2 426 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Ok att koppla på fläkt från 3D-printer/laserskärare till radonsug?
Hej! Får snart hem en 3D-printer (en Snapmaker 2.0) och tänkte ställa den i källaren. Har köpt till ett skydd med medförande utblås. Funderar på hur jag ska göra med ventilering och kom på att motorn till radonsugen sitter i samma rum. Skulle man kunna koppla på utsuget från utblåset från printern till radonsugsystemet?
Referensbilder:
Min radonsug, en Radovac 224
Snapmakerskydd med utblås
Referensbilder:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min radonsug, en Radovac 224
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snapmakerskydd med utblås
Bästa svaret
Radonsugen bör vara ett helt slutet system, risken finns att det kan läcka in radon. Risken är även att det blir obalans i radonsugen, antar att den suger under plattan? Då kan de bli lättare att hämta luft från rummet än under plattan. Då kommer den sluta funka. Jag hade nog hittat något annat sätt att ventilera den.
Misstänkte att det kunde skulle kunna bli nåt sånt problem.T tobben87 skrev:Radonsugen bör vara ett helt slutet system, risken finns att det kan läcka in radon. Risken är även att det blir obalans i radonsugen, antar att den suger under plattan? Då kan de bli lättare att hämta luft från rummet än under plattan. Då kommer den sluta funka. Jag hade nog hittat något annat sätt att ventilera den.
Får lösa det på annat sätt. Tack för hjälpen @tobben87!
Klicka här för att svara