Pga bland annat platsbrist vill slippa spiskåpa alternativt bygga en fläktfri kåpa anpassat till mitt snedtak och dra imkanalen igenom väggen rakt bakom spisen, ut i kattvinden bakom där fläkten ska monteras och sedan upp genom taket.
Finns det några uttalade krav att man måste ha en kåpa vid spisen, eller duger det med ett galler i väggen och att eventuellt klä väggen med lite plåt?
Vilka krav har jag att ta hänsyn till runt själva spisen och kring genomföringen genom (trä)väggen?
En kolfilterlösning är inget alternativ, då jag behöver luftomsättningen på sommaren.
Bifogar principskiss:
Finns det några uttalade krav att man måste ha en kåpa vid spisen, eller duger det med ett galler i väggen och att eventuellt klä väggen med lite plåt?
Vilka krav har jag att ta hänsyn till runt själva spisen och kring genomföringen genom (trä)väggen?
En kolfilterlösning är inget alternativ, då jag behöver luftomsättningen på sommaren.
Bifogar principskiss:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Röret och fläkten ska vara brandisolerade eller så behöver du sätta in ett brandspjäll innan röret går in i väggen. Det ska också gå att rensa (sota) hela vägen från köket till taket. Om du inte har ett fettfilter så behöver röret och fläkten rensas oftare. I spiskåpor finns oftast ett fettfilter.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Brandisolering och renslucka fixar jag i kattvinden. Likaså blir det gips/isolering/runt själva genomföringen.BirgitS skrev:
Men måste jag ha en kåpa?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Jag har inte sett några sådana krav. Går man tillbaks till tiden kring 1960 så var det normala att man bara hade en ventil i väggen men då behövde ju sotaren komma och sota varje år eller kanske oftare. Med fettfilter blir det mer sällan, jag har för mig att innan kravet på sotare togs bort var det var 5:e år.
Sen sprids ju oset mycket mer utan kåpa och det var för att få bort oset/matlukten från köket och närliggande rum som folk började installera fläktar med kåpa.
Sen sprids ju oset mycket mer utan kåpa och det var för att få bort oset/matlukten från köket och närliggande rum som folk började installera fläktar med kåpa.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden