Hej,

Vi håller på att bygga nytt hus och har precis fått ventilationsritningen.
Eftersom jag inte kan något om ventilation tänkte jag att jag vänder mig hit för se om det finns några synpunkter på ritningen vi fått.

- Är placeringen av tilluftsdonen och frånluftsdonen OK med tanke på tilltänkt placering av möbler?
Ingen risk för drag - exempelvis vid sängen?

- Frånluftsdonet i köket och tvättstugan.. Märklig placering, missar 90% av rummet?

- Allrummet på ovanvåningen med ryggåstak, varför sitter tilluftsdonen och frånluftsdonen så nära varandra?
Luftströmmarna rör aldrig delen vid fönsterna.

- Placeringen av donen i rummen..
Finns det någon speciell plats man brukar vilja ha dem (ex. hörnor) eller OK att få dem lite var som helst?

Tänker det är bäst att fråga innan huset står på plats med fel placering av donen :)

• Ventilationsritning och 3D-schema för hus med markerade tillufts- och frånluftsdon samt flöden och kanaler.
Jag ser inga direkta problem med något av det du nämner förutsatt att man valt lämpliga don. Möjligen att tvättstugedonet suttit bättre längre in i rummet om överluften tas ovanför dörren.

De två dämparna på tilluften skulle fungera effektivare om det finns plats att flytta en så dom sitter på varsin sida av böjen. (Flera dämpare efter varandra på en raksträcka ger en nedsatt dämpning.)

Hur mycket ljud får du vid luftintaget? Jag kan tänka mig att det ljudet kan bli störande utomhus. Jag hade gärna sett en större area på ytterväggsgallret också för att undvika vattenmedryckning.

På 3d-ritningen så ser det ut som frånluftsdonet ovanför badkaret sitter i planet under.

• Gilla
Carl Emilsson
  • Laddar…
Tack! :)

Checklista:
- Kolla om det finns plats att flytta dämparna.
- Ev. flytta luftintag.
- Rättelse av 3D-ritning.

Satt vid frukostbordet nu och funderade på var man kan sätta friskluftintaget.
Runt hörnet är uteplatsen, så där är knappast aktuellt.
Man kanske kan sätta det lite högre upp och lägga till en ljuddämpare?
Får kolla med dem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.