Hej,
Jag sitter med ett klassiskt "självdragshus", 1,5 plan med utbyggnad. Förra ägaren verkar inte ha varit så intresserad av ventilationen.
När vi flyttade in så satte jag badrumsfläktarna på en grundhastighet för att få lite bättre lukt i badrummen. Dock så är lukten fortfarande rätt dålig på ovanvåningens sovrum (friskluft ventiler blåser ut).
Jag fick hit en "ventilationsexport" från lokala företaget som hanterar sotning/ventilation i Skåne.
Jag visade hur ventilationen inte fungerade på ovanvåningen. Men att den fungerar ifall vi slår på köksfläkten på full hastighet. Han uttryckte att det var ett "mysterium" och att vi borde öppna badrumsdörrarna.. (vilket inte hjälper, där är inte tätt i dörrarna).
Här är bilder på hur ventilationen ser ut.
1. På bottenvåningen saknas friskluft i gästrummet, detta bör nog lösas
2. Köksfläkten stödjer inte grundflöde
3. Fläkten i badrummet på Plan 1 har grundflöde, men blåser rakt ut i en kanal i skorstenen (inget rör). Det är oklart hur mycket undertryck den skapar
4. Fläkten på badrummet Plan 2 blåser ut genom ett rör ut ur fasaden
5. Jag har provat stänga friskluften i källaren, och sätta en halvkass datorfläkt som utblås i tvättstugan för att få lite mer understryck (osäker om jag ska investera i en riktig pax här). Tyckte det var lite märkligt med så mycket friskluft i källaren.
6. Det är öppet från Plan 1 till Plan 2 trappan
7. Det är luftspalt i dörren till källaren
Någon idé om vad jag kan göra här?
Edit: För att förtydliga
1. Ventiler i källaren suger in extremt bra med luft (om de är öppna)
2. Ventiler på Plan 1 suger in bra luft
3. Ventiler på Plan 2 trycker ut luft (om inte Köksfläkt är på)
Jag sitter med ett klassiskt "självdragshus", 1,5 plan med utbyggnad. Förra ägaren verkar inte ha varit så intresserad av ventilationen.
När vi flyttade in så satte jag badrumsfläktarna på en grundhastighet för att få lite bättre lukt i badrummen. Dock så är lukten fortfarande rätt dålig på ovanvåningens sovrum (friskluft ventiler blåser ut).
Jag fick hit en "ventilationsexport" från lokala företaget som hanterar sotning/ventilation i Skåne.
Jag visade hur ventilationen inte fungerade på ovanvåningen. Men att den fungerar ifall vi slår på köksfläkten på full hastighet. Han uttryckte att det var ett "mysterium" och att vi borde öppna badrumsdörrarna.. (vilket inte hjälper, där är inte tätt i dörrarna).
Här är bilder på hur ventilationen ser ut.
1. På bottenvåningen saknas friskluft i gästrummet, detta bör nog lösas
2. Köksfläkten stödjer inte grundflöde
3. Fläkten i badrummet på Plan 1 har grundflöde, men blåser rakt ut i en kanal i skorstenen (inget rör). Det är oklart hur mycket undertryck den skapar
4. Fläkten på badrummet Plan 2 blåser ut genom ett rör ut ur fasaden
5. Jag har provat stänga friskluften i källaren, och sätta en halvkass datorfläkt som utblås i tvättstugan för att få lite mer understryck (osäker om jag ska investera i en riktig pax här). Tyckte det var lite märkligt med så mycket friskluft i källaren.
6. Det är öppet från Plan 1 till Plan 2 trappan
7. Det är luftspalt i dörren till källaren
Någon idé om vad jag kan göra här?
Edit: För att förtydliga
1. Ventiler i källaren suger in extremt bra med luft (om de är öppna)
2. Ventiler på Plan 1 suger in bra luft
3. Ventiler på Plan 2 trycker ut luft (om inte Köksfläkt är på)
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "badrumsfläktarna"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
På skisserna du lagt upp saknas det en friskluftsventil i gästrummet. På våning 2 sitter friskluftsventilerna möjligen dåligt placerade, särskilt den i rum 1. Blir dålig omsättning i rummen när luften inte rör sig genom hela rummet utan direkt mot dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stämmer att det saknas i gästrum. Just nu tar inte ventilerna på ovanvåningen in någon luft alls, så det är verkligen inte mycket omsättning att prata om 😅
Fas 1 är kanske att få in luft, fas 2 att eventuellt flytta på dem för att förbättra omsättning? Kan tilläggas att det är snedtak, så de optimala platserna blir närmare golvet.
Fas 1 är kanske att få in luft, fas 2 att eventuellt flytta på dem för att förbättra omsättning? Kan tilläggas att det är snedtak, så de optimala platserna blir närmare golvet.
Om du får undertryck på ovanvåningen när du kör köksfläkten men inte när enbart fläkten på toaletten går är det väl för dåligt flöde i fläkten på toaletten. Vad är det för fläkt som sitter på toaletten vån 2, går den att ändra hastighet på?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Båda är Intellivent. Det gör ett öka men jag vill minnas att högsta hastighet på båda inte räcker.
Hur bra fungerar en pax som trycker luft upp i en skorsten? Vad jag har förstått är dessa inte så bra på det.
PAX-fläktar används många gånger till just det i ventilationsutsug i badrum/toalett via skorsten när man har slängt ut pannan och satt in bergvärme, skorstenen blir kall och slutar dra luft och man börja få dålig luft och fuktproblem och därför måste försvunna draget i skorstensutsugen ersättas med mekanisk fläkt som PAX-fläkt.
Om man har undertryck på undervåningen men övertryck på övervåningen så är det indikation att det släpps in för mycket luft med för låg motstånd/strypning i våning(arna) under. - värmda luften i bostaden med sin lägre densitet gör att det trycker lite extra på övervåningen av skorsteneffekten om man inte redan i bottenplan stryper så mycket att undertrycket där kompenserar för den extra ökade trycket av skorstenseffekten i övervåningen.
- Då när man har övertryck på översta våningen är det också stor risk att det trycks upp fuktig rumsluft på vinden och med ev. framtida fukt och mögelproblem om inte fuktspärrlagret mot vinden är exemplariskt tät (vilket den sällan är) och likaså att vindsluckan är helt tät i sin karm (vilket det också sällan är).
Med andra ord stryp till inflödet av friskluft på källaren/bottenvåningen/ev. mellanvåning så att översta våningen börja få negativ tryck gentemot utomhusluften och den vägen börja dra in luft även på övervåningens friskluftsventiler eller i ev. läckage i fönsterkarmar etc...
Alternativt öka ventilationsfläktarnas kapacitet och då mer varmluft som sugs ut ur huset.
Om man har undertryck på undervåningen men övertryck på övervåningen så är det indikation att det släpps in för mycket luft med för låg motstånd/strypning i våning(arna) under. - värmda luften i bostaden med sin lägre densitet gör att det trycker lite extra på övervåningen av skorsteneffekten om man inte redan i bottenplan stryper så mycket att undertrycket där kompenserar för den extra ökade trycket av skorstenseffekten i övervåningen.
- Då när man har övertryck på översta våningen är det också stor risk att det trycks upp fuktig rumsluft på vinden och med ev. framtida fukt och mögelproblem om inte fuktspärrlagret mot vinden är exemplariskt tät (vilket den sällan är) och likaså att vindsluckan är helt tät i sin karm (vilket det också sällan är).
Med andra ord stryp till inflödet av friskluft på källaren/bottenvåningen/ev. mellanvåning så att översta våningen börja få negativ tryck gentemot utomhusluften och den vägen börja dra in luft även på övervåningens friskluftsventiler eller i ev. läckage i fönsterkarmar etc...
Alternativt öka ventilationsfläktarnas kapacitet och då mer varmluft som sugs ut ur huset.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 095 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 095 inlägg
Det brukar bli bättre om tilluftsventilerna på det övre planet sitter lågt. Många sätter dem bakom radiatorerna för att inte få kalldrag från dem.S sdlfkjlsdf skrev:Stämmer att det saknas i gästrum. Just nu tar inte ventilerna på ovanvåningen in någon luft alls, så det är verkligen inte mycket omsättning att prata om 😅
Tack. Jag ska prova stänga ventilationen nere och se om det får någon effekt. Det känns dock som att även om jag stryper så kommer jag sen få ökat luftintag på nedanvåningen ifall jag installerar friskluft i gästrummet?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 095 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 095 inlägg
Efteråt kan du ju stänga den vänstra i vardagsrummet för att undersöka saken.
Det passerar väl ingen luft i/kring kaminen?
Det var någon annan som för några veckor sen hade något drag där och då fick konstiga luftflöden i huset.
Det passerar väl ingen luft i/kring kaminen?
Det var någon annan som för några veckor sen hade något drag där och då fick konstiga luftflöden i huset.
Finns nog inget som stoppar luft att komma ner där, men då ska det sugas ner genom en kanal i murstocken. Kan dubbel kolla.
Jag hade först en sotar-firma här som beskrev det som ett "mysterium". Därefter fick jag hit en firma som jobbar med att installera mekanisk frånluft samt FTX.
De anser att de enda sättet att få vettigt flöde här är genom en takfläkt (eller box fläkt?) på vinden, samt en bättre kanalfläkt i källaren.
Rördragning är såklart inte lätt att göra osynligt, men som de beskrev det så blir det inte allt för mycket synliga rör.
Ett försök till bilder för den som är intresserad:
De anser att de enda sättet att få vettigt flöde här är genom en takfläkt (eller box fläkt?) på vinden, samt en bättre kanalfläkt i källaren.
Rördragning är såklart inte lätt att göra osynligt, men som de beskrev det så blir det inte allt för mycket synliga rör.
Ett försök till bilder för den som är intresserad:
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Vi kom fram till att det ska vara friskluft i uterum, sen att vi i framtiden kan sätta en kanal mellan kök och uterum om vi vill ha friskluft när där är stängt.
Vi ska också testa att skippa don i duschen på ovanvåningen, så behåller vi pax fläkten där (den blåser rakt ut ur fasad så fungerar ok). Då slipper vi synligt rör samt håltagning i tätskiktet.
Vi ska också testa att skippa don i duschen på ovanvåningen, så behåller vi pax fläkten där (den blåser rakt ut ur fasad så fungerar ok). Då slipper vi synligt rör samt håltagning i tätskiktet.