3 057 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Göra om tilluft till frånluft?
Vi har ett kök på ca 30kvm som tidigare var vardagsrum i original utförande. Detta innebär att vi endast har kolfiberfläkt då det inte går att koppla på mekanisk ventilation på tidigare/befintligt rör. I köket finns två tilluftsventiler (eftersom det tidigare var v-rum).
Ventilationen i övrigt bygger på självdrag med tilluftsventiler i varje sovrum, vardagsrum och källare. Pax fläktar i 2 badrum samt på 1 toalett.
Som väntat ökar luftfuktigheten i köket vid matlagning, speciellt om man kokar mycket vatten. Vid mätning går det upp till ca 80% fuktighet i köket men går ner relativt snabbt till 40% när man lagat mat klart. I normalfallet går det kanske upp till 65-70%. Gissar på att ny luft kommer in i köket och sen går luften och fukten ut i hallen där toaletten finns med mekanisk frånluft.
Om man vill skapa en frånluftsventil , är det möjligt?
Gissar på att det inte blir någon skillnad att byta de två tilluftsventilerna till frånluftsventiler eftersom det lär väll fungera som tilluft ändå?
Det går att sätta en pax fläkt i ena tilluftsventilen men känns som att det inte hör hemma i ett kök,?
Några tips på vad man kan göra för att byta tilluft till frånluft i köket, om det nu krävs?
Våningsplanet består av köket, vardagsrummet samt en toalett och hall. Tar man bort tilluften i köket kommer det endast finnas tilluft i vardagsrummet (på samma våningsplan).
Ventilationen i övrigt bygger på självdrag med tilluftsventiler i varje sovrum, vardagsrum och källare. Pax fläktar i 2 badrum samt på 1 toalett.
Som väntat ökar luftfuktigheten i köket vid matlagning, speciellt om man kokar mycket vatten. Vid mätning går det upp till ca 80% fuktighet i köket men går ner relativt snabbt till 40% när man lagat mat klart. I normalfallet går det kanske upp till 65-70%. Gissar på att ny luft kommer in i köket och sen går luften och fukten ut i hallen där toaletten finns med mekanisk frånluft.
Om man vill skapa en frånluftsventil , är det möjligt?
Gissar på att det inte blir någon skillnad att byta de två tilluftsventilerna till frånluftsventiler eftersom det lär väll fungera som tilluft ändå?
Det går att sätta en pax fläkt i ena tilluftsventilen men känns som att det inte hör hemma i ett kök,?
Några tips på vad man kan göra för att byta tilluft till frånluft i köket, om det nu krävs?
Våningsplanet består av köket, vardagsrummet samt en toalett och hall. Tar man bort tilluften i köket kommer det endast finnas tilluft i vardagsrummet (på samma våningsplan).
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Vi har gjort detta på många ställen i huset inte minst i tvättstuga i källaren, inte särskilt klokt att ha tilluft där. Ändrade till två frånluft istället med Fresh Intellivent fläktar, en rakt ut genom källarväggen, en uppåt taket via en existerande frånluftkanal. Tidigare satt där en tilluft men den ändrades till frånluft som sagt via en fläkt som alltid är på minimalt i grundläge men ökar på vid fuktbelastning.
Kök: enda viktiga är att du ser till att kanalen är ordentligt brandisolerad annars bara kör på. Klart som tusan att man ska dra ut luft från ett kök. Kolfilterfläktar är verkligen inget jag skulle vilja ha i mitt kök, en väldigt substandard nödlösning.
Kök: enda viktiga är att du ser till att kanalen är ordentligt brandisolerad annars bara kör på. Klart som tusan att man ska dra ut luft från ett kök. Kolfilterfläktar är verkligen inget jag skulle vilja ha i mitt kök, en väldigt substandard nödlösning.
Produkter som diskuteras: "Intellivent"
Badrumsfläkt Intellivent S Fresh
Komplett frånluftsfläkt
2 185 kr inkl moms
Läs mer
Den lösningen blir nog svår att få till dels pga kökets planlösning och utförande. Sedan bor vi i radhus så att skicka ut den direkt utanför känns inte som den bästa lösningen tyvärr.K Kortling skrev:
Vi har inga problem med matos/lukt då fläkten gör ett jätte bra jobb. Luktar knappt något när man lagar mat. Det är mest fukten som är problemet, om det nu är ett problem vill säga. Skulle kännas bättre om man visste att fukten gick ut genom någon form av frånluft.
Som det ser ut nu blir det svårt att dra kanal från köksfläkten. Jag behöver nog bara få till frånluft för fukt för att vara på säkra sidan.H Harald Blåtumme skrev:Vi har gjort detta på många ställen i huset inte minst i tvättstuga i källaren, inte särskilt klokt att ha tilluft där. Ändrade till två frånluft istället med Fresh Intellivent fläktar, en rakt ut genom källarväggen, en uppåt taket via en existerande frånluftkanal. Tidigare satt där en tilluft men den ändrades till frånluft som sagt via en fläkt som alltid är på minimalt i grundläge men ökar på vid fuktbelastning.
En tanke skulle vara att sätta en Fresh på ena tilluftsventilen med kallrasskydd som bara aktiveras av fukt. På så vis drar den ut fukt vid matlagning (om det blir hög fukt) men rubbar inte grundflödet i huset övrig tid då den står still. Givetvis kan man sätta lågt konstant flöde hela tiden om man vill men då påverkas nog övrig ventilation och värmen i köket lär gå ut. Denna lösning är enkel då jag redan har hål i fasaden samt att det finns el på utsidan (enkelt och snabbt arbete för elektriker). Frågan bara om den är bra, dvs är det värt att göra detta jämfört med att inte göra något?
Som sist, det sägs att man inte ska ha tilluft i kök men gör det någon skada? Tänker att det är väll bättre att ha lite tilluft jämfört med inget alls?
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Jag förstår inte hur du tänker så du måste förklara mer.
Från ett kök har man en kraftig fläkt som evakuerar ånga/os från matlagningen.
Det är inte bara ett fuktpåslag när man lagar mat.
Installera en riktig köksfläkt och glöm detta med kolfilterfläkt du har nu, det är enbart för mycket speciella lägen där man inte kan/får sätta en riktig fläkt i köket.
Om det verkligen är så hos er så undersök noga möjligheterna, ser det inte som rimligt att ni ska sitta med en kolfilterfläkt.
___
PS. Givetvis behövs tilluft till ett kök, detta bör ordnas via angränsande utrymmen för att det ska funka med evakuering av stekos. Ingen bra idé att ha tilluft i ett kök som jag ser det.
Installera en riktig köksfläkt och glöm detta med kolfilterfläkt du har nu, det är enbart för mycket speciella lägen där man inte kan/får sätta en riktig fläkt i köket.
Om det verkligen är så hos er så undersök noga möjligheterna, ser det inte som rimligt att ni ska sitta med en kolfilterfläkt.
___
PS. Givetvis behövs tilluft till ett kök, detta bör ordnas via angränsande utrymmen för att det ska funka med evakuering av stekos. Ingen bra idé att ha tilluft i ett kök som jag ser det.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Anledningen är att man flyttade köket till ett annat rum i bostaden för att få större yta (kvm). Genom flytten så blev avståndet från originalköket och kanalen relativt långt. Dessutom så skulle en rördragning från nuvarande kök (fläkt) bli utanpåliggande på köksvägg och vardagsrumsvägg vilket inte skulle bli bra. Drar man nytt rör från fläkt till fasadvägg måste det dels vara utanpåliggande då köket inte har några väggskåp, därefter gå igenom 3 högskåp där det finns intregerade kyl/frys och sedan ut genom fasaden där baksida med altan ligger. Om detta ska skyddas mot brand bör väll även fasad som är trä skyddas, dvs där utsuget kommer ut. Som sist krävs troligen bygglov på detta och tveksamt att det skulle bli godkänt då tanken är att det ska gå ut i tak, vilket original kanalen gör. Så ingreppet är stort hur man än gör.H Harald Blåtumme skrev:Jag förstår inte hur du tänker så du måste förklara mer.
som jag beskrev innan så tycker jag att nuvarande kolfiberfläkt gör ett bra jobb. Upplever inget matos, eller lukt från mat i övriga bostaden, dock ökar givetvis fuktigheten vid kokning och det var den jag tänkte att man skulle vädra bort med frånluft eftersom man löser över allt att frånluft är viktigt i kök oavsett fläkt.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Sorry men jag förstår inte argumenten alls.
Det finns inget annat i min värld mer än att man får ordna ordentlig fläktanslutning i ett kök. Kolfiltervarianter, nej. Absolut inte.
Vi gjorde detta i vårt nya kök för ca 20 år sedan. En köks-ö skapades i ett dåvarande sovrum, en kraftfull AEG-fläkt med utblås som ordnades rakt upp och ut genom bjälklaget och vidare ut via en takventil yttertak. Brandskyddad kanal givetvis.
Finns inga genvägar här är jag rädd, bara att se till att få det gjort vad som måste göras.
Det finns inget annat i min värld mer än att man får ordna ordentlig fläktanslutning i ett kök. Kolfiltervarianter, nej. Absolut inte.
Vi gjorde detta i vårt nya kök för ca 20 år sedan. En köks-ö skapades i ett dåvarande sovrum, en kraftfull AEG-fläkt med utblås som ordnades rakt upp och ut genom bjälklaget och vidare ut via en takventil yttertak. Brandskyddad kanal givetvis.
Finns inga genvägar här är jag rädd, bara att se till att få det gjort vad som måste göras.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden