Håller på och renoverar vårt kök.

Vi har valt en Takintegrerad Fjäråskupan Panorama 100cm(ø160mm) ihop med Fjäråskupans ljuddämpare och vindsmotor(1100m3/h). Från Takkupan sitter det Lindabs flexslang i stål (ø160) till ljuddämparen, ljuddämparen monterad på vindsmotorn och från vindsmotorn Lindabs flex slang slå(ø160mm) till utblåset på taket.
Är man inne i vinden så ser man enbart att utblåset utgörs av en öppen plåtkonstruktion, alltså inget man kan placera/montera Lindabs Flexslang på.

Ska man dra upp ett 160-rör högre upp i utblåset så man kommer närmare hålen ut till de fria?
Ska man eller finns det någon anordning man kan köpa för att ha något FAST att koppla flexslangen mot?
Eller vad är bästa lösningen? dra ut flexslangen och bara lägga den i den tomma plåtlådan, med nån fixeringen i botten, men inte täta?

Hoppas jag gjort mig förstådd och får ett bra råd.

CAD-ritning av köksventilationssystem med fjäråskupan, ljuddämpare, vindsmotor och flexslangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kökets ventilationssystem i vind med ljuddämpare och flexibel slang ansluten till utblåset.
Skapa konto
Flexibel stålslang för ventilation på ett isolerat vindsgolv i en renovering av kök.
Skapa konto

tobson85 tobson85 skrev:
Håller på och renoverar vårt kök.

Vi har valt en Takintegrerad Fjäråskupan Panorama 100cm(ø160mm) ihop med Fjäråskupans ljuddämpare och vindsmotor(1100m3/h). Från Takkupan sitter det Lindabs flexslang i stål (ø160) till ljuddämparen, ljuddämparen monterad på vindsmotorn och från vindsmotorn Lindabs flex slang slå(ø160mm) till utblåset på taket.
Är man inne i vinden så ser man enbart att utblåset utgörs av en öppen plåtkonstruktion, alltså inget man kan placera/montera Lindabs Flexslang på.

Ska man dra upp ett 160-rör högre upp i utblåset så man kommer närmare hålen ut till de fria?
Ska man eller finns det någon anordning man kan köpa för att ha något FAST att koppla flexslangen mot?
Eller vad är bästa lösningen? dra ut flexslangen och bara lägga den i den tomma plåtlådan, med nån fixeringen i botten, men inte täta?

Hoppas jag gjort mig förstådd och får ett bra råd.

[bild] [bild] [bild]
”Utblåset” är det ett befintligt som ni ansluter mot?

oskar.valta oskar.valta skrev:
”Utblåset” är det ett befintligt som ni ansluter mot?
Ja de sitter monterat på taket sedan tidigare

tobson85 tobson85 skrev:
Ja de sitter monterat på taket sedan tidigare
Och det som tidigare satt mot utblåset, hur revs det bort, plåtsax eller? Jag tänker hur kanten av utblåset som sticker in i vinden ser ut?

Min tanke var att sätta något i denna stil:
https://ventilation.se/tak-och-vaggstos-med-genomforing-160.htm?

Och det som tidigare satt mot utblåset, hur revs det bort, plåtsax eller? Jag tänker hur kanten av utblåset som sticker in i vinden ser ut?

Min tanke var att sätta något i denna stil:
[länk]
Vi gjorde om taket för 1 år sedan och snickaren lät bara sticka upp de gamla röret 10cm i de öppna hålet som mäter typ 24.5x27cm. de låstes fast med en brädstump. En tillfälligg lösning då kökets reno9 skulle ske 1 år efter.
Den lösningen du kikar på är något jag funderat på, dock funderar ja på om man inte behöver liksom förlänga iväg 160 röret inne i utblåset som mäter en enligt min ritning? Tänker att det kanske är bra att de sticker upp 50cm i plåtlåda?

En tanke...
Jag kanske helt enkelt skulle dra ut flexrör så de kommer rakt upp i plåtan på taket ?
Och typ fästa lite lätt där röret passerar förbi råspånten?
Röret kanske inte få "hänga fritt" i toppen av plåtlådan eller?

tobson85 tobson85 skrev:
Vi gjorde om taket för 1 år sedan och snickaren lät bara sticka upp de gamla röret 10cm i de öppna hålet som mäter typ 24.5x27cm. de låstes fast med en brädstump. En tillfälligg lösning då kökets reno9 skulle ske 1 år efter.
Den lösningen du kikar på är något jag funderat på, dock funderar ja på om man inte behöver liksom förlänga iväg 160 röret inne i utblåset som mäter en enligt min ritning? Tänker att det kanske är bra att de sticker upp 50cm i plåtlåda?
Varför tänker du att du behöver dra upp det i ”plåtlådan”?

Om du sätter en sån stos (köper eller tar hjälp av en plåtslagare om storleken på lådan special) Då sitter det ju en nippel som du sätter fast flexslangen mot.

Varför tänker du att du behöver dra upp det i ”plåtlådan”?

Om du sätter en sån stos (köper eller tar hjälp av en plåtslagare om storleken på lådan special) Då sitter det ju en nippel som du sätter fast flexslangen mot.

Känns bara som att man vill komma närmare utkanalerna längst upp... Va vet ja

tobson85 tobson85 skrev:
Känns bara som att man vill komma närmare utkanalerna längst upp... Va vet ja
Det har ingen betydelse, viktigast är att få anslutningen mot plåtlådan tät (vilket kanske är den kniviga biten).

Ny ventilationsslang med isolering i ett vindutrymme, belyst med ficklampa.
Skapa konto
Installation av isolerad skorsten genom träbjälklag på vind.
Skapa konto
Installation av mekanisk ventilation på vinden med flexibel kanal och isoleringsmaterial runtomkring.
Skapa konto

• Gilla
SkruvadVision och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.