Hej,

Behöver hjälp med ventilationen i vårt hus som är bristande med hög luftfuktighet. Torrvaror i köket blir snabbt mjukt och fuktigt, samt lätt kondens på fönsterrutor i sovrummen.

Vi flyttade in i vårt hus för 6 mån sedan. Byggt 1970, källare (suterräng) , entreplan med mexitegel och övervåning med träfasad. Byggt med självdrag.
Vi har precis konverterat till vattenburen värme och bergvärme.
Jag har markerat i planritningarna var till- och frånluft finns:
- Gult = mekanisk frånluft (badrum, toalett och tvättstuga).
- Röd = frånluft vertikalt via taket. Öppen spis på övervåning.
- Grönt = tilluft, OBS entreplan har bara fönsterventiler.

Jag har förstått att ventilation inte är något enkelt att svara kring utifrån en planritning men tacksam för input.
/ Philip

Planritning av källarvåning med markerad ventilation: gult för frånluft, rött för vertikal frånluft, grönt för tilluft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning av entrévåning visar ventilation: gul = mekanisk frånluft i toalett, röd = frånluft vid kök och klädkammare, grön = tilluft i sällskapsrum och kök.
Skapa konto
Planritning av vindsvåning med markerad ventilation: gul för mekanisk frånluft, röd för frånluft via taket, och grön för tilluft genom fönster.
Skapa konto

M Moltipo skrev:
Behöver hjälp med ventilationen i vårt hus som är bristande med hög luftfuktighet. Torrvaror i köket blir snabbt mjukt och fuktigt, samt lätt kondens på fönsterrutor i sovrummen.
Skaffa en avfuktare & dra på värmen ordentligt så att du börjar med att torka ut huset ordentligt.
Måste vara mycket fukt bundet i konstruktionen & det måste värmas bort.
Kör 23-25 grader om du kan & låt avfuktaren gå 24/7 tills du kommer ner i 45-50 % luftfuktighet..
Värdera sedan om situation, kanske behövs ingen avfuktare efter att huset kommit i "balans"

Finns inga genvägar.

• Gilla
gaia
  • Laddar…
BirgitS
Bra ventilation är ju inte bara till för att hålla nere luftfuktigheten utan också för att de som lever i huset ska må bra i längden.

Du behöver övergå helt från självdrag till mekanisk frånluftsventilation och inte ha någon blandning. Självdrag fungerar vanligen för dåligt utan en varm murstock.

Det här är i alla fall de viktigaste normerna för bra ventilation.
Frånluft:
Minst 0,35 l/s och kvm i totalt luftflöde per våningsplan.
Minst 15 l/s ständigt i badrum
Minst 10 l/s ständigt i kök, tvättstuga, toalett
5-10 l/s i övriga utrymmen med frånluft för att uppnå önskat totalt frånluftsflöde.

Minst 4 l/person tilluft i rum där man vistas under lång tid, typiskt sov- och vardagsrum.

Garage ska vara en egen brandcell och bör därför vara tätt mot omgivande rum. Om det inte längre är ett garage så får du berätta vad det är.
Det ska inte vara någon frånluft i källarens sov-arbetsrum, inte heller vid trappan.
Det ska inte vara tilluft i utrymmet vid trappan.
Duschen/bastun bör ha en frånluftsfläkt.
Det ska vara möjligt för tilluften att passera under/över dörrarna på väg till frånluftsfäktarna i tvättstuga och duschen/bastun.

Entréplan
Frånluftsfläkt i klädkammaren om det behövs för att få tillräcklig ventilation av det planet.
Ingen tilluft i köket men helst ständigt gående frånluft.
Tilluft i allrummet.

1 trappa upp
För att få tillräcklig ventilation av 4 sovrum behövs minst en till ständigt gående frånluftsfläkt. Kan placeras i klädkammare och eller hall.

• Gilla
Ossian K Olsson och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Bra ventilation är ju inte bara till för att hålla nere luftfuktigheten utan också för att de som lever i huset ska må bra i längden.

Du behöver övergå helt från självdrag till mekanisk frånluftsventilation och inte ha någon blandning. Självdrag fungerar vanligen för dåligt utan en varm murstock.

Det här är i alla fall de viktigaste normerna för bra ventilation.
Frånluft:
Minst 0,35 l/s och kvm i totalt luftflöde per våningsplan.
Minst 15 l/s ständigt i badrum
Minst 10 l/s ständigt i kök, tvättstuga, toalett
5-10 l/s i övriga utrymmen med frånluft för att uppnå önskat totalt frånluftsflöde.

Minst 4 l/person tilluft i rum där man vistas under lång tid, typiskt sov- och vardagsrum.

Garage ska vara en egen brandcell och bör därför vara tätt mot omgivande rum. Om det inte längre är ett garage så får du berätta vad det är.
Det ska inte vara någon frånluft i källarens sov-arbetsrum, inte heller vid trappan.
Det ska inte vara tilluft i utrymmet vid trappan.
Duschen/bastun bör ha en frånluftsfläkt.
Det ska vara möjligt för tilluften att passera under/över dörrarna på väg till frånluftsfäktarna i tvättstuga och duschen/bastun.

Entréplan
Frånluftsfläkt i klädkammaren om det behövs för att få tillräcklig ventilation av det planet.
Ingen tilluft i köket men helst ständigt gående frånluft.
Tilluft i allrummet.

1 trappa upp
För att få tillräcklig ventilation av 4 sovrum behövs minst en till ständigt gående frånluftsfläkt. Kan placeras i klädkammare och eller hall.
Varför ingen frånluft vid trappan, eller tilluft för den delen?
För att sammanfatta är det egentligen brist på mekanisk frånluft som ev orsakar fuktproblematiken?

• Gilla
jhall
  • Laddar…
BirgitS
Man ska ha tilluft i de rum där man är under lång tid, typiskt sov- och vardagsrum.
Man ska ha frånluft i de rum som "smutsar ner" luften, typiskt badrum, kök, tvättstuga och toaletter, men även i klädkammare blir det mycket textildamm i luften, vid ytterdörrar ökar fukthalten pga. fuktiga ytterkläder och skor.

Har man för många tilluftsventiler blir flödet för litet i var och en av dem, dvs. det kan leda till att det inte blir tillräcklig luftomsättning i ett sovrum.

Om inte luften omsätts tillräckligt fort och man tillför fukt genom matlagning, fuktiga kläder och den fukt som kommer från människors andning och hud, så riskerar luftfuktigheten att bli för hög inne.

Kondens på fönsterrutor i sovrum beror nästan jämnt på att det är för dåligt luftflöde framför fönstren. Sen kan det bero på att man tätar kring fönstret med för mycket (rull)gardiner så att rumsluften aldrig kommer fram till fönstret, värmen från element under fönstren hindras att stiga upp längs fönsterrutorna eller att det blir fuktigt i rummet av människornas utandning och den luften förs inte vidare till andra rum (dålig ventilation av rummet).

1970 hade man oftast en oljepanna, som under uppvärmningssäsongen, gjorde murstocken varm och därmed ett kraftigt självdrag. Under den varma perioden vädrade man i stället mycket, sov med fönster på glänt etc. så man fick korsdrag i huset.

• Gilla
Biggle och 1 till
  • Laddar…
Hur är det med dräneringen? Även om du inte ser några direkta fuktskador så kan huset suga fukt från omgivningen i "källardelen". Jag hade valt att öppna väggen i ett rum som är lätt att återställa och mäta fukten där (jag har gjort det i mitt suterränghus och jag hade inga problem - vilket jag var 99% säker på iofs).

Jag antar att den röda ventilationen går på centralfläkt? Det är inte fel att ha spisventilation rakt ut genom väggen också, centralventilation räcker sällan till särskilt bra när man lagar mat (vis av erfarenhet från mina föräldrars 70-talshus). Jag gissar att detta bidrar i köket i alla fall...

Och mekanisk ventilation i badrummen, jag antar att den är både rörelsestyrd (eller kopplad till belysningen) och fuktstyrd/timerstyrd? Det är i praktiken nödvändigt (om den inte går på centralventilationen).

Sedan är ju inte FTX fel om man har möjlighet att få in luften i huset igen. Men det kan bli relativt dyrt iom att ni har vindsvåning också.

Bara några initiala tankar...

• Gilla
Moltipo
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Hur är det med dräneringen? Även om du inte ser några direkta fuktskador så kan huset suga fukt från omgivningen i "källardelen". Jag hade valt att öppna väggen i ett rum som är lätt att återställa och mäta fukten där (jag har gjort det i mitt suterränghus och jag hade inga problem - vilket jag var 99% säker på iofs).

Jag antar att den röda ventilationen går på centralfläkt? Det är inte fel att ha spisventilation rakt ut genom väggen också, centralventilation räcker sällan till särskilt bra när man lagar mat (vis av erfarenhet från mina föräldrars 70-talshus). Jag gissar att detta bidrar i köket i alla fall...

Och mekanisk ventilation i badrummen, jag antar att den är både rörelsestyrd (eller kopplad till belysningen) och fuktstyrd/timerstyrd? Det är i praktiken nödvändigt (om den inte går på centralventilationen).

Sedan är ju inte FTX fel om man har möjlighet att få in luften i huset igen. Men det kan bli relativt dyrt iom att ni har vindsvåning också.

Bara några initiala tankar...
Dränering är från 92 och det ligger på mycket vatten då vi har tomt mot berg. Så det är säkert en bidragande faktor. Nej det finns ingen centralfläkt. I källaren där det är röda pilar, vad gör man med de två kanalerna?

För att få odning på det som du kallar frånluft vertikalt via taket kan du sätta en takfläkt på skorstenen. Det blir en effektiv och relativt tyst lösning. Den kan kombineras med köksfläkten om den går genom skorstenen.

Redigerat:
Håller med - är huset tidigare värmd med oljepanna men idag värms med värmepump eller med fjärrvärme så bör man sätta skorstensfläkt för att få tillbaka den ventilationen som huset byggdes för en gång i tiden, baserad på varm skorstensstock, värmd av oljepanna...

Detta är det farliga när man ersätter husets värmesystem baserad på förbränningsvärme med något annat som värmepumpar eller fjärrvärme och skorstensstocken - som är motorn i husets ventilation, blir kall.

Glöm inte att källaren också skall ventileras med att öppna upp lite den rökgången som innan satt till oljepannan om den nu är helt igensatt - då oljepannan drog mycket luft och avgav läckvärme som gynnade klimatet och håller ned fuktnivån i källarnivån.

Har själv sett hur det går när man missar på detta och en hel källarvåning med tvättstuga och olika förråd etc. fick svartmögel på alla väggarna en tid efter man slängt ut oljepannan (även om den enbart var elvärmd de sista åren) och ersatt med bergvärmepump... - draget av luften genom pannan (för att den var varm och varmluften sedan värmde stocken) och läckvärmen den avgav visade sig vara väsentlig för hela källarvåningens klimat...

aspa-hasse aspa-hasse skrev:
För att få odning på det som du kallar frånluft vertikalt via taket kan du sätta en takfläkt på skorstenen. Det blir en effektiv och relativt tyst lösning. Den kan kombineras med köksfläkten om den går genom skorstenen.
Sätter man en mekanisk fläkt i skorstenen? När sätter man metall huv?

Man tar dit en plåtslagare som knackar till en huv över de pipor på skorstenen du vill använda och sätter en takfläkt över. Alltihopa är utomhus på taket. Fläkten styrs ibland av en spiskåpa i köket.

Man tar dit en plåtslagare som knackar till en huv över de pipor på skorstenen du vill använda och sätter en takfläkt över. Alltihopa är utomhus på taket. Fläkten styrs ibland av en spiskåpa i köket.
M Moltipo skrev:
Hej,

Vi flyttade in i vårt hus för 6 mån sedan. Byggt 1970, källare (suterräng) , entreplan med mexitegel och övervåning med träfasad. Byggt med självdrag.
Vi har precis konverterat till vattenburen värme och bergvärme.
Jag har markerat i planritningarna var till- och frånluft finns:
- Gult = mekanisk frånluft (badrum, toalett och tvättstuga).
- Röd = frånluft vertikalt via taket. Öppen spis på övervåning.
- Grönt = tilluft, OBS entreplan har bara fönsterventiler.

Jag har förstått att ventilation inte är något enkelt att svara kring utifrån en planritning men tacksam för input.
/ Philip
Hur fuktigt är det då? Åk till biltema och köp 3-4 temperatur- och fuktmätare och ställa runt om i huset, inklusive på vinden och i grunden. Så ser du hur många procent luftfuktighet du har.

Jag tänker spontant att huset i sig borde kunna klara sig utan avancerade ventilationssystem. Var det lika fuktigt innan ni bytte värmesystem? Hur nya är fönstren, och hur täta? Isolerglas överallt?Hur ser vinden ut? Ligger det plast i väggarna eller är det en öppen konstruktion? Varför så mycket ventilering? Har ni satt in den överallt? Om inte är det kanske ett gammalt problem? Hur ser grunden ut, är det väldigt vått under huset?

Det kanske låter chockerande för många, men om det där var ett nytt hus så hade du haft kanske 200-250 m3/h mekanisk frånluft, eller ännu mer. När man en gång har bott i en sån bostad så vill man aldrig bo någonstans utan riktig ventilation. Kostnaden är låg jämfört med vad det kostar att åtgärda mögel etc och tänk även på hälsoeffekterna. Det är äckligt med dålig luft.

Många pratar om FTX men det är svårt att få till i gamla hus och du värmer ändå tilluften med bergvärme.

Jag gissar att det en gång har stått en oljepanna i din bastu? Det är svårt att få till nån vettig ventilation i källaren utan en takfläkt. Du kanske kan kombinera den med en spisfläkt i köket som är kopplad till. En sådan ligger på ett lågt grundflöde som ökar när man lagar mat.

Ett frågetecken är din öppna spis på ö-vån, hur den går att kombinera med en takfläkt.

Redigerat:
Det kanske låter chockerande för många, men om det där var ett nytt hus så hade du haft kanske 200-250 m3/h mekanisk frånluft, eller ännu mer. När man en gång har bott i en sån bostad så vill man aldrig bo någonstans utan riktig ventilation. Kostnaden är låg jämfört med vad det kostar att åtgärda mögel etc och tänk även på hälsoeffekterna. Det är äckligt med dålig luft.

Många pratar om FTX men det är svårt att få till i gamla hus och du värmer ändå tilluften med bergvärme.

Jag gissar att det en gång har stått en oljepanna i din bastu? Det är svårt att få till nån vettig ventilation i källaren utan en takfläkt. Du kanske kan kombinera den med en spisfläkt i köket som är kopplad till. En sådan ligger på ett lågt grundflöde som ökar när man lagar mat.

Ett frågetecken är din öppna spis på ö-vån, hur den går att kombinera med en takfläkt.
Finns det inte en risk med att suga upp varm fuktig luft genom en kall skorsten? Jag tänker att det blir kondens med risk för sprängning när det är kallt.. eller?

Biggle Biggle skrev:
Finns det inte en risk med att suga upp varm fuktig luft genom en kall skorsten? Jag tänker att det blir kondens med risk för sprängning när det är kallt.. eller?
Den är inte kall så länge när man suger ut varm luft genom den.

• Gilla
Joakim654
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.