB får bytas snart.

Istället för att ha en VP18 i det lilla rummet vid tvättstugan så kommer jag nu att ha ett Heru på vinden ovanför vardagsrummet (får se till att dämpa ordentligt för ljud via stommar). Kommer därför att ha lite annan rördragning än på ventilationsritningen ovan. Jag kommer dessutom inte att skicka ut avluften genom taket utan istället ta uteluft från ena sidan av vindsgaveln och skicka ut avluft på andra sidan.

4. S
    Medlem · 96 inlägg

sy7robc

Medlem
    En specialare som inte är med på bilden är att jag kommer att sätta ett frånluftsgaller i taket i närheten av kaminen, koppla en fläkt med trafo och termostat och sedan koppla denna uppvärmda luft på tilluftsledningen direkt efter ljuddämparen efter Herun. En kompis har gjort en sådan lösning som jag kikat på och han är grymt nöjd. Då får man in skön brasvärme via tilluften när det är kyligt ute. En annan finess är att jag bättre kommer att kunna utnyttja min luftvärmepump som nu har utblåset riktat ungefär mot kaminen/frånluftsgallret. Mer info om detta när jag börjar närma mig.

Har beställt grejerna idag, räknar med att börja om ett par veckor. Sommaren räddad, ska bli härligt att krypa runt på en kokhet vind (i alla fall om vädret fortsätter som denna vecka, puh) och snurra isolering runt vetilationsrör, INTE!

5. FrittDrag_II
    Husägare · Halland · 1 697 inlägg

FrittDrag_II

Husägare
    Skall du ha ute/avluft via gavlar kanske du vill sätta ljudfällor även på dessa kanaler, beroende på om ljudet från galler kan bli störande.
    Om du vill kan du precis vid gallerna gå upp till större storlek (200) = lägre hastighet i galler = mindre ljud (och även läger tryckfall).
    Finns även en del färdiga galler som är fyrkantiga med låda till runt spiro.

På vent-ritningar brukar man använda följande färger på kanaler:
    Uteluft=Blå, Tilluft=Röd, Frånluft=Gul, Avluft=Brun.

Tänk på att om du blåser in luft i din uteluftskanal kommer mängden uteluft att minska men mängden frånluft är samma = undertryck i huset.
    Alternativt öka farten på tilluftsfläkten motsvarande när du kör din extra fläkt.

6. S
    Medlem · 96 inlägg

sy7robc

Medlem
    Bra tips om att gå upp i storlek innan gallren på gavlarna, något att undersöka. Har även funderat på ljuddämpare innan avluftsgallret.

Tja, jag tänkte koppla på min "varmluftskanal" på tilluften, alltså efter fläkten/heru. Då borde väl förhållandet uteluft/frånluft vara detsamma oavsett om jag har min extrafläkt igång eller inte. Det kommer ju att susa en del mer p g a ökad tilluft när fläkten är igång dock, eller tänker jag fel igen?

mvh Robert

7. FrittDrag_II
    Husägare · Halland · 1 697 inlägg

FrittDrag_II

Husägare
    Det funkar bättre ... men kommer precsi som du säger ge en massa ljud i tilluftsdonen ... om nu inte luften tar andra vägar i aggregatet.
    Varför inte göra ett litet eget system för att köra runt den varma luften ?

8. S
    Medlem · 96 inlägg

sy7robc

Medlem
    Tja, om jag använder vanliga tilluftsrören kommer jag ju att få ut värmen i alla sovrum, vardagsrummet och kontoret. Om jag ska få till det med ett separat system blir det en dubbel uppsättning rör, isolering, don mm för tilluften samt en massa mer arbete. Det är väl anledningen.

Har ändå tänkt ha varvtalsreglering på "värmefläkten" så jag får väl hitta en kompromiss där det inte orsakar för mycket extra ljud och ändå transporterar bort hyfsad mängd värme från kamin/luftvärmepump. Fortsättning följer när kylan kommer...

9. S
    Medlem · 96 inlägg

sy7robc

Medlem
    Nu har ventilationsritningen uppdaterats, synpunkter mottages tacksamt!
    Det jag är mest fundersam på är min kaminvärme-special (gröna röret). Den svarta rutan representerar ett takgaller på ca 20*30cm med filter som sedan går till en kanalfläkt (KF-160) innan den ansluter till tilluften (innan ljuddämpare). Måste jag ha ett spjäll vid anslutning till tilluften (när jag inte har värmetillskottsfläkten igång), för att undvika att det kommer att komma tilluft genom fläkten och ut genom gallret (åt fel håll)?

Här är ritningen:http://www.serfs.se/hus/ny_ventilation_text_2.jpg
    Nu har jag gjort en del förändringar jämfört med den ritning som ventilationskillen gjorde åt mig:http://www.serfs.se/hus/planlosning_vent.jpg

Hur fungerar rensluckorna? Om jag vill ha en renslucka vid en T-koppling (tre rör kopplas), måste jag då ha en fyrvägskoppling istället för en T-koppling, eller hur ansluter jag rensluckan?

10. B
    Medlem · 999 inlägg

Bigfoot

Medlem
    Det stämmer inte riktigt. Du ökar ju flödet över donen och då får du större tryckfall över dom. Du får ett högre statiskt tryck i kanalen som tilluftsfläkten ska kämpa mot och då kommer du att få in mindre uteluft.

Säg t.ex. att du tänkt öka flödet med 25% när du har extrafläkten igång, då får den vanliga fläkten 56% mera tryck att övervinna, i verkligheten blir det ju något mindre eftersom du inte ökar flödet på intagssidan. (Tryckfallet är proportionellt mot luftflödet i kvadrat, 1,25*1,25=1,56.) Det klarar den förstås inte utan vidare utan flödet sjunker.

11. S
    Medlem · 96 inlägg

sy7robc

Medlem
    Hmm, det låter ju tyvärr korrekt. Jag kommer helt enkelt att få ett större undertryck i huset när den "extra värmefläkten" är igång. Jag kommer även att få in mindre med uteluft/tilluft i huset under den tiden, men förutom mindre mängd frisk luft borde det väl inte vara något problem med ex fukt och sådant? Det är ju ändå undertryck man ska ha i huset?

12. B
    Medlem · 999 inlägg

Bigfoot

Medlem
    Det är nog knappast skadligt. Det som kan hända är ju att det smiter in extra uteluft någonstans och den luften blir ju dyrare att värma än den som kommer genom aggregatet. Kaminen kan ju bli mer benägen att röka in också om du inte har uteluftskanal till den.

13. S
    Medlem · 96 inlägg

sy7robc

Medlem
    Jag ska lyfta upp Heru 75 S på vinden imorgon. Den har en funktion som heter tryckkompensering. Med den aktiverad "reduceras frånluftsflödet en hastighet". Den är tänkt att användas i samband med tändande av braskamin. Den får jag laborera med. Har inte planerat hur injusteringen av anläggningen ska gå till ännu, men det vore ju mycket bra att försöka mäta upp flöden vid olika fläkthastigheter, tryckkompensering och olika kombinationer av samarbete med "varmluftsfläkten".

14. F
    Medlem · 11 inlägg

flash

Medlem

Foton

Ta kort och lägg upp!! Vi är ett stort gäng nyfikna här på forumet som vill se hur du gör det och hur det ser ut.
    Lägg gärna upp dina erfarenheter och tips som du samlar på dig så slipper vi göra om dina misstag... ;-)

Pris för hela kalaset?
    Varför valde du just Heru 75 S?

Och till sist: Lycka Till!!

15. Y
    Medlem · 104 inlägg

y98matan

Medlem
    Hur går det sy7robc? Ligger du och sniffar ull på vinden? Vore intressant att höra hur det går för dig. Som nån tidigare sa vore det kul att se lite bilder på jobbet som inspiration.
    Jag sitter precis och räknar på en liknande anläggning. Skillnaden mest att jag inte kan dra min installation på vinden (platt tak) utan får utnyttja installationsutrymmen i källaren.
    Var köper du materialet? Funderar själv på soliduct.com. Nån som har erfarenhet av dem?
    /Mattias

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.