43 183 läst ·
84 svar
43k läst
84 svar
Mini recension på rums FTX aggregatet Mitsubishi VL-100
Från runt 200 till runt 100 men det pendlar ganska kraftigt så en lång tids undersökning bör göras. Radon värdena är värst i källaren på uppåt 600. Men där är bara jag i längre perioder och jag har aldrig rökt så mina risker är låga.Ohändige Robban skrev:
Mycket handlar även om vart man sätter ventilationen. Har du mycket radon i tex pannrummet kommer ventilationen göra mycket nytta där.
All ventilation förbättrar Radon värden men har man stora problem är nog en radonsug bättre
Tjena! Hur gick det? Köpte ni 5st miniventilation-enheter? Vi sitter i samma sits!M Mathias01 skrev:Hej.
Väldigt intressant tråd du skapat.
Har aldrig hört talas om dessa miniventilationer innan. vi har nyligen köpt ett hus som visade sig ha en radonhalt på 430 beqarelle i medelvärde.
Radonutredaren trodde ett riktigt ftx system hos oss skulle kosta mellan 150-170.000 utan att ha sett vårat hus och det hade inte gått att göra någon snygg dragning av ventrör.
Så jag tänkte köpa 3 st vl 100 och 2 st vl 50 tror du detta hade kunnat bli bra?
Vad hade ni för radon halt i eran källare före och efter montering av eran vl 100?
@aka_the_barf väcker liv i din bra tråd igen 
jag kollar på dessa också speciellt VL_100.
Är till en stuga och jag har lite svårt att placera den på gavlarna, det ska vara bredvid min Luftvärmepump isåfall och tja vad jag förstått i texten ovan kanske det egentligen inte vore så dumt?
MEN det jag är mest oroad för är uttagen som är ganska korta och när man inte drar upp på taket och släpper ut luften där tänker jag att risken finns speviellt på en enplans villa/stuga att varma luften kryper in på vinden/ takfoten?
Hur ser det ut på din vind nu som använt den ett tag och har du fortfarande lika fin recension?
jag kollar på dessa också speciellt VL_100.
Är till en stuga och jag har lite svårt att placera den på gavlarna, det ska vara bredvid min Luftvärmepump isåfall och tja vad jag förstått i texten ovan kanske det egentligen inte vore så dumt?
MEN det jag är mest oroad för är uttagen som är ganska korta och när man inte drar upp på taket och släpper ut luften där tänker jag att risken finns speviellt på en enplans villa/stuga att varma luften kryper in på vinden/ takfoten?
Hur ser det ut på din vind nu som använt den ett tag och har du fortfarande lika fin recension?
Jag monterade in en VL 50 igår i gästrummet i garaget och man hör den inte alls på lägsta hastigheten. 🙂A aka_the_barf skrev:Är man ljudkänslig så är detta fel enhet. jag skulle sneglat på den mindre VL-50 då istället. den ska vara tystare. om det är tillräckligt är en bra fråga? enligt manualen så ska den enbart alstra 15 db. det är lågt tycker i alla fall jag.
Hade denna inte fungerat så bra som den faktiskt gör så hade en VL-50 stått högt på listan i sovrummet. Har man en öppen planlösning och alltid öppet till sovrummet som oss skulle man kunna sätta en VL-100 utanför i närheten?
Har du tjocka väggar så kanske en sån här: [länk]
Vet dock inte om den är så mycket tystare?
Monterade en vl 80 idag.
Den är inte tyst alls.
Vad jag däremot märkt är att den har någon sensor som försöker hålla flödet konstant, håller man för utlopp eller inlopp varvar fläkten upp.
Så jag misstänker att min mäter fel och fläkten kör för fort. Ingen som demonterat en liknande maskin redan?
Den är inte tyst alls.
Vad jag däremot märkt är att den har någon sensor som försöker hålla flödet konstant, håller man för utlopp eller inlopp varvar fläkten upp.
Så jag misstänker att min mäter fel och fläkten kör för fort. Ingen som demonterat en liknande maskin redan?
Har du satt rören rätt? Det låter som att den är stängd eller täppt isf.O [old rusty] skrev:
Har du öppnat spjällen maximalt? På undersidan på VL50 finns en spak som öppnar upp, kanske är samma på VL80?
Är ju två rör på vl80 så svårt att få fel.. Och inget spjäll vad jag vet...
Har varit och kännt och kikat överallt där jag kommer åt men ser inget hinder, det var min tanke också.
Även om jag tar bort värmeväxlaren och båda filtren så låt den mycket tycker jag. Drar ju ner hastigheten lite när vvx tas bort men blir knappast tyst i mina öron.
Eller så har jag för höga krav, men man hör den ju över tvn.. Så oavsett hade jag velat varva ner motorn.
Har varit och kännt och kikat överallt där jag kommer åt men ser inget hinder, det var min tanke också.
Även om jag tar bort värmeväxlaren och båda filtren så låt den mycket tycker jag. Drar ju ner hastigheten lite när vvx tas bort men blir knappast tyst i mina öron.
Eller så har jag för höga krav, men man hör den ju över tvn.. Så oavsett hade jag velat varva ner motorn.
Det ska finnas ett reglage på undersidan.O [old rusty] skrev:Är ju två rör på vl80 så svårt att få fel.. Och inget spjäll vad jag vet...
Kolla in den filmen så kanske du hittar nått som blivit fel.
Såg nu att vl-50 är specad som 15dB medans vl-80 till 26, det är ju en betydande skillnad.
Så det är nog där våra olika erfarenheter grundar sig i kanske.
Så det är nog där våra olika erfarenheter grundar sig i kanske.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilket minimått mådte det vara på en badrumsdörr vid renovering av badrum är det nån lag på visst mått
Badrum -
Våtrumströskel i aluminium?
Badrum -
Mini-tröskel att lägga över badrumströskel för robotdammsugare?
Fönster & Dörrar -
Inkoppling rumstermostat till minipanna
El -
Badrumsfönster, PVC, trä eller aluminium?
Badrum