Har svårt att tro att ett visst luftflöde påverkar ljudnivån.

Möjligen kan man s a s rikta ljuset mot grannen eller uppåt.

Varför är det omöjligt att använda vanliga fullflödesljuddämpare som är vanliga vid ventillation av hus?
Inget plast eller skumgummi.
Har minst 7 st i husets ventilation på vinden.

Hur du än suger ut luft, typ med fläktar, så måste du leda in lika mycket luft. Annars blir flödet litet. Typ undertryck i utrymmet gentemot uteluften.
Ineffektivt!

Då är FTX (med partikelfilter) av något slag perfekt för att ta tillvara värmen i frånluften för att värma tilluften. Själv har jag kopplat bort FTX värmeelement.

Dagens FTX har oftast möjlighet för forcering, d v s ökat flöde vid behov.

Redigerat:
H Hybro skrev:
Har svårt att tro att ett visst luftflöde påverkar ljudnivån.

Möjligen kan man s a s rikta ljuset mot grannen eller uppåt.

Varför är det omöjligt att använda vanliga fullflödesljuddämpare som är vanliga vid ventillation av hus?
Inget plast eller skumgummi.
Har minst 7 st i husets ventilation på vinden.

Hur du än suger ut luft, typ med fläktar, så måste du leda in lika mycket luft. Annars blir flödet litet. Typ undertryck i utrymmet gentemot uteluften.
Ineffektivt!

Då är FTX (med partikelfilter) av något slag perfekt för att ta tillvara värmen i frånluften för att värma tilluften. Själv har jag kopplat bort FTX värmeelement.

Dagens FTX har oftast möjlighet för forcering, d v s ökat flöde vid behov.
Ljudnivån är alltså från lokalen och ut genom hålet i väggen som jag vill undvika. Inte ventilationsljudet, eller maskinen enbart.
Men en traditionell ventil rakt igenom väggen kommer släppa ut massa ljud och störa grannarna mer än nödvändigt. Det är ju trots allt en liten CNC-verkstad mitt i ett villakvarter :)

Saknar helt ventilation idag, så ett hål i väggen, som är ljudisolerat, skulle säkert göra miljön mycket bättre generellt.

Billiga delen, typ ca 1000 kr. 125 mm hål i väggen, en 125 mm 90 graders krök några rörstumpar och en ljuddämpare eller två. En kanalfläkt med varvtalsregulator. Häng upp i taket efter innerväggen.

Ordna luftinsläpp i andra änden av lokalen.
Det tråkiga är att kall luft i mängd sugs in speciellt kalla årstiden.

Dyrare delen.
Bra blir det med FTX. Ny eller begagnad.

Kanske kan du ta varm frånluft från bostadshusets ventillationt och leda in i lokalen. Ev via en simpel luftvärme växlare.
Då kan man tala om effektisering.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.