Hej! Hade en fundering.. i vårt hus från 1945 sitter inga tilluftsventiler (det har funnits under fönsterna men är tilltäppta vid tilläggsisolering på 90-talet)

Finns bara dessa ventilationsgaller som leder till den gamla murstocken ut genom skorstenen, upplever det som väldigt kvavt här hemma till och från, antar att dessa inte släpper in någon luft? Bara ut?

Till min fråga: ska jag täppa igen alla dessa (sitter i varje rum och i källaren, sitter inte i kök och badrum) och sedan sätta tilluftsventiler i alla rum förutom kök och badrum då förståss där det sitter frånluftsfläktar (spisfläkt och paxfläkt)

• Ventilationsgaller på vägg i äldre hus, diskussion om luftflöde och behov av tilluftsventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta upp tilluftsventiler i yttervägg istället

• Gilla
rasmusandersson4
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ta upp tilluftsventiler i yttervägg istället
Ja det tänker jag också, men bör jag täppa igen dessa då? Kanske sätta igen alla förutom de i källaren så luft kan komma därifrån.

Nej, dom skall du så klart ha kvar.
Men endera öppnar du upp så ventilerna under fönstrena når ut i friska luften, eller så monterar du tilluftventiler i sovrum, vardagsrum och kök

• Gilla
rasmusandersson4 och 1 till
  • Laddar…
rasmusandersson4 rasmusandersson4 skrev:
Ja det tänker jag också, men bör jag täppa igen dessa då? Kanske sätta igen alla förutom de i källaren så luft kan komma därifrån.
Det är frånluft som skall gå ut från huset och upp genom skorstenen.

• Gilla
rasmusandersson4 och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Nej, dom skall du så klart ha kvar.
Men endera öppnar du upp så ventilerna under fönstrena når ut i friska luften, eller så monterar du tilluftventiler i sovrum, vard
GoC GoC skrev:
Det är frånluft som skall gå ut från huset och upp genom skorstenen.
Förstår, fattar bara inte hur luften dras ut genom dessa ventilationer utan någon hjälp av värme eller fläktar

Har även hört att man ej ska sätta tilluftsventil i kök, stämmer de?

Värmen stiger, huset är byggt för att ha en varm murstock och då försvinner det ut luft genom ventilerna i skorstenen.
Eldar du inte så skorstenen blir varm får du köra frånluftsfläktarna.

Det enklaste just nu är ju att du öppnar sovrumsfönstren lite och sätter på paxfläkt och köksfläkt

• Gilla
rasmusandersson4
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Värmen stiger, huset är byggt för att ha en varm murstock och då försvinner det ut luft genom ventilerna i skorstenen.
Ja kanske borde tilllagt att det ej finns möjlighet för eldning längre.. har vattenburen värme via luft/vatten,

Pga detta så antar jag att dessa ventilationer ej länge behövs? Utan dit med nya tilluftsventiler och sätta igen de gamla ventilationskanalerna.

Eller är jag ute och cyklar?
Förstår, fattar bara inte hur luften dras ut genom dessa ventilationer utan någon hjälp av värme eller fläktar

Har även hört att man ej ska sätta tilluftsventil i kök, stämmer de?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Magnus E K
Så länge det är varmare inne än ute bör det bli ett visst drag i murstockskanalerna även om man inte eldar, dock troligen otillräckligt för att klara ventilationsnormer. Testa om ett hushållspapper hålls fast, fungerar bra hos mig.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Pga detta så antar jag att dessa ventilationer ej länge behövs? Utan dit med nya tilluftsventiler och sätta igen de gamla ventilationskanalerna.

Eller är jag ute och cyklar?
Du är nog ute och cyklar om du sätter igen ventilerna i murstocken.

Öppna sovrumsfönstren på glänt tills du ordnat tillluften.

• Gilla
stugan_i_skogen och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Du är nog ute och cyklar om du sätter igen ventilerna i murstocken.

Öppna sovrumsfönstren på glänt tills du ordnat tillluften.
Okej, tack för ditt svar!

Vad har ni för frånluft i kök och badrum?

F fribygg skrev:
Går ypperligt även utan. Och jo jag har självdrag i mitt hus. Även temperaturskillnaden eller blåsten gör att det ventiler. Har funkat fint i 35 år, men har även kompletterat med ett par fläktar i badrummen. Men stänger av den ena vintertid då det är fullt tillräckligt utsug ändå.

• Gilla
Chrzan och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Går ypperligt även utan. Och jo jag har självdrag i mitt hus. Även temperaturskillnaden eller blåsten gör att det ventiler. Har funkat fint i 35 år, men har även kompletterat med ett par fläktar i badrummen. Men stänger av den ena vintertid då det är fullt tillräckligt utsug ändå.
Utan ventiler i murstocken?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.