Bart Bart skrev:
Om du testar att koka vatten och inte har filtret på plats, drar fläkten ut ångan då?
Ska testa det. Det märkliga som sagt är att matos verkar åka ut. Även om jag upplever filtrerna ganska flottiga trots att jag inte förstår varför det blir så just med ångan.
G g.kraft skrev:
Hjälpte en kusin med att laga en dålig kupefläkt på en saab. Det visade sig att någon vänt på polerna (sannolikt från fabrik). En radialfläkt blåser även när den snurrar och åt fel håll, men mycket inneffektivt trots ungefär samma ljudvolym.

Hur är luftsuget?
Luftsuget verkar ok. Satte ett A4 som höll sig kvar.. Så antar att det ska vara ok då?

Mats-S
N nika84 skrev:
Det märkliga som sagt är att matos verkar åka ut
En vild gissning, men kan det vara så att filtret är så "fett" att inte vattnet kommer igenom utan stannar på ytan av filtret?
"Fett", dvs pga undermålig rengöring (kör det i diskmaskinen ofta) eller fett pga materialet på ytan av filtret.

Mats-S Mats-S skrev:
En vild gissning, men kan det vara så att filtret är så "fett" att inte vattnet kommer igenom utan stannar på ytan av filtret?
"Fett", dvs pga undermålig rengöring (kör det i diskmaskinen ofta) eller fett pga materialet på ytan av filtret.
Har haft fläkten i knappt en vecka 🫤
Problemet har tyvärr varit från start.

• Gilla
Mats-S
  • Laddar…
N nika84 skrev:
Har tyvärr testat lägre varvtal men samma problem :(
Ser också ut som att vattnet stormkokar, testa att vrida ner värmen ett snäpp. Samt köra fläkten på lägre hastighet under hela kokningen.
Jag hade också samma problem förut, tror att det var så det blev bättre.

D Denna skrev:
Ser också ut som att vattnet stormkokar, testa att vrida ner värmen ett snäpp. Samt köra fläkten på lägre hastighet under hela kokningen.
Jag hade också samma problem förut, tror att det var så det blev bättre.
Testat det oxå men samma problem.

Så det här är nu gjort.
- Vi köpte ett backspjäll. Satte upp det så långt upp som möjligt.
- Tog bort spjället i fläkten eftersom suget blev kasst med 2 spjäll i fläkt och kanalen.
- Köpte en 150 mm ventilationsslang/rör som även är klädd i plast som vi kopplade på högst upp på backventil med hjälp av en del (typ skarvdel?) för 150/125 mm som följde med fläkten.
- Drog ner på lägsta styrkan på fläkten. Och började koka vatten i vår minsta kastrull.
...... och det droppar fortfarande.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.