Hej!

Vi håller på och renovera huset och kom förbi ftx ventilation. Har läst runt om det och så som jag uppfattar det så är den bra till blandannat att fördela värmen i huset jämnt samt att man får frisk luft.

Jag förstår dock inte detta med frisk luft. Exempel en varm sommardag inomhus så bruka jag få den hära känslan av "dålig/ingen luft", alternativ när man är många i ett rum så kan känslan av ingen luft i rummet - Är det här ftx kommer in och får det svalt och skönt?

Vi kommer ha vattenburen värmegolv och det har jag bott i förut och känner ingen problem med värmen på det viset. Dessutom så gillar vi när det är svalt i huset, även under vintern.

Min främsta fråga är om det är värt att installera ftx om jag inte har problem med värmegolv?

• Gilla
Järnlung
  • Laddar…
FTX installeras först och främst för hälsan och boendemiljön precis som du beskriver. Det blir en liten besparing rent energimässigt , kanske 1-3 tkr/år beroende på storleken på huset. Snart kommer alla nybyggen i Sverige använda detta systemet , om du frågar mig. Kör på , det finns inga genvägar...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.