2 168 läst ·
27 svar
2k läst
27 svar
Täta fönster - ska man lämna en liten bit utan tätningslist?
Jag min far har samma men det stämmer bara möjligtvis om man eldar men alla som påstår att det är bra med självdrag och jag själv som bott många år med mekanisk ventilation märker direkt skillnad.Dan1891 skrev:
Det är helt enkelt en stor skillnad, men nån som inte är lika avklimatiserad från självdrag märker så klart inte på samma sätt.
Det var bland det första jag fixade nör vi flyttade till nuvarande hus, ftx vent.
Det har jag också hört så för ett par år sen testade jag det men kalla blåsiga vinterdagar rasade/blåste det in så mycket kall luft att det kändes obehagligt, därför undrade jag om det skulle vara bättre att lämna en bit i nederkanten utan list istället. Svårt att veta när man inte har nån utbildning i ämnet, jag får försöka hitta nån som kan förklara hur det fungerar.Dan1891 skrev:
Du kommer få lite mer golvkallt då.
När luften kommer in i överkant så får den mer tid på sig att blandas/värmas upp av den varmare luften som finns uppe vid taket, och från värmen som stiger från elementen under fönstret.
Samt att e.v krukväxter på fönsterbrädan får det rätt kallt om fötterna.
När luften kommer in i överkant så får den mer tid på sig att blandas/värmas upp av den varmare luften som finns uppe vid taket, och från värmen som stiger från elementen under fönstret.
Samt att e.v krukväxter på fönsterbrädan får det rätt kallt om fötterna.
Jag är inte heller utbildad, utan går på vad jag har hört.M mfriman skrev:Det har jag också hört så för ett par år sen testade jag det men kalla blåsiga vinterdagar rasade/blåste det in så mycket kall luft att det kändes obehagligt, därför undrade jag om det skulle vara bättre att lämna en bit i nederkanten utan list istället. Svårt att veta när man inte har nån utbildning i ämnet, jag får försöka hitta nån som kan förklara hur det fungerar.
Men om det blåste in så mycket, kanske det var för mycket som lämnades
utan list, man får testa lite tror jag.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 324 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 324 inlägg
Har idag tilluftsventiler mellan elementen och fönstren och det blåser obehagligt kall luft framför ventilerna, vilket begränsar hur man kan möblera och får en att vilja skruva upp termostaterna fast den egentliga rumstemperaturen är tillräcklig. Jag upplevde det inte så när vi hade spaltventiler i ovankanten av fönstren i en tidigare bostad.E elmont skrev:
Produkter som diskuteras: "spaltventiler"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Bästa svaret
Några enkla och sakkunniga råd om ventilation. All tilluft skall vara styrd, ej genom otäta fönster eller dörrar. All tilluft genom reglerbara väggventiler med dammfilter, placerade över fönster. En ventil på 12-15m2 golvyta ej i kök och våtrum. När köksfläkten går blir det undertryck i köket och luften kommer dit från alla rum så att inte matosen sprids. När man eldar i kaminen funger den som en frånluftsfläkt och ventilerar huset. Med detta system behöver man nog ändå vädra lite i sovrum. Under vintern med torr o kall luft kan man strypa väggventilerna lite. Våtrum skall ha frånluftsfläkt gärna fruktstund och dörren ventilerad tröskel så att luftströmmen blir från rummen ut genom våtrumsfläkten.
Du har s.k. Stockholms ventilation i badrummet (uteluftsventilen).
För att få en hyfsad ventilation i lägenhetens övriga rum så bör du stänga uteluften i badrummet och ta bort alla tätningslister i fönstren.
För att få en bättre kontrollerbar ventilation sätter du spalt ventiler i fönstren (ska monteras i överkant så luften kan blandas med den uppstigande varma luften från elementen och drar mot taket).
Sedan testar du så du har bra flöde genom frånluften med t.ex. en tändsticka.
För att få en hyfsad ventilation i lägenhetens övriga rum så bör du stänga uteluften i badrummet och ta bort alla tätningslister i fönstren.
För att få en bättre kontrollerbar ventilation sätter du spalt ventiler i fönstren (ska monteras i överkant så luften kan blandas med den uppstigande varma luften från elementen och drar mot taket).
Uteluftsventilen i wc-utrymmet (i anslutning till badrummet) har jag stängt, nu finns bara en fuktstyrd frånluftsventil i badrummet, men förstår inte ditt råd om att ta bort tätningslisterna i det lilla fönstret i wc-utrymmet, då kommer det ju in uteluft därifrån istället.T Teknikern skrev:Du har s.k. Stockholms ventilation i badrummet (uteluftsventilen).
Beträffande element så har jag inga i vardagsrummet och av dom övriga som sitter kvar i andra rum är det bara det i sovrummet jag har på lite under den kalla årstiden, det är luft/luft-värmepumpen och ibland braskaminen som står för uppvärmningen (utom i badrummet där den enda uppvärmningen är golvvärme).
På wc, bad med fönster och kök ska du inte ha någon uteluft.M mfriman skrev:Uteluftsventilen i wc-utrymmet (i anslutning till badrummet) har jag stängt, nu finns bara en fuktstyrd frånluftsventil i badrummet, men förstår inte ditt råd om att ta bort tätningslisterna i det lilla fönstret i wc-utrymmet, då kommer det ju in uteluft därifrån istället.
Beträffande element så har jag inga i vardagsrummet och av dom övriga som sitter kvar i andra rum är det bara det i sovrummet jag har på lite under den kalla årstiden, det är luft/luft-värmepumpen och ibland braskaminen som står för uppvärmningen (utom i badrummet där den enda uppvärmningen är golvvärme).
Endast tilluft (uteluft) i sovrum och vardagsrum.
Kolla så att du har överluft mellan rummen när dörrarna är stängda.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden