Needas
Needas: [citat] Jag hade bytt även kondensatorn med tanke på den ringa kostnad det för med sig.
5 svar · 3,3k läst
·
T
tobias_div: Okej, då testar vi det. tack för svaret!
3 svar · 3,3k läst
3
3rran: Jag har en ac från LG som suger ut luft istället för att blåsa in luft, för en vecka sedan fungerade den fast jag kan inte hitta någon information om vad som är fel. Ac:n är från 2005.
0 svar · 1,2k läst
G
GargamelSE: [citat] Jag har köpt 2 st portabla ac:ar i mitt liv, ingen har haft en adapter för att ändra storlek på utblåset, men båda har haft slang samt en "plastskiva" att fästa utblåset i för att sätta i fönster eller nåt sådant med "raka öppningar" typ amerikanska fönster som öppnar uppåt.
2 svar · 3,3k läst
GoC
GoC: Åt det håll det känns bäst. Vår takfläkt i sovrummet blir behagligast med ditåt, eller snarare tvärt om. Kör den så att den blåser mot taket och för ned luften vid huvudet när vi ligger i sängen. Hitåt, eller symbolen med kyla på min fläkt blåser luften rakt ned under fläkten och kyler endast där jag inte behöver kylas av :)
4 svar · 1,4k läst
·
A
Alko: Tog in en annan väl rekommenderad firma som inte tyckte det fanns några uppenbara fel på installationen (de kände dessutom andra firman och hade inget illa att säga där) efter 30 minuter hade de lokaliserat ett par don som var lite onödigt strypta och gav ljud i övriga don också . Det justerades och nu har vi en tyst ventilation och bättre flöde än innan! 45 minuter och väl
42 svar · 8,3k läst
·
A
Alko: Andra firman kom igår och det visade sig vara lite dåligt injusterat i nåt don som gav mycket ljud på flera av donen i installationen. Tog den nya firman en halvtimme och så har vi nu en nästan ljudlös installation med bättre flöden än innan - perfekt! Sen kände de här killarna till den andra firman också och tyckte de var bra, och installationen var det inget fel på givet
13 svar · 8,0k läst
·
Nils-Orvar
Nils-Orvar: Bl.a. nämnda problem är anledningen till att man inte vill ha korsväxlare i villor idag. Med rotorväxlare får man både nattkyla och kylåtervinning vid rätt tillfälle. Korsväxlare utan sommarkasset eller by-pass är ingen höjdare på sommaren.
7 svar · 3,1k läst
C
cpalm: [citat] Om du hade väntat några dagar med att svara hade vi kunnat fira femårsjubileum :D Förväxla en AC med en bordsfläkt? :thinking: Med tilluft menar jag tilluft till rummet så klart.
37 svar · 70,5k läst
·
T
Tjoa: Ring fläktwoods support och be och få beställa det på måndag. Kabel samt program. Inga hemlisar här.
10 svar · 6,8k läst
B
brf1911: Hej! Jag ska ändra planlösning på min gamla lägenhet från 1911 om 106 kvm och undrar hur ventilationen påverkas? Så här ser planlösningen och ventilationen ut idag: [bild] Efter ändringarna kommer planlösningen se ut så här: [bild] 1. En vägg kommer att flytas och då kommer dosan på bilden att hamna i vardagsrummet i stället för sovrummet. Hur påverkar detta? Och vad heter
0 svar · 1,3k läst
·
K
klimt: Ni har redan fått svar om ventilation ovan,och stäm av allt med föreningen. En notering är att det tidigare idag fanns en tråd här där TS ville göra tvärtom, alltså ta bort en sådan vägg som delade av mellan kök och litet sovrum. Så önskemål och behov är olika
2 svar · 2,3k läst
·
Belmlu
Belmlu: Hej igen allihopa, Det slutade med att vi bestämde oss för att inte krångla till det och tog därför medföljande munstycke och stack ut det genom fönstret istället. Funkar klockrent! :)
6 svar · 5,2k läst
·
S
Strangelove: Skulle få pengarna tillbaka sa dom nu, den fanns inte som ersättningsmaskin längre. Köpt på bauhaus.
3 svar · 3,3k läst
T
TMatt: Luftbutiken säljer en del sådant. https://www.luftbutiken.se/plastkanaler/7070-overgang-rk-kk-grad-1-sida-plastkanal.html 140 är ett udda mått... kan bli svårt att hitta en övergång 140-100
1 svar · 7,0k läst
·
B
Byggtoken: [citat] Funkar kanon! Dock rekommenderar jag att den placeras på bra solläge. När solen försvinner stannar fläkten, man kanske kan bygga någon ackumulator som lagrar lite energi eller om man parallellkopplar en till solcell som man kan placera på taket.
3 svar · 2,9k läst
E
exerg: Sätter du den i hallen kommer du inte att förnimma nån skillnad mot idag
1 svar · 2,0k läst
J
Josth: Avfuktare är bra, särskilt där man tillför fukt som tvätt och dusch etc. Eftersom temperaturen i källaren är lägre än ute stiger relativa luftfuktigheten. Garaget bör ha både till och egen frånluft för det brukar bli diverse starka lukter i garage.
1 svar · 1,3k läst
·
S
Stefan1972: Med tanke på hur undertaket ser ut runt alltihopa så kanske det är läge att ta bort kåpan på utsidan och se över allting?
3 svar · 3,7k läst
·
H
Husnerden: Förlängde upp röret, byggde en liten träbox med öppningsbar lucka runt det som döljer det. Sitter en liten snehuv över själva intaget för att klåfingriga barn inte ska pilla in saker.Intaget var alltså direkt i väggen under stängd altan tidigare. Blev rätt nöjd. Och fått godkänt av sambo vilket var viktigt ;):sweat::D [bild] [bild] Sen får vi se var det hamnar längre fram, men
11 svar · 4,2k läst
·
FrittDrag_II
FrittDrag_II: [citat] Gäller bara att fixa en bra relä-logik så att man inte kopplar in flera lindningar på en gång för då bränner transformatorn. En del aggregat använder förr en sådan lösning, oftast så växlade reläerna mellan olika spänningar för att undvika problem.
14 svar · 8,7k läst
·
M
Maximum Justice Attack: Jag har liknande kallgarage som jag inte värmer och har hyfsat hög luftfuktighet under vintrarna, jag installerade en sån här och fick bättre luft för en minimal investering. [MEDIA=youtube]Y8yiJWS9T1w[/MEDIA] Jag har en Woods avfuktare också som körs på under vintrarna när man kör in snöiga bilar men sommartid kör jag den extremt sällan och VL-100an går 24/7 istället då den
1 svar · 2,0k läst
13th Marine
13th Marine: Oki. Har en passad i källaren, men tror tyvärr det är en 30.
3 svar · 2,4k läst
Matti_75
Matti_75: Här är en tabell som visar hur mycket fukt som luften kan bära vid olika temperaturer. Sedan måste man ha förståelse för RF i %. 75% RF vid 20* i trä motsvarar ca15-17% fuktkvot. Det är därför man vill att du ska ha underhållsvärdet för att aldrig komma över den nivån. Med tabellen kan du räkna ut hur många grader varmare du måste ha det inomhus för att klara detta. Notera
7 svar · 4,9k läst
·
Cecilia14
Cecilia14: Hej! Har ni flyttat på skorstenarna? Nyfiken på att göra detsamma! [citat] [citat]
3 svar · 2,6k läst
E
exerg: Återluft/returluft
6 svar · 1,9k läst
·
G
GargamelSE: För ett antal dagar sedan så körde jag på plastfolie över öppningen i fönstret men tejpade ihop bitarna.. lite bättre, men långt från bra. Nu har tempen i datorrummet (brevid vardagsrummet med ac:n) gått från 26 till 25 grader (högsta temp idag 27 grader i datorrummet). AC:n står på 16 grader och på "max" fläkt eller vad min/med/max är för. en polare hade en annan fläkt på
14 svar · 11,0k läst
J
Joshee: [citat] Nu har tyvärr problemet med att temperaturen håller sig hög även om ute temperaturen sjunkit. Har även öppnat runt om i huset och det sjunker knappt och väldigt sakta. Är rädd för att vi kommer vara tvungna att byta ut allt... det verkar iaf inte hjälpa vad vi än gör. Så får anlita hjälp. Tack ändå för svar :)
8 svar · 3,4k läst
·
A
Allinug: Jag testade portabel AC ifjol och då byggde jag en enkel låda till vädringsfönstret där luften kunde gå ut. Men i och med att slangen blev så lång på insidan och AC:n var så effektiv på att slanga ut varmluft, så fungerade den heta slangen som värmeelement inne. Det kändes som att det inte blev effektivt alls, utan jag lämnade tillbaka AC:n. Jag är inne på att istället ha ett
5 svar · 5,5k läst
JA”Snabbe”
JA”Snabbe”: [citat] Grundflödet går att justera med frånluftsdonen. Är det en BRF så sköter dom den biten. Kanske behövs det rensas? Fläkten på taket kan också vara inne på sista versen. I vårt radhus byggt -79 hade vi fortfarande originalfläkten.
4 svar · 2,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.