P
Hej,

Ska byta ut mitt gamla aggregat mot ett nytt.
Huset är på 200kvm fast garaget går bort med 40 kvm.
Installatören pratade om ett Heru 100, det kommer ett nytt med säljstart i dagarna som är appstyrt.
Vilka andra alternativ finns som är bra? Vad rekommenderar ni?

Har själv ett heru 130 ev tror jag det heter sen 10år tillbaka.
Mycket nöjd, inget som fått bytas ännu förutom en drivrem och filter förståss

• Gilla
1
  • Laddar…
Jag har ett 100 till 182m2 och idag skulle jag ha gått på ett 130 eller större. Det går lite för högt på kurvan så det låter lite onödigt mycket. Ett större agg hade gått tystare.

• Gilla
Runnis och 2 till
  • Laddar…
P
R Robert-san01 skrev:
Jag har ett 100 till 182m2 och idag skulle jag ha gått på ett 130 eller större. Det går lite för högt på kurvan så det låter lite onödigt mycket. Ett större agg hade gått tystare.
Menar du ljudet från aggregatet? Jag har aldrig hört aggregatet vi har på vinden idag, ventex 300. Om jag inte hör det så borde det inte spela någon roll? Eller tror du det slits ut fortare?

Johan1975z skrev:
Menar du ljudet från aggregatet? Jag har aldrig hört aggregatet vi har på vinden idag, ventex 300. Om jag inte hör det så borde det inte spela någon roll? Eller tror du det slits ut fortare?
Vad har ditt nuvarande agg för kapacitet? 160m2 är lite mot övre spannet vad ett Heru 100 klarar och då får fläktarna gå hårdare= det kan låta mer.

• Gilla
1
  • Laddar…
P
Ja, det är sant. Får nog bli ett större aggregat.
Men fattar inte riktigt hur man ska jämföra dem

Johan1975z skrev:
Ja, det är sant. Får nog bli ett större aggregat.
Men fattar inte riktigt hur man ska jämföra dem
Kolla hur många m2 de är specade för, vissa anger l/min. Säger de max 180m2 boyta så skulle jag säga -20%. Så för 180m2, är mitt förslag ett agg som klarar drygt 200, helst typ 220m2. Man får även komma ihåg att det är volym agget skall hantera så har man mer än 2,5m i tak så får man öka på lite ytterligare i storlek på agget.

• Gilla
Seglarvännen och 1 till
  • Laddar…
Vi är otroligt nöjda med vårt CasaR5 ifrån Swegon.

• Gilla
1
  • Laddar…
Vi har uppgraderat vårt FTX vilket blev väldigt bra jämfört med tidigare äldre aggregat. Om du ska köpa nytt FTX aggregat så ett generellt tips är att köpa en storlek större så kommer det gå lugnare under normaldrift och ni får förmodligen ett tystare och mer hållbart system. Några andra fördelar med lite extra överkapacitet är att kunna köra det på max vid överhettat hus efter man kommit efter semestern samt efter rengöring av spirorören för att blåsa ut alla lösa dammrester mer effektivt.

• Gilla
Runnis
  • Laddar…
P
S krypgr-direktel-ftx skrev:
Vi har uppgraderat vårt FTX vilket blev väldigt bra jämfört med tidigare äldre aggregat. Om du ska köpa nytt FTX aggregat så ett generellt tips är att köpa en storlek större så kommer det gå lugnare under normaldrift och ni får förmodligen ett tystare och mer hållbart system. En annan fördel med lite extra överkapacitet är att kunna köra det på max vid överhettat hus efter man kommit efter semestern samt efter rengöring av spirorören för att blåsa ut alla lösa dammrester.
tack. Vad kör du för system då?

Vi köpte ett något dyrare danskt aggregat "Nilan VPL15" med påkopplad "Heat pipe"-enhet (FU15) vilka tillsammans ger en effekt upp till 3.0 kW (vi bor på 145 kvm). Detta är lite av ett special aggregat då det innehåller en värmepump för att kunna värma/kyla vid behov, alltså inte enbart en FTX för återvinning utan detta har både en aktiv + passiv del.

• Gilla
1
  • Laddar…
Vi har en Termavent 20 ("FTX" med värmepump) som nu tröttnat efter 17 år och vi har tittat på VPL15 + FU15 som en alternativ ersättare. Konceptet har fungerat mkt bra förutom lite problem med att värma "ytterkanten" i huset (ej öppen planlösning)
  • Tillbyggt 60-talshus,
  • 190 m2
  • 2 LVP +direktverkande mjukel (används endast vid -15 el lägre)

Intresserad av era erfarenheter - tråden är 1 år gammal
Tar tacksamt emot speciellt dina erfarenheter krypgr-direktel-ftx
Har din Nilan kombination fungerat bra?
Vilken max temp har du fått på inluften? med el utan eftervärmare?
Vilken övrig värmekälla använder du?

Yvonne

S krypgr-direktel-ftx skrev:
Vi köpte ett något dyrare danskt aggregat "Nilan VPL15" med påkopplad "Heat pipe"-enhet (FU15) vilka tillsammans ger en effekt upp till 3.0 kW (vi bor på 145 kvm). Detta är lite av ett special aggregat då det innehåller en värmepump för att kunna värma/kyla vid behov, alltså inte enbart en FTX för återvinning utan detta har både en aktiv + passiv del.
Kyla? Har tänkt ha FTX plus en separat LLV för att få kyla under sommaren. Menar du att det finns FTX med kyla?

Det finns flera ventilationsaggregat som både värmer och kyler luften.
Vi har haft Termavent 20 med en inbygd värmepump som gett upp till +34 på inluften, i 18 år. Valde tyvärr inte kyla då men har varit väldigt nöjda med konceptet. Termavent finns ej längre kvar och vi har nu bytt till en Nilan VPL15 +FU med både värme och kyla. Att valet föll på denna. Det är den enda som vi hittade som fick plats på vår kallvind.

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.