Hejsan!
Vi bor i en villa byggd 1976 enplans som har mekanisk frånluft. Även grunden blir ventilerad med detta system sen så kommer det ner ett frånlufts don i köket en i badrummet och i en walkin closet.
Jag tycker det drar lite väl mycket i dom och funderar på att ta bort dom 3 som sitter i taket och ersätta med frunluft i väggen, tror ni detta kommer funka eller är det helt fel väg att gå?
Vi bor i en villa byggd 1976 enplans som har mekanisk frånluft. Även grunden blir ventilerad med detta system sen så kommer det ner ett frånlufts don i köket en i badrummet och i en walkin closet.
Jag tycker det drar lite väl mycket i dom och funderar på att ta bort dom 3 som sitter i taket och ersätta med frunluft i väggen, tror ni detta kommer funka eller är det helt fel väg att gå?
Ja, det är helt fel väg att gå. Du vill alltså plocka bort ditt mekaniska frånluftssystem och köra självdrag?
Rätt väg att gå är att be någon komma ut och mäta flödena samt vid behov ändra kurvan på fläkten.
Rätt väg att gå är att be någon komma ut och mäta flödena samt vid behov ändra kurvan på fläkten.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hur menar du ändra kurvan? för som det är nu viner det lite i donen i taket. tar jag en tjock tröja och trycker mot hålet blir det mer eller mindre tyst. den i badrummet skulle jag kunna sätta en ljuddämpare på. men den i köket är för kort för att få på något sådant.
Hur ser ventilerna ut? Inte sällan är de justerbara för att kunna ändra luftflödet.
Att ha frånluft i klädkammare och toalett är viktigt. Utan det finns risk för fuktskador och dålig luft.
Ibland finns det justeringsmöjligheter på fläkten i form av hastighetsvred. Bilder på grejorn kan ge mer info.
Det är ingen fördel att ha onödigt högt luftflöde på frånluften.
Att ha frånluft i klädkammare och toalett är viktigt. Utan det finns risk för fuktskador och dålig luft.
Ibland finns det justeringsmöjligheter på fläkten i form av hastighetsvred. Bilder på grejorn kan ge mer info.
Det är ingen fördel att ha onödigt högt luftflöde på frånluften.
jag har provat att ha ventilera på minsta möjliga men inte så stor skillnad kanske är bättre med nya grejer.
fälkten går inte att ändra hastighet på har varit uppe och kollat. den väsnas rätt bra på vinden med mätte upp 70db vid fläkt.
ja det vet jag att man måste ha men tänkte om jag kunde sätta in elektrisk frånluft i toa och klk istället. ska se om jag kan ordna lite bilder under kvällen.
fälkten går inte att ändra hastighet på har varit uppe och kollat. den väsnas rätt bra på vinden med mätte upp 70db vid fläkt.
ja det vet jag att man måste ha men tänkte om jag kunde sätta in elektrisk frånluft i toa och klk istället. ska se om jag kan ordna lite bilder under kvällen.
Låter som att lagerna är slut.
Men ljudet från fläktmotorn är kanske inte det primära felet/problemet?
Det går att sätta en flerstegstrafo före motorn och på så vis reducera fart och luftflöde.
https://soliduct.se/transformator-v...MI3MCS8tTU6QIVGcayCh39LQZLEAYYAyABEgJ--fD_BwE
Det korrekta sättet att justera flödet är att vrida på själva frånluftsdonet.
Men ljudet från fläktmotorn är kanske inte det primära felet/problemet?
Det går att sätta en flerstegstrafo före motorn och på så vis reducera fart och luftflöde.
https://soliduct.se/transformator-v...MI3MCS8tTU6QIVGcayCh39LQZLEAYYAyABEgJ--fD_BwE
Det korrekta sättet att justera flödet är att vrida på själva frånluftsdonet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden