Hej
Fick en briljant ide inatt när jag låg vaken och grunnade på saker! Tänkte testa den på er.

Jag har ett hus med källare och ett plan uppe. På sommaren så blir boplanet ofta väldigt varmt trots markiser mm
Källaren däremot håller sig riktigt kall och fin skulle tro tempskillnaden är c:a 5-7 grader minst ofta mer.

Det är en öppen trappa mellan planen

Skulle man inte kunna pumpa ner varm luft från boplanet ner i källaren och på så sätt trycka upp svalare luft till boplanet via trappan. Eller kanske bygga en luft/luft värmeväxlare i källare som man låter boplanets luft kylas i?

Kall luft sjunker ju neråt så det första kanske är svårt men hur som helst så vart det fart på min fantasi och vill gärna ha kommentarer eller förslag!

Jag vet att jag är knäpp så det behöver ni inte påpeka!

Största problemet är nog att du antagligen inte har tillräckligt med sval luft nere i källaren för att kyla övervåningen.

Det lär ge en effekt i början av sommaren men efter ett tag har du ju värmt upp källaren.

Borde det inte fungera att öppna nere och uppe åt olika vädersträck, då brukar man ju få rätt bra tryck i vädringen, det kanske dock behövs mer än en öppen dörr. :)

Det är väldigt svårt att öka eller minska temperaturen i olika delar av huset genom att flytta luft. Om det ska fungera måste väldigt stora volymer luft flyttas, och det går inte att göra utan störande fläktljud.

Det kan ha en viss effekt att till exempel öppna en källardörr och ett takfönster samtidigt. Då får man en skorstenseffekt i huset, där den varma luften stiger ut och ersätts med svalare luft underifrån.

Ett annat alternativ som inte är så dumt är att ha ett sovrum i källarplanet, som man använder under den varmaste perioden.

• Gilla
helrob
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Det är väldigt svårt att öka eller minska temperaturen i olika delar av huset genom att flytta luft. Om det ska fungera måste väldigt stora volymer luft flyttas, och det går inte att göra utan störande fläktljud.

Det kan ha en viss effekt att till exempel öppna en källardörr och ett takfönster samtidigt. Då får man en skorstenseffekt i huset, där den varma luften stiger ut och ersätts med svalare luft underifrån.

Ett annat alternativ som inte är så dumt är att ha ett sovrum i källarplanet, som man använder under den varmaste perioden.
Skorstenseffekten märker jag om jag har väggventilerna öppna i källaren och slår på köksflåkten. Redan på låg fart ger det en skaplig effekt.

Huset är byggt på tidigt 70-tal och har dåligt med ventilation på boplanet men jättegod ventilation i källaren. Jag har bara bott ett drygt år i huset och renoverat hela tiden men inte brytt mig om ventilationen uppe då det löser sig genom ganska otäta fönster så blir en del drag ändå. Dessa ska bytas så småningom och då måste jag såklart se över ventilationen ändå.

Men det hastar inte 2 besiktningar har klassat huset som friskt och helt utan fuktproblem.

Kanske kan översyn av ventilationen lösa sommarens värmeproblem?

Och ja den svala källaren med gillestuga som TV och musikrum är mycket uppskattad sommartid!

Räkna med att du aldrig kommer att lösa några värmeproblem med ett ventilationssystem. Det brukar vara svalare på kvällen. Om man öppnar flera fönster så att det blir korsdrag i huset på eftermiddagen efter att man kontrollerat att det är varmare inne än ute kan det komma en bit. När det är måttligt varmt ute räcker det ganska långt med ett par timmar korsdrag varje kväll. Är det varmare går det att ordna myggnät så att man kan ha korsdrag på natten utan att få in för mycket insekter. Sedan får man vara med och stänga och fälla ner markiser på morgonen när solen börjar värma. varm sommardagar är det bara AC som fungerar för att hålla nere temperaturen. Eller att hålla sig i den svala källaren.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.