Osäker på om detta är i rätt tråd men gör ett försök och hoppas att någon har koll.
Förlåt för lång text.

Har just nu en fram och tillbaka konversation med ett företag jag nyligen köpt en spisfläkt ifrån.
Det droppar vatten och blir blött på väggen när jag kokar exempelvis pasta. Vanligt matos vid enklare stekning verkar ok.
Tidigare gamla fläkt hände inte detta och den nya ska ha mycket kraftigare motor och den gamla var ganska gammal.
Företaget skyller först på att 125 mm rör inte rekommenderas trots att de säljer det som tillval och även en adapter medföljer med fläkten.

Sedan skyller företaget på kallras, och visst kan jag förstå det delvis. Problemet är bara att det droppar från fettfiltret och finns ingen fukt alls ovanför i varken fläkt eller rör när jag tar bort filtret och känner med handen.
Det är så pass mycket att det droppar från filter så jag får stå med ett papper och torka av. Även väggen blir blöt.

De förslag jag fått från företaget är
-att jag ska ta bort kallrasskyddet (då dessa två plastbitar smattrar vid minsta blåst dessutom. För smattrandet har jag fått förslag att köpa ett annat och sätta högre upp i kanalen)
- isolera ventilationsrör bättre
- koka pasta med ett lock på glänt istället. 😳
(Problemet är bara att öppnar jag locket för tex. Röra om är jag ju tillbaka till problemet)

Fläkten är Frånluft och kopplad till kanal.
Jag har satt på fläkten minst 20 min innan jag börjar koka pasta och på full fräs men ändå droppar det galet mycket. Någon som vet vad jag kan göra? Företaget verkar som sagt inte ta ansvar för att det är något fel utan felet ligger tydligen hos oss och jag har slut på idéer efter saker jag försökt med och eftersom fläkten jag hade som var till och med svagare inte alls hade dessa problem.
Slänger in en liten EDIT också att jag har testat med ett A4 och det stannar kvar så verkar ändå funka med utblåset.

Bifogar bilder samt film.

• Närbild av ett köksfläktfettfilter där vatten eller kondensdroppar syns vilket har orsakat blöta fläckar på väggen nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fläktfilter med droppande vatten och fuktig vägg i köket, indikerar problem med ventilationssystemet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Går imkanalen genom en kallvind så skulle nog en koll på isolering göras just där?
Hanterar fläkten även köksventilation eller är det en separat luftdon?

H Håbbe01 skrev:
Går imkanalen genom en kallvind så skulle nog en koll på isolering göras just där?
Svara mig själv. Så att du hade kollat bakom filter att det var torrt nu så borde inte vara isolering då

Men har du testa lägre varv på fläkt under kokning?

• Gilla
nika84
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Det är ett separat rör ut.
Vinden är förvisso kall på vintern och varm på sommaren så så kanske kallas för kallvind då. :)
Kan klättra upp och kolla isoleringen där.
Det märkliga är att det har inte behövts något till den gamla fläkten så lite märkligt att denna nya, kraftigare skulle ha dessa problem. Men jag har som sagt inte koll på detta så kanske har fel.

H Håbbe01 skrev:
Svara mig själv. Så att du hade kollat bakom filter att det var torrt nu så borde inte vara isolering då

Men har du testa lägre varv på fläkt under kokning?
Nej men precis det jag tänker oxå. Borde ju vara kondens på andra sidan och uppåt och inte bara på galler?
Har testat olika varv. Det tar inte lång tid för att det ska bli blött spelar ingen roll vilken hastighet jag har.

Är det inte isolering så kan jag tänka mig olycklig kombo av fettfilter och luftflöde. Dvs luftflöde kyler ner ytan på metallfiltret.

Droppar det under kokning eller efter du stängt av?

H Håbbe01 skrev:
Är det inte isolering så kan jag tänka mig olycklig kombo av fettfilter och luftflöde. Dvs luftflöde kyler ner ytan på metallfiltret.
Ja jag misstänker det också. Eftersom det bara är filtret som blir blött. Problemet är att företaget inte verkar ta ansvar för det och jag vet inte hur jag ska kunna lösa problemet för att ha en fläkt som står och droppar hela tiden ner I maten igen är inte så trevligt. Jag måste stå vid spisen och torka med Hushållspapper hela tiden.

H Håbbe01 skrev:
Droppar det under kokning eller efter du stängt av?
Under kokning.

N nika84 skrev:
Under kokning.
Långsökt men har du metallrör hela, vägen så kanske en enkel plastsang närmast fläkt ge bättre resultat. Blir någon simpel form av värmeväxling

H Håbbe01 skrev:
Långsökt men har du metallrör hela, vägen så kanske en enkel plastsang närmast fläkt ge bättre resultat. Blir någon simpel form av värmeväxling
Jag köpte med metallrör men bytte ut mot mitt gamla som jag hade till tidigare fläkt och var i plast men det blev tyvärr ingen skillnad.
Det enda jag fått tips om i en facebookgrupp nu är att skaffa backspjäll, sätta så nära taket som möjligt, och sedan ett större rör på 150mm istället för 125 som jag har nu då röret är 125mm . Men är inte jättepepp på att dra på mig massa merkostnader när jag inte hade detta problem tidigare med gamla fläkten och lagt ner 7000 kr på den nya.

Ser ut som att den tar med sig vattendroppar upp från ångan och när de träffar filtret så stannar vattnet kvar och bildar stora droppar som sedan droppar ner.
Prova att köra fläkten på lägre varvtal när du kokar.

D Denna skrev:
Ser ut som att den tar med sig vattendroppar upp från ångan och när de träffar filtret så stannar vattnet kvar och bildar stora droppar som sedan droppar ner.
Prova att köra fläkten på lägre varvtal när du kokar.
Har tyvärr testat lägre varvtal men samma problem :(

Om du testar att koka vatten och inte har filtret på plats, drar fläkten ut ångan då?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hjälpte en kusin med att laga en dålig kupefläkt på en saab. Det visade sig att någon vänt på polerna (sannolikt från fabrik). En radialfläkt blåser även när den snurrar och åt fel håll, men mycket inneffektivt trots ungefär samma ljudvolym.

Hur är luftsuget?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.