Husägare
· Karlskrona
· 55 inlägg
Hej! Hade en fundering.. i vårt hus från 1945 sitter inga tilluftsventiler (det har funnits under fönsterna men är tilltäppta vid tilläggsisolering på 90-talet)
Finns bara dessa ventilationsgaller som leder till den gamla murstocken ut genom skorstenen, upplever det som väldigt kvavt här hemma till och från, antar att dessa inte släpper in någon luft? Bara ut?
Till min fråga: ska jag täppa igen alla dessa (sitter i varje rum och i källaren, sitter inte i kök och badrum) och sedan sätta tilluftsventiler i alla rum förutom kök och badrum då förståss där det sitter frånluftsfläktar (spisfläkt och paxfläkt)
Finns bara dessa ventilationsgaller som leder till den gamla murstocken ut genom skorstenen, upplever det som väldigt kvavt här hemma till och från, antar att dessa inte släpper in någon luft? Bara ut?
Till min fråga: ska jag täppa igen alla dessa (sitter i varje rum och i källaren, sitter inte i kök och badrum) och sedan sätta tilluftsventiler i alla rum förutom kök och badrum då förståss där det sitter frånluftsfläktar (spisfläkt och paxfläkt)
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Husägare
· Karlskrona
· 55 inlägg
Husägare
· Karlskrona
· 55 inlägg
GoC skrev:
Förstår, fattar bara inte hur luften dras ut genom dessa ventilationer utan någon hjälp av värme eller fläktarGoC skrev:
Har även hört att man ej ska sätta tilluftsventil i kök, stämmer de?
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Husägare
· Karlskrona
· 55 inlägg
Ja kanske borde tilllagt att det ej finns möjlighet för eldning längre.. har vattenburen värme via luft/vatten,F fribygg skrev:
Pga detta så antar jag att dessa ventilationer ej länge behövs? Utan dit med nya tilluftsventiler och sätta igen de gamla ventilationskanalerna.
Eller är jag ute och cyklar?
rasmusandersson4 skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 602 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 602 inlägg
Så länge det är varmare inne än ute bör det bli ett visst drag i murstockskanalerna även om man inte eldar, dock troligen otillräckligt för att klara ventilationsnormer. Testa om ett hushållspapper hålls fast, fungerar bra hos mig.
Du är nog ute och cyklar om du sätter igen ventilerna i murstocken.rasmusandersson4 skrev:
Öppna sovrumsfönstren på glänt tills du ordnat tillluften.
Husägare
· Karlskrona
· 55 inlägg
Går ypperligt även utan. Och jo jag har självdrag i mitt hus. Även temperaturskillnaden eller blåsten gör att det ventiler. Har funkat fint i 35 år, men har även kompletterat med ett par fläktar i badrummen. Men stänger av den ena vintertid då det är fullt tillräckligt utsug ändå.F fribygg skrev:
Utan ventiler i murstocken?GoC skrev: