Hej!
Det är fullständig panik här! Vilken otur, mitt i helgerna så havererar vårt VR700DC med EC motor.
Jag är rätt säker på att det är lagerhaveri.
Det lagret som är lätt att byta är det inga fel på.
Hur får man isär ytterrotor från stator?
Det är en 230VAC EC motor med 0-10V styrning....om man öppnar locket så sitter det kretskort som ser vääldigt ömtåligt ut,
Någon som har tips?
Det är fullständig panik här! Vilken otur, mitt i helgerna så havererar vårt VR700DC med EC motor.
Jag är rätt säker på att det är lagerhaveri.
Det lagret som är lätt att byta är det inga fel på.
Hur får man isär ytterrotor från stator?
Det är en 230VAC EC motor med 0-10V styrning....om man öppnar locket så sitter det kretskort som ser vääldigt ömtåligt ut,
Någon som har tips?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
En närmare beskrivning av själva fläktmotorn skulle underlätta. t.ex. en länk eller typbeteckning, bilder
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Har tyvärr inga tekniska tips, men tag det lugnt!
Panik hjälper inte, och behövs inte heller.
Öppna ett fönster en stund då och då så ni får luft, så klarar ni er nog ett par dagar.
Det är över +7°C i Halland nu, så ni överlever nog till början på januari.
Gott Nytt År!
Panik hjälper inte, och behövs inte heller.
Öppna ett fönster en stund då och då så ni får luft, så klarar ni er nog ett par dagar.
Det är över +7°C i Halland nu, så ni överlever nog till början på januari.
Gott Nytt År!
Verkar tyvärr inte finns någon detaljerad info om denna motor, men om den har standardlager finns ju en chans, men då krävs ju att man får isär den först.
Självbyggare
· Stuga i Dalsland
· 358 inlägg
Ring EbmPabst i morgon så hjälper de dig! Har bara bra erfarenheter av denna firma.
http://www.ebmpapst.se/sv/kontakt/#service
http://www.ebmpapst.se/sv/kontakt/#service
Om det kan vara till någon hjälp så kanske det finns info i denna tråd. Jag bytte lager i mina båda motorer (Systemair VM2) men det är nog ganska lika i andra aggregat också. Jag sparade ca 14000 kr på detta genom att köpa nya lager på Biltema för ca 100 kr och motorerna fungerar nu perfekt.
http://www.byggahus.se/forum/ventilation/164693-vm2-kvalite-2.html
http://www.byggahus.se/forum/ventilation/164693-vm2-kvalite-2.html
Trevlig tråd, har sneglat på den.
Tänkt o byta lagren själv, bara undrar om det är EC motorer i VM2, har fått för mig att det är besvärligare med EC motorerna, de ser inte likadana ut som de i ditt inlägg...
När jag river isär dem skall jag ta lite kort!
Tänkt o byta lagren själv, bara undrar om det är EC motorer i VM2, har fått för mig att det är besvärligare med EC motorerna, de ser inte likadana ut som de i ditt inlägg...
När jag river isär dem skall jag ta lite kort!
Fläkten ur, ett 2808 i ena änden lokaliserat, återstår bara o klyva o se vad det är inne i motorn.
Made in Indonesia
Made in Indonesia
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
