11 635 läst ·
8 svar
12k läst
8 svar
Placering av tilluft på övervåning
Hej
Vi har problem med luften i vårt 1,5 plans hus. Huset är byggt 1919 men tillbyggt och ombyggt i olika etapper.
Vi har problem med luften på övervåningen. I två rum där det är plastat bakom blir luften tung och tråkig, i ett annat rum däruppe i originaldelen där det inte finns plast fungerar det helt ok. Dessa problem hade vi trots friskluftsventiler i alla rum (bredvid och i höjd med fönstret) samt två paxfläktar som gått konstant på full fart. Vi fick ingen eller fel luftrörelse i friskluftsventilerna.
Så jag tänkte att här måste det till starkare grejer. Så till sommaren installerade jag en ordentlig mekanisk frånluft. Rördragning till badrum, tvättstuga och kök är gjort och en rörfläkt är installerad. Nu måste det funka tänkte jag, men icke! Jag drar igång fläkten så det fullständigt dånar i ventilerna men luften står still däruppe.
Ska sägas att det på nedervåningen fungerar perfekt, fint flöde ur ventilerna.
Jag har provat allt jag kan komma på, stängt alla ventiler där nere, tätat hela huset där jag kan komma åt, med latexfog och bottningslist i skarvar. Men jag kommer ingenvart.
Nu har jag nog kommit underfund med att ventilerna måste ner i höjd däruppe. Under fönstren, men hur kan man göra detta snyggt utan att få ett ordentligt kallras? I ena rummet har vi golvvärme, det andra ett element.
Jag hoppas verkligen att ni har några schyssta lösningar att dela med er av, behöver hjälp!
Vi har problem med luften i vårt 1,5 plans hus. Huset är byggt 1919 men tillbyggt och ombyggt i olika etapper.
Vi har problem med luften på övervåningen. I två rum där det är plastat bakom blir luften tung och tråkig, i ett annat rum däruppe i originaldelen där det inte finns plast fungerar det helt ok. Dessa problem hade vi trots friskluftsventiler i alla rum (bredvid och i höjd med fönstret) samt två paxfläktar som gått konstant på full fart. Vi fick ingen eller fel luftrörelse i friskluftsventilerna.
Så jag tänkte att här måste det till starkare grejer. Så till sommaren installerade jag en ordentlig mekanisk frånluft. Rördragning till badrum, tvättstuga och kök är gjort och en rörfläkt är installerad. Nu måste det funka tänkte jag, men icke! Jag drar igång fläkten så det fullständigt dånar i ventilerna men luften står still däruppe.
Ska sägas att det på nedervåningen fungerar perfekt, fint flöde ur ventilerna.
Jag har provat allt jag kan komma på, stängt alla ventiler där nere, tätat hela huset där jag kan komma åt, med latexfog och bottningslist i skarvar. Men jag kommer ingenvart.
Nu har jag nog kommit underfund med att ventilerna måste ner i höjd däruppe. Under fönstren, men hur kan man göra detta snyggt utan att få ett ordentligt kallras? I ena rummet har vi golvvärme, det andra ett element.
Jag hoppas verkligen att ni har några schyssta lösningar att dela med er av, behöver hjälp!
Produkter som diskuteras: "paxfläktar"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Det är så de termiska drivkrafterna fungerarr. Huset har undertryck på nedervåningen och ett övertryck på övervåningen. Därför funkar det inte att sätta friskluftsventiler ovan fönstren på överplan. Teoretiskt skulle ett undertryck kunna skapas genom att med fläkt flytta luft från övervåningens rum och ner till undervåningen, om bara ö.våningens dörrar är stängda Okonventionellt men lär funka. Friskluftintag under fönster där det är golvvärme blir gärna golvkyla om luften inte tempereras.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Stämmer det där med de termiska krafterna. Jag fick själv bygga om tilluftsventilationen i övervåningens tre sovrum och plocka frånluften direkt från rummen + badrummet på samma våning och byta trösklar till klassiska som inte släpper igenom luft. Grundproblemet är att vi har öppet mellan våningsplanen.
Sådär 4 år sent men du kanske är aktiv i alla fall.B bokvast skrev:Hej
Vi har problem med luften i vårt 1,5 plans hus. Huset är byggt 1919 men tillbyggt och ombyggt i olika etapper.
Vi har problem med luften på övervåningen. I två rum där det är plastat bakom blir luften tung och tråkig, i ett annat rum däruppe i originaldelen där det inte finns plast fungerar det helt ok. Dessa problem hade vi trots friskluftsventiler i alla rum (bredvid och i höjd med fönstret) samt två paxfläktar som gått konstant på full fart. Vi fick ingen eller fel luftrörelse i friskluftsventilerna.
Så jag tänkte att här måste det till starkare grejer. Så till sommaren installerade jag en ordentlig mekanisk frånluft. Rördragning till badrum, tvättstuga och kök är gjort och en rörfläkt är installerad. Nu måste det funka tänkte jag, men icke! Jag drar igång fläkten så det fullständigt dånar i ventilerna men luften står still däruppe.
Ska sägas att det på nedervåningen fungerar perfekt, fint flöde ur ventilerna.
Jag har provat allt jag kan komma på, stängt alla ventiler där nere, tätat hela huset där jag kan komma åt, med latexfog och bottningslist i skarvar. Men jag kommer ingenvart.
Nu har jag nog kommit underfund med att ventilerna måste ner i höjd däruppe. Under fönstren, men hur kan man göra detta snyggt utan att få ett ordentligt kallras? I ena rummet har vi golvvärme, det andra ett element.
Jag hoppas verkligen att ni har några schyssta lösningar att dela med er av, behöver hjälp!
Löste du problemet? Jag bor i ett 1 1/2 hus också och förra ägarna satte in 3glas fönster med ventilerna på överkant. Alla ventiler uppe agerar frånluft om jag inte har köksfläkten på max, vilket inte går att leva med såklart... På 2a våningen har jag en pax-fläkt i badrummet som är igång över tid men det hjälper inte.
Känner också att jag måste få in tillluft under fönsterna istället där element finns.. Hade gärna velat ha spaltventil i väggen under fönsterbrädan då det är snyggare och försvinner än att dra hål rätt genom ytterväggen..
Vet inte riktigt vad jag ska göra annars för att få in ny luft på 2a våningen
Produkter som diskuteras: "spaltventil"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Jag såg den och även en liknande där luften tillförs lägre men går upp https://www.leifarvidsson.se/ventil...ot/easy-vent-mini-inomhusdel-inkl-grundfilterE exerg skrev:
men den du länkande går inte att sätta dit om fönstret redan sitter? Den jag länkade är ju som vanligt att borra hål i väggen?
Tack
Jag undrar samma sak. Någon?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden