1 327 läst ·
37 svar
1k läst
37 svar
Kondens på ventilationsrör - fuktskada
Låter som det rimliga att göra. Tack för att du tog dig tid att speca nerCentano skrev:
Personligen skulle jag:
- Rensat bort all fogskum och plastfolie runt ventrören.
- Ta bort silvertejpen som sitter mellan ytterväggen och spiralslangen.
- Kontrollera hur det ser ut i ytterväggen, är det fuktigt eller inte?
- Ta bort all fuktskadad spånskiva, samt kontrollera och mäta efter fukt i bjälklaget.
- Kontrollera hur långt ner fukten kan ha tagit sig i bjälklaget, finns skador på taket i underliggande rum?
- Torka ut bjälklaget och ytterväggen om behov finns, byt ut eventuellt skadat materia.
- Byta ut spiralslangen mot ett stelt rör (blir enklare att få till tätning och isolering). Samt se till att det blir ett tätt rör genom hela ytterväggen. Kontrollera även tätning mellan fasad och rör från utsidan.
- När spiralslangen byts ut montera en tätningsmanshett på det nya ventilationsröret och ansluta den tätt mot ångspärren. Om tejp behövs för tätning ska den vara avsedd för ändamålet och åldersbeständig. Manschett bör sättas på båda genomföringarna.
- Kontrollera fogarna på befintliga ventilationsrör, byt ut tejp vid behov. samt täta anslutning mellan befintligt rör och nya rörstumpar.
- Isolera ventilationsrören i hela sin längd med diffusionstät kondensisolering.
- (Om sladden som ses gå genom ytterväggen är i drift, säkerställa att den genomföringen blir tät mot ångspärren. Används inte sladden tas den bort och hålet i ångspärren tejpas igen med för ändamålet avsedd ålderbeständig tejp.)
Sladden i väggen misstänker jag går till utegivaren. Sitter en Nibe puck under huven på fasaden.
Går kanske att linda in rören med handdukar eller liknande för att inte mer kondens rinner ner i golvet. Sen är det ju inte helt uteslutet att fukten kommer från någon annan källa, men det får du reda i när du börjar frilägga.
Okay, se till att täta mellan sladden och ångspärren då.
Okay, se till att täta mellan sladden och ångspärren då.
Ser lite märkligt ut att den inte är isolerad hela vägen. Frågan är också om det verkligen är diffusionstätt.
Ta en titt i installationsmanualen: https://assetstore.nibe.se/hcms/v2.4/entity/document/894171/storage/ODk0MTcxLzAvbWFzdGVy/download/Installatörshandbok_Frånluftsvärmepumpar_F470_831761-1.pdf
Ta en titt i installationsmanualen: https://assetstore.nibe.se/hcms/v2.4/entity/document/894171/storage/ODk0MTcxLzAvbWFzdGVy/download/Installatörshandbok_Frånluftsvärmepumpar_F470_831761-1.pdf
Ja det kommer bli så att vi får isolera om rören. Frågan är hur följden ser ut på allt. Som jag nämnde tidigare så känns det som att jobbet behöver hända ganska fort i följd om pumpen ska fortsätta vara igång. Och det är vår primära värmekällaCentano skrev:
Jag har ännu inte frilagt. Vill inte öppna upp konstruktion innan jag har fått tag i en strumpa. Har tänkt ta hjälp av en ventilationstekniker att se till så isoleringen blir korrekt. Han föreslår en ny tunnare variant som är lite dyrare. Minns inte vad den heter. Det är nog ca 3-5 meter mellan pump och yttervägg.Centano skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Isolering av bergvärmerör - vad spelar kondensen för roll?
Isolering -
Ventilationsrör - ordning isolering/plast
Ventilation -
Fukt på kallvind - kondens eller läckage?
Tak & Vind -
Flyttat in i gammalt hus med "självdrag" - kondensvatten vid ventiler
Ventilation -
Ventilationsrör i tak - kondensproblem?
Ventilation