1 832 läst ·
27 svar
2k läst
27 svar
Dålig ventilation på ovanvåning 1,5p hus
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 192 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 192 inlägg
Ett uterum behöver ventilation med både till- och frånluft eftersom det är tätt mellan huset och uterummet. En vanlig lösning är två ventiler långt ifrån varandra, på den sida där det är vanligast att vinden ligger på har man en ventil lågt som tilluft och på motsatt sida en högt placerad ventil för frånluft.S sdlfkjlsdf skrev:
Man ska aldrig har tilluft i kök utan bara frånluft.
Vi kan inte riktigt dra något från vinden till uterummet. Tanken är väl att vi får frånluft för uterummet genom kanalen i köket. Därav får inte heller köket någon "friskluft" utan det blir genom uterummet.
Se bild här. Jag är dock osäker var de tänkte placera friskluft samt eventuella kanalen.
Se bild här. Jag är dock osäker var de tänkte placera friskluft samt eventuella kanalen.
Hamnade på 62k, men jag är lite osäker på deras val av komponenter (AC istället för EC) samt brist på dämpning. Men inte helt galet pris iaf.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 192 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 192 inlägg
Nej, vanligen behöver man ingen fläkt för att ventilera ett uterum utan det räcker med två enkla ventiler, en på var sin sida av uterummet, typ en där du har ritat in den gröna pilen och en på ytterväggen nära där du har skrivit "Kanal, senare?".
Köket ska blåsa ut luft från gästrum och vardagsrum så att de rummen får in friskluft.
Köket ska blåsa ut luft från gästrum och vardagsrum så att de rummen får in friskluft.
OK så istället för kanal så kanske vi sätter två stycken ventiler i uterummet?
Men blir det då inte konstigt när man öppnar dörrarna mellan kök och uterum? Köket får helt plötsligt två stycken ventiler som agerar friskluft?
Sen är "uterum" lite dåligt bemärkt här. Det är isolerat och uppvärmt, så egentligen ett rum med skjutdörrar bara..
Men blir det då inte konstigt när man öppnar dörrarna mellan kök och uterum? Köket får helt plötsligt två stycken ventiler som agerar friskluft?
Sen är "uterum" lite dåligt bemärkt här. Det är isolerat och uppvärmt, så egentligen ett rum med skjutdörrar bara..
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 192 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 192 inlägg
PrecisS sdlfkjlsdf skrev:
Används det året om?S sdlfkjlsdf skrev:
Är det mer som ett matrum eller vardagsrum?
Vardagsrum ja. Sommaren blir det ju lite mer som ett uterum när skjutdörrarna är öppna konstant.
Ja men är det då bra nog med en kanal mellan kök och uterum? Istället för att dra ett rör vidare från hallen?
Rimligt. Tack!
Sitter fortfarande och grubblar på detta.
Jag tog in en till firma som istället tyckte vi skulle sätta en takfläkt på skorstenen.
- Det finns två kanaler i skorstenen som redan går till källare (tidigare central dammsugare) samt till badrummet nedan våning
- Behåll pax fläkt på badrummet på ovanvåningen
- Sätt friskluft i gästrum samt uterum (och eventuellt kanal mellan kök och uterum)
Så rätt likt men ingen rör dragning. Frågan är bara om det kommer fungera.
Någon som har erfarenhet av det?
Jag tog in en till firma som istället tyckte vi skulle sätta en takfläkt på skorstenen.
- Det finns två kanaler i skorstenen som redan går till källare (tidigare central dammsugare) samt till badrummet nedan våning
- Behåll pax fläkt på badrummet på ovanvåningen
- Sätt friskluft i gästrum samt uterum (och eventuellt kanal mellan kök och uterum)
Så rätt likt men ingen rör dragning. Frågan är bara om det kommer fungera.
Någon som har erfarenhet av det?
Slutade med ett rör i skorstenen, sen en fläkt på taket. Sen frånluft ungefär som på tidigare bild. Ljudnivån är acceptabel även om jag överväger att sätta in fler dämpare (kan ändå byggas in).
Men, även om det är bra flöde och ventilationsfirman har mätt flöde på varje frånluftsdon, så är det fortfarande ibland fel flöde på ovanvåningens friskluft. Ska undersöka lite mer under året och se. Misstänker att det förvärras när det är varmt på nedanvåningen pga mycket sol (köket har stora fönster).
Men, även om det är bra flöde och ventilationsfirman har mätt flöde på varje frånluftsdon, så är det fortfarande ibland fel flöde på ovanvåningens friskluft. Ska undersöka lite mer under året och se. Misstänker att det förvärras när det är varmt på nedanvåningen pga mycket sol (köket har stora fönster).
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Ventilation rf grund
Ventilation -
Rätta till ventilationsplacering? Estetiskt val
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Ingen ventilation på ovanvåningen - Tänker jag rätt?
Ventilation -
Sommartid inget drag på ovanvåning i självdragsventilation
Ventilation -
Ventilation från ovanvåning till b.våning
Ventilation