Ventilation
tobbe.roos: Hej! Jag är nästan klar med bygget av en 12m2 friggebod som ska vara en isolerad gäststuga. Långsidan har dörr och fönster, under detta fönster hamnar ett element. Ena gavel fönster. Tanken är självdrag med till- och frånluftsventil. jag hittar ”kompletta väggventiler för tilluft” med hela röret genom väggen. Men när jag söker på frånluft så visas bara själva
Avemo: Räkna med att du aldrig kommer att lösa några värmeproblem med ett ventilationssystem. Det brukar vara svalare på kvällen. Om man öppnar flera fönster så att det blir korsdrag i huset på eftermiddagen efter att man kontrollerat att det är varmare inne än ute kan det komma en bit. När det är måttligt varmt ute räcker det ganska långt med ett par timmar korsdrag varje kväll. Är
HarDrev: Hej Jag har gjort om i köket och ska nu försöka förbereda för spisfläkten som vi ännu inte köpt. Tanken är att vi ska ha en underhängd fläkt och kanalen ska gå först rakt upp, sen i övre delen av intilliggande väggskåp för att sedan anslutas till muren. [bild] I muren kommer jag ansluta fläkten till samma kanal som den var ansluten till tidigare, dock ifrån ett annat håll
Maxizor: Jag skulle rekommendera att ta in en ozonrengörare, då ni kan ha haft dofter som satt sig den tiden huset "stått"... Sen kolla efter ett tag att ingen doft återkommer.
Peter Tiedje: Sitter ju typ en sådan som är med på bilden. Tänkte mer om det gick att sätta en skorsten runt denna. Eller om det fanns något annat bra tips
Skåning1: Hej, Har precis haft en annan kille som tittade på aggregaten och han tyckte att styrkortet fungerade. Dock ännu oklart med rotormotorn och elbatteriet då man inte riktigt kan testa de när det är varmt ute. Men han tyckte inte att det var större kostnader och man kan reparera denna. Killen sade att det finns företag som inte vill reparera för att de vill sälja på nytt. Tråkigt att det
exerg: Det är husets totala undertryck som avgör om det ska fungera. Om fläktar sitter på över eller nedervåningen gör ingen skillnad. Eftersom det är ca 3Pa skillnad mellan över o nedervåningen så minskas naturligtvis friskluften på övervåningen, eller troligen uteblir, om det tas upp ventiler på undervåningen. Har du sedan ventil i gillestugan är det troligt att friskluftsventilerna i
Carl Emilsson: Tack! :) Checklista: - Kolla om det finns plats att flytta dämparna. - Ev. flytta luftintag. - Rättelse av 3D-ritning. Satt vid frukostbordet nu och funderade på var man kan sätta friskluftintaget. Runt hörnet är uteplatsen, så där är knappast aktuellt. Man kanske kan sätta det lite högre upp och lägga till en ljuddämpare? Får kolla med dem.
Patrik Hazard: Sätt en takfläkt ovanpå huven som suger från alla fyra spiro. Sätt gärna ljuddämpare på rören på vinden.
ricebridge: [citat] Det ska vara en väldigt tätad dörr som hindrar det. Luft läcker det in, var inte orolig för det du.
magda136: Det hade varit jättekul OM det varit en rysk ubåt på andra sidan :crysmile::crysmile: Ok, får väl fundera lite. Tror den är så hög för att klara även snörika vintrar?
CissiSimon: Hej. Efter ett jäkla rivande av övervåningen gav vi oss på murstocken då putsen var i mycket dåligt skick. Skulle kunna skriva en novell om det jävla.. förlåt, menar roliga.. projektet men nu rör denna frågan något helt annat. :D (Vi ska antagligen ha insatsrör i murstocken, har pratat med sotare ang att ta bort putsen) Från början, innan vår badrumsrenovering, var det en
Jonatan79: FTX installeras först och främst för hälsan och boendemiljön precis som du beskriver. Det blir en liten besparing rent energimässigt , kanske 1-3 tkr/år beroende på storleken på huset. Snart kommer alla nybyggen i Sverige använda detta systemet , om du frågar mig. Kör på , det finns inga genvägar...
Rabbithole: Ja, det går. Det finns luftvärmeaggregat som gör detta men du får ganska liten spridning av värmen med luftflödet som FTX ger. Så ska det vara riktigt bra effekt krävs att man har ett luftcirkulationssystem. Takmonterad innedel kanske kan vara ett alternativ? Det är betydligt mindre omfattande, alternativt att du kopplar golvvärmen på en luft-vatten värmepump eller bergvärme om du
Lagström: Nej inne är det mest suset som man stör sig på. Men har sett att det finns ljuddämpare man kan ha i röret.
baubaubau: Jag skrev: [citat] Sagt och gjort - till köksrenoveringen i nästa lägenhet har jag beställt en spiskåpa av modell LGG Pandora Green Flow 5.0 för att få vettig ventilation OCH slippa ljudet från den. Ahhh... :geek:
baubaubau: Casamja har några sådana produkter, för ljuddämpning i fönsterventiler: https://casamja.se/produkt-kategori/casamja-dragfria-uteluftsdiffusorer/ Har länge varit sugen på att testa dem i smyg. Personligen tycker jag att våra spaltventiler (som ser ut som denna modell) har två primära problem: Det blir dragigt och kallt, eftersom luftflödet inte diffuseras Det visslar och viner Båda
BirgitS: Jag har inte sett några sådana krav. Går man tillbaks till tiden kring 1960 så var det normala att man bara hade en ventil i väggen men då behövde ju sotaren komma och sota varje år eller kanske oftare. Med fettfilter blir det mer sällan, jag har för mig att innan kravet på sotare togs bort var det var 5:e år. Sen sprids ju oset mycket mer utan kåpa och det var för att få bort
Kalmarkeno: Är det någon som har koll på och kanske även en karta över ventilationskanalerna i gullringhus solringen byggår runt 1969? Håller på och installera FTX och funderar på att nyttja de gamla kanalerna till badrum och toa uppe och i framtiden koppla på källarens frånluft.
oskar.valta: [citat] Visst finns den effekten även på tak, därav är det alltid förstahandsvalet ett intagsgaller i vägg i norrfasad. Jag vet inte vad du har för tak, men har man ett nocktak så har man möjlighet att välja den minst solbelysta sidan. Jag vet att ABC Vent har en kombihuv där man kan välja intagssida på huven och därmed välja den mest gynnsamma sidan. På en solbelyst fasad så är
skaraborgsfakir: [citat] Nej, kostnaderna ökar dock, sedan är det där med förluster dvs att köldmediet förvärms en aning mellan utedel och innedel. Blir den förlusten på fel ställe så blir det en förlust.
Plausible: Hej, Går det att montera tilluftsventiler i eternitfasad och är detta något ventilationsfirmor gör? Eller krävs det att man tar in någon annan firma för just håltagningen? Vad tror ni att kostnaderna skulle ligga på för att göra hål och montera 5-6 ventiler?
Jotsat: Skulle beställa filter till min Pax Eos. Sitter 2st G4-filter insug och utblås. Räknar jag på färdigt kit kostar det 2000kr/kvm, men googlar jag på G4-ark kostar det 100kr/kvm då klipper man själv. Båda är som sagt G4, men det ena är ca 15mm och det andra 18-20mm när jag mäter. Förstår inte riktigt vad tjockleken jag för betydelse. Ska inte G4 fånga en viss andel av partiklarna
Mteglund: Bytte ut mitt då 12år gamla villavent ftx mot ett swegon casa, tror ljudnivån sjönk 10-20db och är i övrigt sjukt nöjd med den! Dock är dom dyrare! Vart ett swegon mest för att en lokal montör sålde men har inte ångrat det en sekund! Inte haft ett larm/problem på 4-5år systemair var tidigare villavent om jag inte missminner mig
Jonatan79: Ok, det finns inga genvägar vettu så snåla inte ;) Vi kör FTX plus Luftluft-pump på ca 135 m2, hur stort är ert hus?
Filip Marzuki: [citat] Åh då hänger jag med. Tack de bra svaren. Får fundera på det där med intaget. Lite sol lär det bli även på väst sidan. Kanske byter jag bara plats på in och urblåst då. :)
Tummenmittihandenrick: Okej, min tanke är att sätta in en utsugsfläkt oavsett vad eftersom det enligt ordföranden är okej. Då har jag gjort vad jag fått tillåtelse till, men är det inte speciellt mycket sämre med kolfilter? Då kan det ju va ett skönare och säkrare kort att gå på det.