V Vector skrev:
Frikyla= billigare drift, billigare underhåll. Miljövänligt, alla kan meka med det då det inte bekövs kylcert
Fördelen är också att man slipper fula utedelar.
Inte alla som kan gömma undan de snyggt.

Jag hade byggt för att installera fläktkonvektorer till frikyla, men bvp har möjlighet att kyla golvvärme slingorna med reglersystem (danfoss icon) som hanterar kondenstemperaturen så det inte blir fukt I bjälklag. Jag var skeptisk till effektiviteten på ett sådant system. Men jag hade fel, det fungerar utmärkt att kyla huset via golvvärme slingorna. Har alltid önskad temperatur på sommaren, upplever det som skönt med svala golv (ca 20 grader yttemperatur heta sommardagar, typiskt kring 16 grader framlednings temp), obefintlig elförbrukning inget dyrt eller krångligt system.

• Gilla
Purre
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Vi fixade frikyla i tre sovrum, har aldrig haft över 22-23 grader i sovrummen sedan dess, de mindre två sovrummen kommer hyfsat ofta ner till 20 grader. Som varmast innan frikyla var vi uppe på ca 30 grader.
Satte konvektorn ovanför innertaket och isolering på kallvinden, störs inte av ljudet även på 100% fläkthastighet.
Så i vårt fall har det funkat bra iaf.
@Walle85, jag tittar oxå efter en liknande lösning. Vilken konvektor och vilka utblås har du installerat i taket. Jag letar efter någont som är väldigt diskret.

Jag skulle välja LLVP alla dagar i veckan. Hos mig kostar det inte mer än ett par hundralappar per år att hålla 20 grader hela sommaren på bottenvåningen.

Även jag rekommenderar FLVP i kombination med LLVP för de som inte har BVP

S SkiFlakes skrev:
@Walle85, jag tittar oxå efter en liknande lösning. Vilken konvektor och vilka utblås har du installerat i taket. Jag letar efter någont som är väldigt diskret.
Jag har en sådan här i mitt tak på nedervåningen. Tar inte upp så mycket plats i rummet (men syns förstås mycket mer än en separat kylare och bara kanaler till/från) men problemet är som sagt att brinekretsen inte är tillgänglig för avluftning och det här är nu en av två högsta punkter i systemet. Inbyggd takmonterad luftkylare med ventilationsgaller synligt i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
SkiFlakes
  • Laddar…
Walle85
S SkiFlakes skrev:
Har en gammal tråd om detta.
https://www.byggahus.se/forum/threads/tips-pa-till-franluftdon-foer-frikyla.493915/#post-5320834
Tak med ventilationsdon för till- och frånluft samt en taklampa, i ett rum med gröna väggar och fönster med mörka gardiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag körde med en stos på vardera in/utblås där jag kopplade två spirorör, ett till varje sovrum. Så jag hämtar luften i samma rum som jag blåser ut den, tänker att det påverkar FTX minst.

Satte även in en till likadan konvektor ovanför badrummet, som har spiro draget till det tredje sovrummet samt hallen. Inte inritat på bilden i den länkade tråden.

Finns även en tråd där jag går igenom själva styrningen, tyckte att orginalstyrningen var för dyr och inte gick att integrera i smarta hemmet på något bra sätt.
https://www.byggahus.se/forum/threa...aektkonvektor-med-shelly-0-10v-dimmer.524012/

• Gilla
SkiFlakes
  • Laddar…
Som jag förstår det stavas problemet daggpunkt. Ligger tempen i kanalerna under aktuell daggpunkt blir det vatten som måste tas om hand. Vilket alltid medför risker då dräneringar kan sätta igen sig med fukt problematik som följd. Jag har beslutat mig från att avstå trots att jag har BVP och FTX av den orsaken. Om jag skulle kyla skulle jag montera en LLVP av den enkla orsaken att den aldrig kan skada fastigheten.
Jag har inte golvvärme i mitt hus. Troligen skulle jag fundera en vända till om jag hade det. Vad jag har förstått kan det fungera riktigt bra.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Man kan ju köra frikyla via bergvärme utan att köra det via ftx också.

÷
Krilleman Krilleman skrev:
Försöte googla fram ett principschema, detta kom upp:

[länk]

[bild]
Är det här något som de bolag som kan göra FTX begriper sig på? Och handlar det om att vänta med att installera frikyla tills FTX är installerat, behöver det vara samma företag eller kan jag välja och vraka när och av vem de två sakerna ska installeras :D

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.