Hej!

Vi håller på och renovera huset och kom förbi ftx ventilation. Har läst runt om det och så som jag uppfattar det så är den bra till blandannat att fördela värmen i huset jämnt samt att man får frisk luft.

Jag förstår dock inte detta med frisk luft. Exempel en varm sommardag inomhus så bruka jag få den hära känslan av "dålig/ingen luft", alternativ när man är många i ett rum så kan känslan av ingen luft i rummet - Är det här ftx kommer in och får det svalt och skönt?

Vi kommer ha vattenburen värmegolv och det har jag bott i förut och känner ingen problem med värmen på det viset. Dessutom så gillar vi när det är svalt i huset, även under vintern.

Min främsta fråga är om det är värt att installera ftx om jag inte har problem med värmegolv?

FTX installeras först och främst för hälsan och boendemiljön precis som du beskriver. Det blir en liten besparing rent energimässigt , kanske 1-3 tkr/år beroende på storleken på huset. Snart kommer alla nybyggen i Sverige använda detta systemet , om du frågar mig. Kör på , det finns inga genvägar...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.