Ventilation
Brallan84: Hej. Skulle behöva lite hjälp med hur jag, på minsta byggdjup, kan dra om min ventilation som i dagsläget går från vinden, genom övre badrummet, till undre badrummet och via ett T-kors, över till tvättstugan. Jag vill flytta genomföringen på övre(rivna) badrummet, till andra sidan. Det medför en vent-låda i taket på undre badrummet. Bilderna är tagna från båda badrummen. Hur kan
FrittDrag_II: Jag skulle gissa att du gjort rätt. Termostaten före tilluftsfläkten är troligtvis för "avfrostning", om tilluftstemperaturen blir för låg (värmeväxlaren nedkyld) stoppas tilluftsfläkten och frånluften får värma upp värmeväxlaren igen.
Omar khader: Hej. Det bro på hur mycket radon har du.jag hade 3500 före radon sugen.efter 1500 så det förförande mycket radon.riktigt ftx ventilation aggregat är bästa låsning.
Josth: Om det blir bergvärme kanske ni vill kunna köra frikyla också? Bl.a. vissa av ventilationsrören måste då vara kondensisolerade så det är viktigt att tänka på innan.
_Fredrik_R: Jag hade helt fel, vattnet kom från värmepannan så problemet lättare att lösa.
Bamboozled: Hej, här kommer en kanske något udda fråga. Jag har flera gånger reagerat på en distinkt doft när man har på sig ansiktsmask/skyddsmask (typ Sundström halvmask med filter, alltså modell tät) och går från utomhus till inomhus. Reagerade på detta i våras då jag kröp runt på en kall kattvinden med masken för att sedan gå in i det varma huset utan att ta av masken. Doften märks
Jonatan79: Var rädd för det svaret. Luftombyte hjälper lite men du behöver en ordentlig fläkt och ev ozon-rening om det är ett gammalt hus.
Joao.pereira: [citat] Det är ventilerat. Ligger lite isolering ovanför plyfan i taket annars är det helt öppet ovanför. Luftspalt finns mellan panelen på sidoväggarna mot taket. Så där uppe är det ordentligt självdrag. Annars får man sätta frånluftsventilen på motsatt vägg istället. Kanske är bättre att göra det istället.
Rabbithole: Har du ett högt flöde så blir blandningen okej oavsett men du kan inte mata en 250mm kanal med en 100mm om det var det du menade. Försök att driva systemet som det är dimensionerat från början Eftersom det är luften man vistas i funkar det utmärkt med luftvärme! Skulle dock överväga en Luft-Vatten värmepump och ett FTX istället för frånluftsvärmepumpen
Josth: Vanlig mekanisk ventilation är egentligen ett ganska litet luftflöde. En avfuktare kommer fortfarande att göra nytta, ge lite värme och suga ur fukt.
Josth: Förvarar man känsliga och värdefulla saker där inne kan man minska ventilationen till ett minimum och sätta in en sorptionsavfuktare som används i t.ex. krypgrunder; https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilation/luftforbattring/elektriska-avfuktare/krypgrundsavfuktare-417075/
baubaubau: Låter bra. En sak jag funderar över är om man måste dra ut kåpan helt för att det forcerade flödet ska uppnås? Går det att ha kåpan vinklad i något halvutdraget mellanläge, och är det i så fall litet eller stort eller mittemellanflöde där? Jag undrar eftersom Pandora-kåpan är tänkt att placeras linjerat med överskåpen, och många anser att spiskåpor & fläktar hamnar för
Gamlehav: Lite för hög och behöver inte vara rostfritt. Men jag har inte hittat något bättre på nätet. Tack skall du ha!
walderama: Hej! Se bif bild. Vilken fästram passar detta rör? Fk-stumpen är 100mm. Röret är ca 95-96mm i diameter. Röret är till ett tilluftsdon i tak. [bild]
ymmij12: Går vinden fel in i den och den är stilla kan bladen snurra åt fel håll. Går vinden samtidigt som den är i gånga brukar den snurra lite snabbare.
etompau: Vanligtvis köper man samma typ av lager som producenten har valt. Det enda råd utöver det är att köpa märkesnamn på lagren (ex. SKF). Försiktig rengöring av bladen ska inte påverka balansen. Mer är där nog inte att göra med fläktbladen. Kanske finns näten som reservdel, svårt att säga så mycket mer utan info om produkten eller bild på grejorna.
Göte Friman: Hej. Jag har i en annan tråd redogjort för mina erfarenheter av radontapet. I en annan lägenhet som även den lider av förhöjda radonvärden så har vi provat just radontapet utan mätbara förändringar. Men visst då demonterade vi ju inte elementet för att tapetsera bakom och där kan vara någon liten glipa vid en strömbrytare men ändå. Ingen som helst skillnad för oss. Så när det
Henrik.woll: Hej, Här kan du välja och vraka (y) https://fresh.se/produkter/friskluftsventiler/vaggventiler
Mangemang: Detta är ett väldigt vanligt aggregat där ute, så vi måste vara många som undrar.. De filter som går att få tag på i rätt dimensioner till detta aggregat är påsfilter klass F6 och panelfilter klass G3. Jag kör med båda dessa, med G3 sittandes framför F6. Men det är för klent när vi har allergiker i huset! Att köpa fristående luftrenare tror jag inte på iom att jag tror att
Snickraärkul: Hej Håller på att undersöka hur avluften till en Nibe f730/750 ska isoleras och har en fråga som någon här säkert kan svara på. Min avluft ska gå igenom ytterväggen till en yttervägstos/ventil. Ska man då isolera kanalen hela vägen genom ytterväggen till den stosen/ventilen eller kan man montera en väggstos med genomföring på insidan av ytteväggen och endast isolera röret till
björnen123: Har provat att ha den igång men märker ingen större skillnad. Skulle de bli bättre cirkulation ifall man sätter ventiler i innerväggar också?
KnockOnWood: [citat] Du tänker helt rätt! Så har vi också, och de flesta bygger väl med öppen planlösning numera, utan väggar mellan kök, "matrum" och vardagsrum. Så vi har två tilluftventiler nära fönsterväggen i vardagsrummet och frånluft i kök, bad och tvätt. [bild] (Fast vi har FTX-ventilation, så därför sitter inte tilluften i ytterväggarna, utan i takventiler.)
Citrona: Jag skall plocka bort det. Fläkten fungerar kanon, jag kan äntligen steka bacon och grädda pannkakor i mitt kök.
sasan1: Vi har haft ett isolerat garage sedan tidigare som byggdes om till "hobbyrum", (bort med porten, upp med fönstrar). Problemet nu, speciellt sommartid, är att det blir så varmt samt ny frisk luft kommer inte in för där fanns ingen ventilation (en frånluft? är det enda?). Det känns nästan som det måste vädras hela tiden, vilket inte heller går pga pollen-allergi. Rummet är på 28kvm,
huggan: Fresh brukar jag köra med, bor du i samhälla rekommenderar jag ljudreducerad ventil likt denna: https://fresh.se/produkter/friskluftsventiler/vaggventiler/629081
trojlee: I ett rum i källaren har det suttit ventiler av tallriksmodell för att skapa cirkulation när dörren är stängd. Vad ska man sätta för ventiler där?(tallriksventilerna är slut och fula)
Jonathan123: Jag och min sambo ska bygga till vårt hus, byggt -65. Huset är idag uppbyggt med självdrag via fönster och dörrar och sedan frånluftsventiler i badrum och toalett, dvs inte mycket ventilation att prata om. Fönsterna är original med extra isolerglas på samtliga fönster i huset samt altandörrar (dörrar mot baksidan). Huset är uppbyggt med krypgrund (plastad och avfuktare) samt
MoggeS: Det är ljud från aggregatet, ingenting hörs i kanalerna (fläktarna är nästan ljudlösa). Utan ljudet upplevs i närheten av aggregat. Har pratat med Östberg och enligt dem så ska det inte låta som jag beskrev för dem. De skulle skicka en ny motor, så får se om det blir bättre. I övrigt jättenöjd med aggregatet (160)