Ventilation
prototypen: Har du bra takhöjd så är alt 1 bättre. Y röret behöver ju inte sitta mitt i taket, det kan ju grena sig direkt vid sugen och följa väggen. 2:an kommer att fungera och rören vid väggen stör inte så mycket. Hörnen gör du med 2 st 45 graders och om det finns T rören i 45 graders de också. Sugen kommer att räcka. Protte
Mekluuba: [citat] Inte ens tänkt så långt. Låter som att jag får ge mig upp på taket och kolla vilken kanal det är och var den går..
Kia76: Hej! Våra gamla friskluftsventiler är själva hålet 8 gånger 8 cm. Hela alltet ( kåpan inräknad) är 14, 5 gånger 14,5 cm. Utrymmet mellan tak och fönstret som ventilen sitter över) är 17,5 cm. På bredden är det obegränsat utrymme. Vet ni någon ljuddämpande ventil som skulle fungera? Tacksam för svar.
Josth: I nya hus förekommer det att man då sätter två st 100-ventiler i sovrum för två personer för att få normenlig ventilation per person. I ett hus från -69 kan man nog anta att det finns ett visst övrigt luftläckage också men det beror nog mycket på om fönstren blivit utbytta till nya som är mycket tätare.
Kia76: Hej! Våra gamla friskluftsventiler är själva hålet 8 gånger 8 cm. Hela alltet ( kåpan inräknad) är 14, 5 gånger 14,5 cm. Utrymmet mellan tak och fönstret som ventilen sitter över) är 17,5 cm. På bredden är det obegränsat utrymme. Finns det någon ljuddämpande ventil som skulle fungera? Tacksam för svar.
Drsnuggels: Jo jag tror det funkar ok men kolla även självreglerande inventiler tror det kan vara bättre.trots små kallras
King Average: Hej på er, Har ni några tips på passande termostat med extern givare som jag kan sätta bakom varmvattenbatteriet till mitt tilluftsaggregat(TA450)? Syftet är att justera flödet från värmepumpen till batteriet som går på samma slinga som övriga radiatorer över ett tvårörssystem. Jag har en avstängningsventil jag kan millimeterjustera idag för att få flödet att hålla luften på
eriknordin: Och om någon skulle ramla på den här tråden i framtiden för att dom själva sitter på en liknande maskin. Det går att få tag på reservdelar genom tillverkaren i Norge. De tyckte dock att man ska byta motor + styrkort och när man ändå gör det även byta motor för frånluft. Detta låg på ca 5.000kr / del, så runt 15.000 i materialkostnad + frakt samt arbetskostnad för vent-firma.
oskar.valta: [citat] Det korta svaret är att den lösning ni tänker er kommer att funka bara fint. Inga konstigheter att mynna frånluft i vägg så länge den inte sitter precis under ett intag för planet ovanför.
nonnos: Håller på att förbereda avlopp i mellanbjälklaget på ovanvåningen och tänkte fråga om någon har tips på hur jag bör göra med befintlig ventilationsrör i mellanbjälklaget se bild: [bild] Har tillfälligt dragit ventilationen till underliggande toalett runt avloppet enligt bilden. Är detta en ok lösning då jag kan bygga in det i väggen, om än den behöver bli bred för att rymma
erimos: Hej, Bor i ett tvåplans 60-tals hus i lättbetong med självdrag och en fläkt i badrummet. Ventilationen är rätt kass och vi sover med öppna fönster så fort värmen tillåter. Orginal radiatorer på övervåningen och eftermonterad golvvärmen på BV värms av en CTC BVP. Dock lider både jag och minst ett av två barn av pollenallergi och jag börjar inse att det är ohållbart med dagens
hscn: Har nyligen installerat en Fresh Intelleivent Sky, kan verkligen rekommendera den. inställd på kontinuerligt grundvarvtal. Reagerar på fukt och lukt höjer då varvtalet temporärt. Jag skulle sätta en väggenomföring i ditt fall, blir ju en hel del fuktig luft som ska transporteras igenom. Glöm inte att det måste finnas tilluft också. Soliduct har grejorna du behöver till bra priser,
Palline: Hej! Jag håller på att renovera ett radhus. Min BRF är noga med att jag inte försämrar ventilationen. Problemet är att det nu på väggarna sitter otroligt fula CTVK tilluftsdon. Dessa har, om jag förstått rätt, väldigt lång kastlängd. Undrar om någon vet något motsvarande don som inte är så sjukt osmickrande? https://soliduct.se/tilluftsdon-flakt-woods-ctvk-100.htm
bradgard: [citat] Känner att jag är lite dålig på att svara, men fläkthistorian har blivit lite utdragen pga ventilationens utformning, men jag har diskussionen i åtanke. T.v. Vädrar vi med dörr å fönster.
anis16: Lite tokig idé men tänkte kolla om nån annan kanske redan har provat: vi har kollat efter vägghängd oscillerand fläkt av typen som jula/biltema 199:- golvfläktar men det ser ut som rätt dåligt utbud. Eftersom golvfläktens huvud monteras på stativrör så funderar jag på om det kanske finns nått liknande rör men med stativ för vägg som skulle funka. Tänker mig nått åt
ShmakShmak: Ja på fjärrkontrollen. Den löser ut t.om efter återställning på kontrollen och på elementet. Det tar ca 10 min efter återställning av båda det kommer fram. Jag provade och bytte filter både till och från och ändå så slår den ut ÖHS. Jag ser även att båda från och till fläkten går så det var en tanke jag hade från början att kanske fläkten inte kyler ner.
mezzano: [citat] Men man kan ju göra som BirgitS skrev att man låter fläkten i badrummet gå dygnet runt inställt på lämpligt antal liter per minut. Sedan kompletterar man med en frånluftsventil även i köket i taket nära spisen/diskmaskinen, som också går dygnet runt. Det borde väl räcka?
Anna_H: Fast AC är en luft-luftvärmepump som körs "baklänges".
Tysk: [citat] Kan intyga detta för jag har sett att hyresvärden kan lämna i ett papper och de kollar inte ens att det stämma. Samma papper från OVK för över 19 år lämnades i med bara ändrat datum. Allt annat var kryssat i samma rutan som för över 19 år innan nuvarande hyresvärd köpte fastigheter.Nu efter jag har flyttad till en annan Kommun för 2 år sen åkte jag förbi där och det
pingutomten: Pons och John Smith är inne på rätt spår. Det finns en färdig lösning att köpa, se på nedanstående bild. Man kan ana en svag horisontell skarv på de svarta lådorna, den nedre halvan är fläkten och den övre är ljuddämparskivor. Installerade den här anläggningen hos en kund där grannarna ville ha det tyst och de är väldigt nöjda med resultatet. Sakerna kommer från Ebm Papst
Jonatan79: Värmer du våningen med radiatorer? Isf är miniftx överkurs tycker jag. Värmeförflyttning är inte så enkelt som det låter, gissar att det blir för små mängder som flyttas tyvärr.
Denaxe: Har påbörjat renovering av sovrum i källare. Sitter nu tilluftsdon högst upp på väggen. Vill byta ut den då den är gammal, ful och smutsig. Försöker leta på nätet men hittar bara tilluftsdon med rund infästning. För det don jag har idag är det utskuret 14x14 cm i gipset. Sitter ingen kanal utan jag ser rätt igenom till gallret som sitter på utsidan huset. Skulle vilja hitta ett
LarsAgerstrand: Jag har idag en oljepanna som ska slängas ut och ersättas med en värmepump. In ska även ett FTX-system där jag nu ska dra alla rör. Jag ska från källaren och upp på vinden med rör och undrar om man kan använda murstockens kanaler. Men jag har aldrig pysslat med detta förut. Om det finns lediga kanaler i murstocken, hur kan man nyttja dem? Går de använda som tilluft eller frånluft?
ulfalf: [citat] Jag köper den principen. Har också fått ett förslag med utluften via springan under dörren men med maskinell tilluft under laven från duschen. Är det viktigare att ha till- och frånluft från samma utrymme än att ta tilluften vid aggregatet så är ju den lösningen helt klart rimlig också.