Hej!

Det är fullständig panik här! Vilken otur, mitt i helgerna så havererar vårt VR700DC med EC motor.
Jag är rätt säker på att det är lagerhaveri.
Det lagret som är lätt att byta är det inga fel på.
Hur får man isär ytterrotor från stator?
Det är en 230VAC EC motor med 0-10V styrning....om man öppnar locket så sitter det kretskort som ser vääldigt ömtåligt ut,
Någon som har tips?
 
Är det ingen som vet hur man delar en dubbelsugande EC fläkt?
 
En närmare beskrivning av själva fläktmotorn skulle underlätta. t.ex. en länk eller typbeteckning, bilder
 
Har tyvärr inga tekniska tips, men tag det lugnt!

Panik hjälper inte, och behövs inte heller.

Öppna ett fönster en stund då och då så ni får luft, så klarar ni er nog ett par dagar.

Det är över +7°C i Halland nu, så ni överlever nog till början på januari.

Gott Nytt År!
 
  • Gilla
fredrikru
  • Laddar…
ebmpapst
D3G146-AH77-12
Tillverkningsår: 2008
 
Verkar tyvärr inte finns någon detaljerad info om denna motor, men om den har standardlager finns ju en chans, men då krävs ju att man får isär den först.
 
  • Gilla
Goran9182
  • Laddar…
Ja det är ju där det kniper....hade jag bara fått isär fläkt *#&%? så!
 
Behövs inte, har demonterat kretskortet. Bakom kretskortet satt säkringen!
 
Paaaaaaaaniiiiiiiiiiiiiiiiiiiikkkkkkk!
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
rightnow skrev:
Paaaaaaaaniiiiiiiiiiiiiiiiiiiikkkkkkk!
Hur gick det för dig ?
Har likadant agg som nu en fläkt har gett sig på efter 3 år och 5 månader!
 
Om det kan vara till någon hjälp så kanske det finns info i denna tråd. Jag bytte lager i mina båda motorer (Systemair VM2) men det är nog ganska lika i andra aggregat också. Jag sparade ca 14000 kr på detta genom att köpa nya lager på Biltema för ca 100 kr och motorerna fungerar nu perfekt.

http://www.byggahus.se/forum/ventilation/164693-vm2-kvalite-2.html
 
Trevlig tråd, har sneglat på den.
Tänkt o byta lagren själv, bara undrar om det är EC motorer i VM2, har fått för mig att det är besvärligare med EC motorerna, de ser inte likadana ut som de i ditt inlägg...

När jag river isär dem skall jag ta lite kort!
 
Det sitter EC motorer i mitt VM2 och aggregatet är från 2008, två lager i varje motor. :)
 
Fläkten ur, ett 2808 i ena änden lokaliserat, återstår bara o klyva o se vad det är inne i motorn.
Made in Indonesia


bild 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild 3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.