Ventilation
Eklundh: [citat] Det kommer komma ventilerade golv , fuktspärren kommer i form av dräneringen på utsidan av huset. Garaget kommer inte användas som garage, men efter din input så kommer jag ändå att ventilera det separat. Tack för svaret
oskar.valta: [citat] Vad är det för spisfläkt som du har? Spontant känns det ändå som att den borde fixa detta. Rengöringsmöjligheterna får du lösa med en renslucka på lämpligt ställe längs sträckningen i köket.
skummaanton: Tack för svar! Ska höra runt i föreningen vad som egentligen gäller. Ska höra med de grannar som renoverat köket och har vad som ser ut som vanliga utsuhsfläktar också.
oskar.valta: [citat] 160 kändes stort för ett don som jag misstänker att du ska ta 8-10 l/s på? Med ett väl utformat system ska det inte vara några konstigheter att dra 100 eller 125 fram till don beroende på luftflöde.
lordi: [citat] Går röret upp på en kallvind? Är det i så fall isolerat?
Lassemannen: Kolla först om det är skada i taket, annars saknas det nog ångspärr så fukt från rummen kommer upp på vinden och orsakar mögel. Mögel utsöndrar giftiga toxiner, så det bör åtgärdas snarast, det går att sanera själv, men då måste man helst ha kemikalier som innehåller väteperoxid och klor för att verkligen få bort det, billig mögelborttaning i bygghandeln är oftast för
zana kader: Någon som vet om det finns något bra sätt att ventilera grunden med?
hscn: Din andra idé verkar på alla sätt bättre. Takfläkt låter mindre. Tål väta eftersom den är gjord för att sitta utomhus. Går att varvtalsreglera. inomhusdelen/kåpan kan göras mindre eftersom den inte innehåller fläkt och motor. För inköp av delar rekommenderas t. ex. Soliduct. Där finns det mesta till bra pris (utom möjligen varvtalsreglering med fjärrkontroll).
exerg: Ska det bli någon vettig lösning med cleanair så bör huset vara hyfsat tätt för att orka suga ner friskluften från taket, vara högt så längden av friskluftsröret/slangen som ska suga upp värmen ha tid på sig att värmas. Dessutom ska den förvärmda luften tillföras utanför bad/wc/kök där frånluftskanalerna oftast finns, vilket innebär vissa kanaldragningar inomhus. Det
BirgitS: Det är viktigast att ha en frånluftsfläkt på WC så ev. fukt och lukt där inte kommer in i hallen. Tills det är fixat kan det vara bra att låta köksfläkten gå på lågvarv så mycket det går utan att vara störande.
mojjen: Har en källare 80m2 med 5 utrymmen. Håller på att renovera 3 utrymmen där vi lägger ventilerat golv med mekanisk frånluft genom galler i listerna. 2 övriga är sammanhängande badrum, samt tvättstuga (16+12m2). Dom ahr kaklade golv och ingår inte i det ventilerade golvet. Däremot ett frånluftsdon i resp utrymme som suger i takhöjd. Generellt brukar man ju säga att Denna typ av
Alko: Ja, det finns plats i en kattvind att sätta extra flex-ljuddämpare iallafall till två av tilluftsdonen. Sen har vi t.ex. ett mindre arbetsrum där vi har tilluft men borde kunna justera ner flödet (vi får göra ny injustering så småningom) eftersom det bara används sporadiskt som (gäst-)sovrum och då tycker jag inte luftombytet behöver vara 100% där. Som det är nu tycker jag vi har
HasseTeknik: [citat] Om alla följde den principen och dessutom aldrig anlitade kringresande asfalt/sten-läggare, så vore dessa avarter borta för evigt !!!
HasseTeknik: Stämjärn eller vass kniv och hugga lite i taklisten, så "reglagen" kan manövreras, kanske hjälper. En annan variant är att sabba fläkten genom att bryta bort "reglagen".
Paasi: Okei måste göra de imån då tack för tipsen
HasseTeknik: Jag har inte en Heru utan en gammal med korsvärmeväxlare och har inte sett några problem. Därmed inte sagt att ett Heru reagerar annorlunda.
Cruzze: [citat] Jo, det argumentet är jag väl medveten om. 10 minuter fläkt på morgonen och 30 minuter sen eftermiddag... Mindre än 3% av dygnets timmar...
Backlund89: Hussvamp behöver tillgång till kalk som ofta finns vid murstocken, angrepp börjar ofta vid en punkt där kalken och fuktproblematik förekommer. Serpula lacrymans behöver kalken för att neutralisera den oxalsyra den själv producerar.
skaraborgsfakir: Hittade enessens/systemair:s handledning för essvent s: https://ventilation.se/media/download/Essvent_S.pdf
Henrik.woll: Du kan komplettera med lämpligt rör i lämplig dimension för att komma runt isoleringsbelymmret, kostar inte många kronor i byggvaruhandel
mojjen: NU hitatde jag "Avstick" Det löser mitt problem. Tar och montera 2 st avstick på spiroröret istället..
FrittDrag_II: [citat] Om det är normala hastigheter i kanalerna (cirka 3 m/s) så har den lilla formskillnaden ingen inverkan på egenljudalstring.
Danin: Hej har äntligen fått ett vad jag hoppas är ett vettigt hus. Vi har inte märkt några lukter vid husköp och alla är torrt och fint på vinden, sidoluckor. Övervåningen är renoverad, allt utom ett rum som är träpanel med mycket glipor i och har en unken doft. Just detta rummet är blivande sovrum. Blir tokig . huset har självdrag och inga ventilation i något rum. Tänkte sätta in nya
ogget: Nä, en muff går inte att sätta utan på ett spirorör https://ventilation.se/montageinstruktion
Vinkelslip86: Ingen mäklarritning då jag byggt mellan väggen själv men kan göra en ritning i ett program
vincentt: Inte i detta fall, hade säkert tur, men jag chansade och installerade plattkanalen. Slutresultatet blev att tilluften trycktes mer på VP1 (tryckfallet blev högre vid plattkanalen). Det kände man på donet. Då var det bara att justera tills trycket på VP2 ökade och det gick bra. Men det blev ett jävla springande =). Hade säkert inte gått att justera om jag bytte längre kanaler än 5
supermatta: [bild] [bild] [bild] Hejsan. Har något konstig vätska på mina freshventiler. De har runnit ner på väggen. En brun-orange vätska som är lite kornig. Inget bakfall på röret eller täcken på att de runnit vatten i själva röret. Någon som vet vad detta kan vara? [bild]