Hej,
Jag pillar lite och försöker klura ut hur en stuga på 75-80m2 skulle kunna se ut.
Försöker förstå hur FTX system och ventilation funkar och testar runt lite. Skulle gärna ta emot feedback på följande ventilationslösning ur olika perspektiv.
Exempelvis
https://docs.google.com/presentatio...Qud2A4646dXHcs/edit#slide=id.g8527afa4aa_0_17
Mvh
F
Jag pillar lite och försöker klura ut hur en stuga på 75-80m2 skulle kunna se ut.
Försöker förstå hur FTX system och ventilation funkar och testar runt lite. Skulle gärna ta emot feedback på följande ventilationslösning ur olika perspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Exempelvis
- Ljud
- Flödeseffektivitet
- Kostnad
- Underhåll
- Övrigt
https://docs.google.com/presentatio...Qud2A4646dXHcs/edit#slide=id.g8527afa4aa_0_17
Mvh
F
Bästa svaret
Jag gissar utifrån dragningen att kanalerna kommer att ligga i inklädnad i takvinkeln?F Filip Marzuki skrev:Hej,
[bild]
Exempelvis
alla tipps mottages tcksamt
- Ljud
- Flödeseffektivitet
- Kostnad
- Underhåll
- Övrigt
[länk]
Mvh
F
Det är ett ganska okomplicerat system, så jag hade nog valt att rita det ungefär som du själv har ritat upp det.
Ljudmässigt skulle jag ha satt in ljuddämpare invid ventilationsaggregatet på till- och frånluft (gärna 1000 mm långa om plats finns). Kompletterat med en 500 mm-dämpare på de båda kanalerna till sovrummen för att undvika ljudöverföring. Beroende på hur uteluft och avluft mynnar utomhus kan man även sätta en ljuddämpare på dessa.
Vad har du för väderstreck på intagsluften? Norr är att föredra för att slippa ta in soluppvärmd luft.
Jag har själv inte ännu bytt till FTX-system (på gång inom ett par år) så jag kan inte ge så mycket input avseende kostnader och underhåll, men underhållsmässigt så blir det lite filterbyten i aggregat samt en rensning av frånluftskanalerna åtminstone. Båda dessa åtgärder är omkomplicerade att utföra i ditt system.
Tack för det bra svaret. 
Jag tänkte dra det i innertaket (innanför ångspärr och isolering. Tänkte bara lägga på lite extra takhöjd när jag bygger så att det finns rum är detta.
Varför är norr att föredra för inluften?
Nu tänkte jag ta inluften från väster och kyligt via taket på kortsidan. Ingen tanke bakom väderstreck ännu dock.
Vet du om det är någon mening med att överdimensionerade kanaler, så länge de är proportionerliga för rätt fördelning? Tänker på ljudet.
Mvh
F
Jag tänkte dra det i innertaket (innanför ångspärr och isolering. Tänkte bara lägga på lite extra takhöjd när jag bygger så att det finns rum är detta.
Nu tänkte jag ta inluften från väster och kyligt via taket på kortsidan. Ingen tanke bakom väderstreck ännu dock.
Vet du om det är någon mening med att överdimensionerade kanaler, så länge de är proportionerliga för rätt fördelning? Tänker på ljudet.
Mvh
F
Norr är att föredra på grund av solinstrålningen. Ett intag på en annan fasad utgör en risk för soluppvärmd luft att dras in, vilket är ofördelaktigt på sommarhalvåret. I rangordning skulle jag sätta dem norr, öster, väster, söder. Ett intag i västerfasad som belyses av sol gör att det kan pytsas in onödig varm luft i sovrummen sommartid på kvällen. Hur är din västerfasad? Skuggad eller solexponerad?F Filip Marzuki skrev:Tack för det bra svaret.
Mvh
F
Jag ser ingen mening med att överdimensionera kanalsystemet, du kan snarare få problem med för låga tryckfall i kanalerna och instabilitet vid injustering. Dimensionera efter max 1 Pa/m på kanalsystemet och max 2 m/s över donen. Och se till att välja ett aggregat som har god marginal mellan dess maxflöde och det flöde som du vill ha (kanske 30-40 % marginal). Detta plus ljuddämparna och en bra injustering, då ska det inte bli några ljudproblem.
Åh då hänger jag med. Tack de bra svaren. Får fundera på det där med intaget. Lite sol lär det bli även på väst sidan. Kanske byter jag bara plats på in och urblåst då.oskar.valta skrev:
Norr är att föredra på grund av solinstrålningen. Ett intag på en annan fasad utgör en risk för soluppvärmd luft att dras in, vilket är ofördelaktigt på sommarhalvåret. I rangordning skulle jag sätta dem norr, öster, väster, söder. Ett intag i västerfasad som belyses av sol gör att det kan pytsas in onödig varm luft i sovrummen sommartid på kvällen. Hur är din västerfasad? Skuggad eller solexponerad?
Jag ser ingen mening med att överdimensionera kanalsystemet, du kan snarare få problem med för låga tryckfall i kanalerna och instabilitet vid injustering. Dimensionera efter max 1 Pa/m på kanalsystemet och max 2 m/s över donen. Och se till att välja ett aggregat som har god marginal mellan dess maxflöde och det flöde som du vill ha (kanske 30-40 % marginal). Detta plus ljuddämparna och en bra injustering, då ska det inte bli några ljudproblem.
Klicka här för att svara