Hej! Får snart hem en 3D-printer (en Snapmaker 2.0) och tänkte ställa den i källaren. Har köpt till ett skydd med medförande utblås. Funderar på hur jag ska göra med ventilering och kom på att motorn till radonsugen sitter i samma rum. Skulle man kunna koppla på utsuget från utblåset från printern till radonsugsystemet?

Referensbilder:
En Radovac 224 radonsug ansluten till vita PVC-rör installerad på en källarvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min radonsug, en Radovac 224
Skydd till 3D-printer med orange genomskinlig framsida och ansluten svart ventilationsslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snapmakerskydd med utblås

Bästa svaret

Radonsugen bör vara ett helt slutet system, risken finns att det kan läcka in radon. Risken är även att det blir obalans i radonsugen, antar att den suger under plattan? Då kan de bli lättare att hämta luft från rummet än under plattan. Då kommer den sluta funka. Jag hade nog hittat något annat sätt att ventilera den.

• Gilla
bjornlof
  • Laddar…
T tobben87 skrev:
Radonsugen bör vara ett helt slutet system, risken finns att det kan läcka in radon. Risken är även att det blir obalans i radonsugen, antar att den suger under plattan? Då kan de bli lättare att hämta luft från rummet än under plattan. Då kommer den sluta funka. Jag hade nog hittat något annat sätt att ventilera den.
Misstänkte att det kunde skulle kunna bli nåt sånt problem.

Får lösa det på annat sätt. Tack för hjälpen @tobben87!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.