Jag bor på våning 3/3 i lägenhetshus. Jag har mitt kök mittemot grannens kök och vi delar troligtvis ventilationskanal. Senaste året när grannen lagar mat med starka kryddor så letar sig matos in från bakom mina köksluckor, alltså från väggen som jag delar med min granne. Lukten försvinner efter en stund om jag öppnar ett fönster eller balkongdörr.
Jag upplever också att det är väldigt lyhört i väggen, hör grannens diskmaskin och när dem stänger skåp etc…

Jag bor i en brf men vet inte riktigt vad detta kan bero på och hur jag ska ta mig vidare. Har ni några tips?

Ventilationen är mekanisk frånluft med luftspalt över fönster. Huset är byggt på 40 talet nångång. OVK gjordes 2022 och blev godkänd.

Claes Sörmland
Gissningsvis är väggen inte helt tät, både matos och ljud från grannen tyder på det. Den mekaniska frånluften gör att du har undertryck i din lägenhet så att luft dras in inte bara via fönsterspalter utan även genom din otäta vägg. Man kan ju gissa att grannen kanske öppnat fönstret när denne lagar mat så att undertrycket i dennes lägenhet sjunker, vilket leder till att luft från dennes kök sipprar genom väggen.

Lösning?

1. Täta väggen (troligen läcker det vid golv- eller tak-vinkeln om det inte finns något hål som är otätt för rörgenomföringar. 40-tal gör det troligt att det är en kloasongvägg, en trävägg med kalkputs på. Om det inte är en tunnare murad sak.

2. Öppna luftspalterna i din lägenhet så att undertrycket minskar. Samma sak som när du öppnar fönstret.

Hej,

Tack för input.

Det jag har gjort nu är att skruva ned effekten på frånluftsventilerna samt öppnat min tilluft så mycket som möjligt. Det återstår att se om det hjälper.

Måste nog vara golvvinkel isåfall för taket/väggen är synligt utan hål och lukten kommer ifrån bakom diskmaskin/under diskho.
Jag kommer inte åt bakom köket då det är monterat så jag inte kan felsöka, och man vill ju gärna inte riva hela köket.
Vet att jag delar stam med lägenheten bredvid.

Det konstiga är att jag bott här i två år men lukten har kommit senaste året.

Om man vill ta in någon expert via föreningen, vad för expert ska man kontakta då? Är det en OVK person eller någon annan typ av felsökare?

Har ni rengjort tilluftskanaler/-ventiler på sistone? Kan de ha geggat igen?

Är du säker på att det inte kommer från ventilationen?

Grannen kan ju ha monterat en spisfläkt på er gemensamma imkanal och det kan leda till att matoset trycks in baklänges genom din ventilationsöppning.

Jag har sett det hända förut...

• Gilla
Laurentiusson och 1 till
  • Laddar…
Är det en ny granne med andra vanor? Som nämns ovan, som kanske har öppet fönster mera, eller helt enkelt lagar mera/annan mat än tidigare grane?

BirgitS
J Jockeh90 skrev:
Måste nog vara golvvinkel isåfall för taket/väggen är synligt utan hål och lukten kommer ifrån bakom diskmaskin/under diskho.
Dåligt tätat kring vatten- eller avloppsrören som går mellan lägenheterna?
J Jockeh90 skrev:
Jag kommer inte åt bakom köket då det är monterat så jag inte kan felsöka, och man vill ju gärna inte riva hela köket.
Men diskmaskinen kan du väl dra ut i alla fall?

kashieda kashieda skrev:
Har ni rengjort tilluftskanaler/-ventiler på sistone? Kan de ha geggat igen?
Ja dem rengjordes 2023 när vi hade OVK, så det skall inte vara problemet

E Eld skrev:
Är du säker på att det inte kommer från ventilationen?

Grannen kan ju ha monterat en spisfläkt på er gemensamma imkanal och det kan leda till att matoset trycks in baklänges genom din ventilationsöppning.

Jag har sett det hända förut...
Nej jag är 100 säker. När jag öppnar luckan till diskmaskinen så upplever jag också att jag hör in i grannlägenheten som ett burkljud. Så det kommer garanterat från någonstans bakom köket.

BirgitS BirgitS skrev:
Dåligt tätat kring vatten- eller avloppsrören som går mellan lägenheterna?

Men diskmaskinen kan du väl dra ut i alla fall?
Ja det kan ju kanske vara det.

Diskmaskinen är inbyggd i köket. Dvs jag har en påbyggd lucka ovanför och jag har tummen mitt i handen. Så jag vågar inte göra någonting egentligen. Om man ska ta in någon för att kolla, vilken typ av yrkesmänniska; vvs, ventilation etc…?

J Jockeh90 skrev:
Ja det kan ju kanske vara det.

Diskmaskinen är inbyggd i köket. Dvs jag har en påbyggd lucka ovanför och jag har tummen mitt i handen. Så jag vågar inte göra någonting egentligen. Om man ska ta in någon för att kolla, vilken typ av yrkesmänniska; vvs, ventilation etc…?

• Grå gummislangar och kopparrör i ett utrymme med monteringsinstruktioner i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här går rören in i väggen - något konstigt med detta tror ni?

BirgitS
Svårt att se om det är tätt kring vattenrören eller om luft kan passera från grannen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.