Hej!
I vårat hus, byggt 88-89, har det tidigare vad jag förstått funnits frånluftsvårmepump. Idag är denna ersatt med fjärrvärme och tilluftsventilerna är pluggade och frånluften går via kanal och fläkt rakt ut. Som tilluft är det bortskuret lite gummilist över fönster, det är allt.

Vi upplever att luften i sovrummen inte är tipptopp, så då är frågan, är det någon idé att på något vis använda bef tilluftsdon? Jag antar att man måste värma/avfukta inkommande luft för att inte då kondens i de gamla tilluftskanalerna? Alternativet vore ju att sätta upp vanliga tilluftdon i sovrummen. Någon som har något smart eller input i frågan? :)

Har det alltså funnits en frånluftsvärmepump med tilluftsmodul i huset från början? Definitivt behöver tilluften förbättras från det som finns idag. Att köra bara en tilluftsfläkt drar dock en del energi per år (kanske 1000 kWh) så då kan det vara bättre att borra upp nya friskluftsventiler i ytterväggarna.

Rubriken säger ftx med fjärrvärme men ingen fråga i inlägget.
Det fungerar bra med ftx och fjärrvärme

Var sitter tilluftsdonen?
Är tilluftsdonen ihopkopplade med varandra?

Ja det går utmärkt att ha både FTX-system och fjärrvärme, vi har det sedan drygt 10 år tillbaka.

J Josth skrev:
Har det alltså funnits en frånluftsvärmepump med tilluftsmodul i huset från början? Definitivt behöver tilluften förbättras från det som finns idag. Att köra bara en tilluftsfläkt drar dock en del energi per år (kanske 1000 kWh) så då kan det vara bättre att borra upp nya friskluftsventiler i ytterväggarna.
Jag kan inte riktigt svara på hur det fungerade tidigare men ägaren före sa att de rev ut frånluftsvärmepumpen då den gick sönder. Samtidigt kom fjärrvärme till området, så då demonterades pumpen, tilluftsdonen i taket proppades och en frånluftsfläkt sattes på frånluftskanalerna. Då revs också en bit av gummilisten bort ovanför fönster i de flesta rum. Genom yttertaket går två ”don”, ett kopplat till frånluft samt ett annat som sitter helt oanvänt idag, det mynnar bara ut i en rörstump på vinden.

Okej, så det rimligaste är ändå att montera tilluftsdon genom yttervägg?

• Gilla
Andreas Al
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Var sitter tilluftsdonen?
Är tilluftsdonen ihopkopplade med varandra?

Ja det går utmärkt att ha både FTX-system och fjärrvärme, vi har det sedan drygt 10 år tillbaka.
De sitter i vardagsrum (2st) samt ett i vardera sovrum (4st). Vad jag kan se på ritningar så är det sammankopplade (tilluftsdonen).

Enl ritningar ska det ha varit en ctc master 103-9l, om det då är en frånluftsvärmepump eller vad det kan kallas?

Stämmer det. CTC Master 103 var en från- och tilluftsvärmepump för beredning av tappvarmvatten och radiator/golvvärme. Motsvarande värmepump idag är NIBE F470.

I nuläget med fjärrvärme indraget kanske det bästa ändå är att sätta ett vanligt FTX-aggregat på vinden om det finns utrymme där(?)

Redigerat:
Om kanalsystemet är utformat så att det går hyfsat enkelt att koppla på ett FTX-aggregat så skulle i alla fall inte jag tveka.

B Bigfoot skrev:
Om kanalsystemet är utformat så att det går hyfsat enkelt att koppla på ett FTX-aggregat så skulle i alla fall inte jag tveka.
Ja alltså till och frånluft har ju gått ner på samma ställe tidigare, och av att döma hur monterat ny fläkt och så så lär det inte krävas många knop för att sno ihop det igen, tänker jag :)

Är det något krav på besiktning av dylik anläggning eller är det bara att knega på bäst man vill? Undantaget elen då.

En CTC 103 satt det i mitt hus oxå en gång i tiden. Det går utmärkt att montera ett FTX på befintliga rör. Jag har inte gjort det än men det kommer.
Elen kan du koppla själv då de flesta ansluts med vanlig 230V stickpropp i jordat vägguttag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.