Hej lite såhär försiktighetsfråga. Den gamla ägaren hade av olika anledningar satt ett avloppsrör som ventilation från uterummet till förrådet i källaren. I och med renovering av förrådet ville jag snygga till denna lösning.
Hålet i betongen är ett gammalt stort fyrkantigt hål.
Det jag gjort är att jag monterat ihop ett freshsystem i en galvad ventil med ram. De fyra hörnen i ramen har jag fyllt med silikon och sedan tejpat över med alu-tejp.
Ramen har jag sedan murat/putsat/silikonat fast i sockeln igen.
Det jag funderar på: eftersom freshröret är mycket mindre än själva kanalen - finns det risk att luft kommer in och blir stående i kanalen via de fyra hörnen om jag nu inte fått helt tätt där?
Det kan vara en helt knäpp fråga... jag har en tendens att ”övertänka” saker
gamla röret:
Hålet - mellanbjälklaget är ju ovanför
Ram och rör
inifrån ser man alutejpen
Inne i förrådet har jag sedan monterat en täckplatta på väggen och en talriksventil som går in i freshröret
Som sagt, min tanke var att luft kan komma vid sidan av röret inne i kanalen via de fyra hörnen i ytterventilen - varför jag försökte få dessa tätade. Har jag lyckats få dem täta är det ju inget problem då all luft går in via röret som det ska. Men om jag inte fått det helt tätt - kan luft fastna och orsaka något på isoleringen mm ovanför hålet?
Hålet i betongen är ett gammalt stort fyrkantigt hål.
Det jag gjort är att jag monterat ihop ett freshsystem i en galvad ventil med ram. De fyra hörnen i ramen har jag fyllt med silikon och sedan tejpat över med alu-tejp.
Ramen har jag sedan murat/putsat/silikonat fast i sockeln igen.
Det jag funderar på: eftersom freshröret är mycket mindre än själva kanalen - finns det risk att luft kommer in och blir stående i kanalen via de fyra hörnen om jag nu inte fått helt tätt där?
Det kan vara en helt knäpp fråga... jag har en tendens att ”övertänka” saker
gamla röret:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hålet - mellanbjälklaget är ju ovanför
Logga in
Skapa konto
Ram och rör
Logga in
Skapa konto
inifrån ser man alutejpen
Logga in
Skapa konto
Inne i förrådet har jag sedan monterat en täckplatta på väggen och en talriksventil som går in i freshröret
Logga in
Skapa konto
Som sagt, min tanke var att luft kan komma vid sidan av röret inne i kanalen via de fyra hörnen i ytterventilen - varför jag försökte få dessa tätade. Har jag lyckats få dem täta är det ju inget problem då all luft går in via röret som det ska. Men om jag inte fått det helt tätt - kan luft fastna och orsaka något på isoleringen mm ovanför hålet?
Misstänkte det. Har fått känslan via forumet och dina inlägg att du är väldigt kunnig så jag känner mig trygg med ditt svar!
om du har tid: av vilken anledning ser du inget problem med det? Är novis och tar till mig all kunskap jag kan
om du har tid: av vilken anledning ser du inget problem med det? Är novis och tar till mig all kunskap jag kan
tja jag vet egentligen inte... jag tänkte att eftersom stosen är rund och därmed inte täcker de fyra hörnen i det yttre ventilgallret/ramen - tänkte jag att uteluft går via de 4 hörnen och fastnar utanför röret inne i det stora vägghålet. Svårt att förklara.Staffan2000 skrev:
men visst samtidigt har jag tänkt att tar luften sig in - tar den sig också ut...
Klicka här för att svara