Ohändige Robban Ohändige Robban skrev:
Hur mycket minskade radonet i huset?
Från runt 200 till runt 100 men det pendlar ganska kraftigt så en lång tids undersökning bör göras. Radon värdena är värst i källaren på uppåt 600. Men där är bara jag i längre perioder och jag har aldrig rökt så mina risker är låga.
Mycket handlar även om vart man sätter ventilationen. Har du mycket radon i tex pannrummet kommer ventilationen göra mycket nytta där.
All ventilation förbättrar Radon värden men har man stora problem är nog en radonsug bättre

M Mathias01 skrev:
Hej.
Väldigt intressant tråd du skapat.
Har aldrig hört talas om dessa miniventilationer innan. vi har nyligen köpt ett hus som visade sig ha en radonhalt på 430 beqarelle i medelvärde.
Radonutredaren trodde ett riktigt ftx system hos oss skulle kosta mellan 150-170.000 utan att ha sett vårat hus och det hade inte gått att göra någon snygg dragning av ventrör.
Så jag tänkte köpa 3 st vl 100 och 2 st vl 50 tror du detta hade kunnat bli bra?
Vad hade ni för radon halt i eran källare före och efter montering av eran vl 100?
Tjena! Hur gick det? Köpte ni 5st miniventilation-enheter? Vi sitter i samma sits!

@aka_the_barf väcker liv i din bra tråd igen :)

jag kollar på dessa också speciellt VL_100.

Är till en stuga och jag har lite svårt att placera den på gavlarna, det ska vara bredvid min Luftvärmepump isåfall och tja vad jag förstått i texten ovan kanske det egentligen inte vore så dumt?

MEN det jag är mest oroad för är uttagen som är ganska korta och när man inte drar upp på taket och släpper ut luften där tänker jag att risken finns speviellt på en enplans villa/stuga att varma luften kryper in på vinden/ takfoten?
Hur ser det ut på din vind nu som använt den ett tag och har du fortfarande lika fin recension?

A aka_the_barf skrev:
Är man ljudkänslig så är detta fel enhet. jag skulle sneglat på den mindre VL-50 då istället. den ska vara tystare. om det är tillräckligt är en bra fråga? enligt manualen så ska den enbart alstra 15 db. det är lågt tycker i alla fall jag.

Hade denna inte fungerat så bra som den faktiskt gör så hade en VL-50 stått högt på listan i sovrummet. Har man en öppen planlösning och alltid öppet till sovrummet som oss skulle man kunna sätta en VL-100 utanför i närheten?

Har du tjocka väggar så kanske en sån här: [länk]

Vet dock inte om den är så mycket tystare?
Jag monterade in en VL 50 igår i gästrummet i garaget och man hör den inte alls på lägsta hastigheten. 🙂

• Gilla
Holmfrid1 och 2 till
  • Laddar…
Monterade en vl 80 idag.
Den är inte tyst alls.

Vad jag däremot märkt är att den har någon sensor som försöker hålla flödet konstant, håller man för utlopp eller inlopp varvar fläkten upp.
Så jag misstänker att min mäter fel och fläkten kör för fort. Ingen som demonterat en liknande maskin redan? :)

• Gilla
Holmfrid1
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Monterade en vl 80 idag.
Den är inte tyst alls.

Vad jag däremot märkt är att den har någon sensor som försöker hålla flödet konstant, håller man för utlopp eller inlopp varvar fläkten upp.
Så jag misstänker att min mäter fel och fläkten kör för fort. Ingen som demonterat en liknande maskin redan? :)
Har du satt rören rätt? Det låter som att den är stängd eller täppt isf.

Har du öppnat spjällen maximalt? På undersidan på VL50 finns en spak som öppnar upp, kanske är samma på VL80?

Är ju två rör på vl80 så svårt att få fel.. Och inget spjäll vad jag vet...

Har varit och kännt och kikat överallt där jag kommer åt men ser inget hinder, det var min tanke också.
Även om jag tar bort värmeväxlaren och båda filtren så låt den mycket tycker jag. Drar ju ner hastigheten lite när vvx tas bort men blir knappast tyst i mina öron.

Eller så har jag för höga krav, men man hör den ju över tvn.. Så oavsett hade jag velat varva ner motorn.

O [old rusty] skrev:
Är ju två rör på vl80 så svårt att få fel.. Och inget spjäll vad jag vet...

Har varit och kännt och kikat överallt där jag kommer åt men ser inget hinder, det var min tanke också.
Även om jag tar bort värmeväxlaren och båda filtren så låt den mycket tycker jag. Drar ju ner hastigheten lite när vvx tas bort men blir knappast tyst i mina öron.

Eller så har jag för höga krav, men man hör den ju över tvn.. Så oavsett hade jag velat varva ner motorn.
Det ska finnas ett reglage på undersidan.
Kolla in den filmen så kanske du hittar nått som blivit fel.

A Andreas Wistrand skrev:
Det ska finnas ett reglage på undersidan.
Inte på vl-80 vad jag kan se i manualen, eller den jag har.

Såg nu att vl-50 är specad som 15dB medans vl-80 till 26, det är ju en betydande skillnad.
Så det är nog där våra olika erfarenheter grundar sig i kanske. :P

A aka_the_barf skrev:
Jag bor i ett självdragshus från 1947(funkis eran) där jag förbättrat ventilationen med frånluftsfläkt i badrummen. För en tid sedan köpte jag en mät "puck" från airthings där man kan se CO2, VOC, radon och andra värden på inomhus luften.
Märkte snabbt att CO2 värden steg kraftigt i sovrummet och andra ställen där man vistades länge, även på vintern när självdrag funkar som bäst. beror nog på att man eldar för lite och har ett helt annat sätt att leva nuförtiden.
Huset är ett litet funkis hus där man tagit bort de flesta dörrar för att en luft luft värmepump ska kunna fungera, varje våning har en egen och för att våningarna(källare och markplan) är på 65 KVM så funkar det rätt bra. Har även element som värms av en panna med direktverkande el så den använder man så lite som möjligt just nu.

Kikade lite på mini ventilationer men märkte snabbt att det finns väldigt lite info om dessa. Brukar stå att dom är bra och inte mycket mer, så jag tänkte göra en lite djupare analys än "funkar bra" ;).

Har haft denna sedan den 17 december och har klämt fast en tempmätare i utblåset för att se om den faktiskt återvinner något. Inte mest vetenskapliga mätningar såklart eller helt korrekta men ger en ganska bra "hum" om den fungerar eller ej. Har kollat tempen vid olika ute temperaturer för att se skillnaden och här i stockholms området har vi haft ganska bra kyla faktiskt.

Maximalt mätte jag upp att den återvinner ca 88% av värmen vid en ute temperatur på -1,1 grader.
Sämsta värdet fick jag vid -14,6 grader med ca 73% återvinning.
Genomsnittet på 28 mätnings tillfällen är 83% effektivitet.
Det är faktiskt bättre än jag förväntat mig, manualen säger upp till 85% effektivitet och sådant brukar jag alltid ta med en stor nypa salt. Som med wifi att man kan komma upp i en viss hastighet...om du tejpar fast telefonen på antennen och är i ett perfekt vakuum :)

Testat enbart med lägsta fläkt hastigheten vilket även ger bäst återvinning. Tror de flesta inte vill köra på högre, på lägsta kan den nog jämföras med en luft luft värmepump på låg hastighet. Deras mindre variant VL-50 ska vara tystare, men det får någon annan pröva.

Den suger in luft från höger sida och blåser ut den på vänster under sidan men det finns en "läpp" man kan fälla ut så den blåser ut den rakt fram istället om man tex har en bokhylla under den.

Köpte denna nu för att priset var bra(4800kr) och att andra varianter som sitter i väggen ofta kräver rätt tjocka väggar och arbetar bäst i par men då snackar vi 15-20 tusen för 2 stycken i vissa fall. mina väggar är för tunna för dessa. Utöver det behöver hålen vara 16 cm i diameter vilket kan bli ett problem.
Funderade på ett riktigt ftx system men det skulle kosta ungefär 150 tusen kronor och massor av fula rör måste ned i källaren på något sätt. det är givetvis bäst om man har pengarna och kanske kan dölja rör i väggarna.

Fukten på fönstren på morgnarna är helt borta. Stängde badrumsdörren en natt för att se att det inte var en tillfällighet och på morgonen var vattnet tillbaka på badrumsfönstret. Enligt mät instrumentet airthings har jag gått från ca 200 i radon på övervåningen till runt 100(källaren är en annan historia). CO2 halterna har som högst sedan installationen legat på lite över 900 PPM allt över 800 ska ses som förhöjt även om det krävs rätt mycket innan det blir farligt men redan vid 1000-2000 kan man känna sig lite dåsig. Innan det låg det på över 1500 i sovrummet.
Det är en rumsventilator men påverkar hela övervåningen, hade innan vatten på de flesta rutor på morgnarna vilket är ett tydligt tecken på dålig ventilation.

Sätt den inte över soffan eller för nära andra ställen där man vistas då den blåser ut kylig luft, drag är aldrig bra i längden. Utöver det kanske det inte är den finaste pjäsen att ha på väggen.

Ett orosmoln med denna var att det står i instruktionen att man ska stänga av den vid -10 grader och max 30% fuktighet inomhus vilket jag tyckte lät som vansinne. Måste vara ett fel då det längre ned stod en tabell att den klarar -10 med 40% fuktighet och sedan en extra minusgrad per sjunkande % så den klarar alltså -11 vid 39% och -15 vid 35% osv.
Så har ni väldigt fuktigt hemma även på vintern så kanske denna inte är för er. Vi är 2 vuxna och 2 katter i huset och fukthalten har legat mellan 30% och 35% hela tiden. Vet inte vad som händer om fukten är för hög, kanske fryser värmeväxlardelen som verkar vara i något form av pappers eller plast material? Frågan är hur mycket sämre den funkar i sådant fall?

Installationen var enkel och rättfram, en nackdel är att man är tvungen att ladda ned instruktionen på nätet och sedan skriva ut den. Jag vill i alla fall helst ha den med mig när jag installerar något. Levereras här i europa med 3 meter kabel och stickpropp med snöre för start/stopp.

Vill ni veta något mer är det bara fråga. Hoppas det kanske hjälper någon.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Hej! är du fortfarande nöjd nu några år senare ?
Jag funderar på en iknande, men vet inte viken som är bäst idag om man ser till effektivitet samt ljunivå.
/Rasmus

R rasmus hasselkvist skrev:
Hej! är du fortfarande nöjd nu några år senare ?
Jag funderar på en iknande, men vet inte viken som är bäst idag om man ser till effektivitet samt ljunivå.
/Rasmus
Ja jag är nöjd och har även en i källaren, fast en mindre, en vl 50.
Den lilla har sämre effektivitet, men o andra sidan är den väldigt tyst.
Bara hålla filtren och växlar paketet rent så funkar den bra.
Den stora låter ungefär som en värmepump på låg hastighet, är den dammig ökar ljudet ganska mycket så att rensa den någon gång i månaden är att rekomendera.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jag skulle säga att den stora går inte ha i rum där man umgås om man är under sextio med hörseln i behåll. :)

Jag kör den på låga hastigheten och har ändå timer så den slår av när vi använder rummet.
Men har förbättrat luftkvaliteten markant. Mot noll ventilation innan, så inte så svårt kanske.

J
Jag har haft en VL-100 i garaget i några år nu och är riktigt nöjd, jag kör den normalt på lägsta hastighet med timer, mindre gångtid på vintern och mer höst och vår, på sommaren brukar den få gå dygnet runt.
En sak som jag inte kommer överens med är att den tyvärr återvinner även på sommaren vilket inte en riktig roterande FTX gör, jag har därför börjat kika på att bygga ett eget Pass Through block så att man kan sätta in det på sommaren när man bara vill ha ventilation.

O [old rusty] skrev:
Jag skulle säga att den stora går inte ha i rum där man umgås om man är under sextio med hörseln i behåll. :)

Jag kör den på låga hastigheten och har ändå timer så den slår av när vi använder rummet.
Men har förbättrat luftkvaliteten markant. Mot noll ventilation innan, så inte så svårt kanske.
Jag tycker den låter rätt lite på lägsta nivån men jag är ganska van med luftvärmepumpar så det kan ju vara därför. Vill man ha det riktigt tyst är det VL 50 som gäller. Kom ihåg att hålla filtren rena, dom drar upp ljudnivån MARKANT när dom är smutsiga.
J Jockebanan skrev:
Jag har haft en VL-100 i garaget i några år nu och är riktigt nöjd, jag kör den normalt på lägsta hastighet med timer, mindre gångtid på vintern och mer höst och vår, på sommaren brukar den få gå dygnet runt.
En sak som jag inte kommer överens med är att den tyvärr återvinner även på sommaren vilket inte en riktig roterande FTX gör, jag har därför börjat kika på att bygga ett eget Pass Through block så att man kan sätta in det på sommaren när man bara vill ha ventilation.
Ja roterande ftx har fördelen att där slutar man bara rotera så är det problemet löst, nackdelen med roterande är att luft blandas, därför är dessa och vätskebaserade riktigt populära(och nödvändiga) på bland annat sjukhus. Men har även sett ett par med exakt denna teknik(samma vita plast) i betydligt större byggnader också. Den största var flera våningar hög.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.