B
Hej
Bor i en bostadsrätt med centralfläktar för ventilationen. Ursprungligen har det suttit spiskåpor i alla lägenheter, men dessa har ju med åren blivit ersatta av köksfläktar. De flesta har (nog) vettiga fläktar med inbyggda spjäll osv ('Alliance'). I min lägenhet är det inte så. Det sitter en vanlig 'designerfläkt' (som dessa blivit döpta till på BH). Det såg så ut när vi köpte lägenheten. Jag insåg när jag gjorde rent fläkten första gången att det här blir torsk på OVK. Det blev torsk på OVK, och ventilationsfolket (samma som gjorde OVK, smart va?) satte in ett 'spjäll 125'.

På pappret är ju spjäll 125 en ganska smart pryl. Ett venturiformat rör med en 'boll' i. Bollen ställs in så att ett visst flöde alltid passerar; grundflödet för att säkerställa normal ventilation. När man slår på fläkten blir det en tryckskillnad mot en givare i bollen, som genom ett relä skickar ström till vad jag antar är en bimetallfjäder i hållaren till bollen. Bollen åker då nedåt (spjället öppnas), och mer luft kan flöda igenom. När man stänger av fläkten, släpper tryckgivaren relät, och bimetallfjädern svalnar av. Bollen åker då upp och stänger spjället. Ganska smart lösning, även om den är dyr för vad man får.

Problemet är att det inte fungerar. I grundläget så låter det en del. Men det är INGENTING mot vad som händer när man slår på fläkten. Min fläkt har tre lägen, och redan i läge ett går det inte att ha en vettig konversation i köket. Men den suger inte upp något. Fukt och matos stiger uppåt, chillar lite under fläkten, och stryker längs överskåpen. Mestadels kondenseras mot överskåpen eller kaklet. Fläkten försöker ju allt den förmår att trycka ut luften, men då spjället håller emot blir det en surge bakåt och massa oljud.

Så jag tänkte 'spjället är kass, det öppnar inte'. Jag tog loss det och kunde blåsa i hålet för tryckgivaren. Då klickar relät och bimetallfjädern får ström. Men det händer inte så mycket. För att slippa stå som ett fån med halva det grisiga spjället i munnen så kopplade jag ström direkt från ett uttag till bimetallfjädern, och mätte med ett skjutmått hur fort spjället öppnades. En millimeter per minut (!). Öppning (uppvärmning) och stängning (nedkylning) går lika fort. Den öppnar ca 10-15mm. Detta tar då 10-15minuter. Dvs lagar man mat och det börjar ånga så hinner man ju laga klart och har satt sig till bords innan spjället öppnat. Och då står det öppet en kvart och susar när man äter.

Är detta förväntad funktion eller är något inte som det skall? Kan man göra något åt det? För så här går det inte att ha. Alternativet som jag kikar på nu är att sätta in ett manuellt spjäll man får vrida på.

Tl;dr: Jag har ett 'spjäll 125' som tar en kvart på sig att öppna. Är detta normalt?

Hej!

Jag har samma problem - ett EFRW 125 automatspjäll som knappt släpper igenom något (man märker aldrig att fläkten suger) men ett herrans dån från fläkten när den är igång. Helt sjukt mycket, betydligt mer än om man kopplar loss spjället från fläkten. Det värsta är dock att det låter en massa från spjället även i grundläget. Jag håller ärligt talat på att bli galen på det, var man sig än i lägenheten vänder så hör man det resonanta suset i köksfläkten. Jag överväger att skaffa en ljuddämparslang och sätta mellan fläkt och spjäll, som i sin tur då får flyttas så högt upp som möjligt.

Lägenhetshuset har ju centralfläkt, så det vore mycket bättre om man kunde öppna spjället UTAN att starta fläktbullret. Finns det inga såna manuella spjäll? Dvs som det manuella spjället i en fläktkåpa, men löst monterat så att man kan sätta det ovanför en ljuddämparslang och slippa höra skiten både när det är öppet och stängt?

B
Det finns manuella spjäll som med vred eller en plåt öppnas och stängs. T.ex. detta:
https://www.ahlsell.se/10/ventilati...m-och-spanledning/spanledningssystem/6691758/

Ett problem med ett manuellt spjäll är att det troligtvis blir underkänt vid OVK. Jag har dock plockat bort spjället helt.

Ett annat problem är det blir ett rejält flöde, eftersom luften ohämmat kan sugas ut av centralfläkten. Detta leder till större värmeförluster, mer drag, mer oljud och sämre flöde från övriga ventilationsdon. Detta har vi löst med en pappbit. Dvs när det inte lagas mat så sitter pappen fastsugen mot utsugsslangen. När vi lagar mat tas pappen av och slangen trycks fast mot fläkten. Förfarandet är t.o.m. godkänt av sambon. När det är dags för OVK så monterar jag fast spjället.

I dom bästa av världar skall inte dylika produkter (eller EPA-lösningar) ens behövas. Det ska bara funka. Men det är väl en kostnadsfråga som allt annat. Så pappbiten stannar kvar tills vi flyttar. Att det luktar tacos på grannens toalett varje fredag vid 19:30... well... han får väl sätta in en PAX-fläkt :D

Hej!

Bumpar denna tråden.
Är det något som har mer erfarenhet av Automatspjäll 125?

Jag satte en 120 cm ljuddämparslang mellan fläkt och spjäll (för att minska oljudet från spjället) och ytterligare en mellan spjäll och imkanalen i väggen (för att minska oljudet från både spjället och husets fläktsystem.

Resultatet blev okej, men inte mer. Och det blev en rejäl kringla som tar upp precis hela överskåpet över spisen. Kan dock varmt rekommendera det, med tanke på hur illa det var innan! Det finns ingen anledning till att folk ska sitta och lyssna på ventilationssystem, speciellt inte en lång bit bort från dem. :)

Jag skrev:
baubaubau baubaubau skrev:
Det finns ingen anledning till att folk ska sitta och lyssna på ventilationssystem, speciellt inte en lång bit bort från dem. :)
Sagt och gjort - till köksrenoveringen i nästa lägenhet har jag beställt en spiskåpa av modell LGG Pandora Green Flow 5.0 för att få vettig ventilation OCH slippa ljudet från den. Ahhh... :geek:

• Gilla
exerg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.