Ventilation
Unikt namn: Kollade aldrig den ursprungliga gubben som lämnade offert hur taket/stegen såg ut? Man får ju lite dåliga vibbar av en gubbe som genast hittar flera anledningar att inte påbörja ett jobb de redan accepterat förutsättningarna för. Vill han maska sig ur jobbet? Det låter ju rätt konstigt om de kunde jobba på grannens hus, som troligen är byggt samtidigt som ditt. De borde ju vara samma
Håbbe01: [citat] Uteluftröret bör enbart ha kondens isolering, gummi matta 10mm typ
Matti_75: Om du inte vill ha ventilen där så isolerar du igen hålet och sätter en lämplig skiva i hålet. Annars mäter du öppningen och köper en tallriksventil med genomföring i lämplig storlek
Lidlund: ÷ [citat] Är det här något som de bolag som kan göra FTX begriper sig på? Och handlar det om att vänta med att installera frikyla tills FTX är installerat, behöver det vara samma företag eller kan jag välja och vraka när och av vem de två sakerna ska installeras :D
hassebrassehasse: [citat] Jag har ett gäng datorer som står på dygnet runt i klädkammaren, dom drar runt 400-500w. Så det blir rätt varmt om jag inte har fönstret öppet. Kan man använda någonting av den värmen som genereras är jag glad, även om det inte är mycket. Det finns ju en liten dosa man kan justera fläkthastigheten för FTX i tre steg men förutom det finns det inte så mycket mer man kan
Kirre2021: Jag har både VL50 respektive VL100. VL50 funkar i sovrummet då den är tyst i lägsta läget, medans VL100 funkar bra i V-rummet då den låter lite mer. Jag upplevde att vårat inomhusklimat blev betydligt bättre med dessa jämfört med innan. Men sen har vi också frånluft i badrum/kök/toalett.
Fiddeki: [citat] Efter en stunds vila gick jag på det med ny kraft. Jag började med att lirka lite i botten och toppen med en skruvmejsel och fick då ut den några millimeter. Till slut lossnade den och jag kunde dra ut den.
BirgitS: Det brukar rekommenderas att man ersätter självdrag med mekanisk frånluft eftersom självdrag ofta fungerar dåligt i hus utan varm skorsten. Det kan vara bra med frånluft i klädkammare/garderob också eftersom luften där inne blir lite dålig av textildamm och fuktiga ytterkläder. Rekommendationen är frånluft i alla rum som smutsar ner luften, typ badrum, toalett, kök, tvättstuga och
oppelainen: [citat] Den luktar unket och är dammig. Vet du vilken typ jag bör leta efter så att den kan stoppas in kring röret? https://www.bauhaus.se/catalogsearch/result/?q=stenull&sortBy=nordic_production_sv_products_price_group_0_asc
svartöra: Tack! Det där visar att man tydligen tänker sig att underbeslaget ska hanteras på samma sätt som för papp+råspånt alltså överdelen sticks under väven och underdelen läggs ovanpå, och tätningen sker tydligen med tejp och butylband. Ännu en anledning att anlita en firma för de har förhoppningsvis rätt typ av goja att smeta på...
surris: Varm luft som kommer in i grunden under sommaren kondenserar eftersom det är kallare i grunden än ute. Att man tätat ventilerna under vintern handlar om värmekomfort, den kalla luften kyler ner grunden och i gamla otäta hus orsakat drag genom plank.
Dublin: Det låter som att det är stopp någonstans på vägen, blir nog att kolla med sotarn eller en ventilationsfirma.
karagic: [citat] Denna! https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inomhusklimat/ventilation/ventiler/friskluftsventiler/flexit-aero-80-ventil-153-x-162-mm-2364396?utm_source=prisjakt&utm_medium=pricecomparison
Arsehole: [citat] Aha, det var ungefär som jag trodde. Jag överväger att sätta in en kanalfläkt som tar hand om ventilationen från både badrum och kök, men låta köksfläkten ha en egen kanal som bara används vid matlagning. Verkar det som en bra lösning eller är jag ute och cyklar?
Antonnotna: Hej, har flyttat till ett hus från 2014 med frånluftsvärmepump, golvvärme och friskluftsventiler Fresh TL98F, 80 mm i rördiameter. Tycker de är riktigt fula, och skulle vilja hitta en annan lösning utan att borra nya hål i alla väggar. Dvs. söker jag en lösning som funkar till 80 mm rör. Rent visuellt gillar jag klassiska i gjutjärn, men osäker på om de har rätt funktionalitet.
Gimp: Är inte helt säker på om jag kommer ihåg rätt, men jag har för mig att jag såg till att komma under 1,5m/s i rören till alla rum, stamledningen typ 2,2m/s Fyrkantig 1200mm ljuddämpare och sen 1200mm flexdämpare innan tilluftsdon, jag har för mig att dom dämpar frekvenser lite olika. Vi har även kyla i tilluften och för att hålla 20-21 grader när det är 32 grader ute så går
sdlfkjlsdf: Slutade med ett rör i skorstenen, sen en fläkt på taket. Sen frånluft ungefär som på tidigare bild. Ljudnivån är acceptabel även om jag överväger att sätta in fler dämpare (kan ändå byggas in). Men, även om det är bra flöde och ventilationsfirman har mätt flöde på varje frånluftsdon, så är det fortfarande ibland fel flöde på ovanvåningens friskluft. Ska undersöka lite
Moltipo: Huset har bara haft direktverkande el som uppvärmning. Huset är nu konverterat till vattenburet.
FrittDrag_II: Här är vad jag ser på ritningen: Står i rum Kök: FD2: -/10: (-/40) -> Detta borde betyda att det sitter forceringskåpor med central frånluft (kan vara en eller flera fläktar) Kanaler samlade i stigare tyder på att kanaler går ihop i samlingslådor på vinden. Om detta stämmer: Då kan du inte sätta en "köksfläkt" utan det skall vara en kåpa med spjäll (ingen motor i kåpa).
Runnis: Är det mekanisk frånluftsventilation? Ingen fara i alla fall. Dammsug bort damm som du ser.
mgranath: Jag har slarvat bort muttern till fläkthjulet i min Cylinda Trinda-2. Den finns inte som reservdel och det är en specialmutter med en kona som klämmer fast fläkten mot axeln. Diametern på gängan 10,8 mm så det kanske är 7/16? Dessutom ser den fingängad ut (se bild). Är det någon som har något liknande att dälja till mig? Micke Granath
Hybro: Billiga delen, typ ca 1000 kr. 125 mm hål i väggen, en 125 mm 90 graders krök några rörstumpar och en ljuddämpare eller två. En kanalfläkt med varvtalsregulator. Häng upp i taket efter innerväggen. Ordna luftinsläpp i andra änden av lokalen. Det tråkiga är att kall luft i mängd sugs in speciellt kalla årstiden. Dyrare delen. Bra blir det med FTX. Ny eller begagnad. Kanske kan du
Teknikern: [citat] På wc, bad med fönster och kök ska du inte ha någon uteluft. Endast tilluft (uteluft) i sovrum och vardagsrum. Kolla så att du har överluft mellan rummen när dörrarna är stängda.
Cuppo91: [citat] Jag har ännu inte frilagt. Vill inte öppna upp konstruktion innan jag har fått tag i en strumpa. Har tänkt ta hjälp av en ventilationstekniker att se till så isoleringen blir korrekt. Han föreslår en ny tunnare variant som är lite dyrare. Minns inte vad den heter. Det är nog ca 3-5 meter mellan pump och yttervägg.