Hej
En undran, bor i ett borohus från 1987 med luftburen värme från bahco.

Har monterat en luftvärmepump som värmekälla och ställt termostaten på ACJ på lägsta möjliga, vilket än så länge funkat bra vid minus 10 som lägsta i år.

Men till frågan, om man vill bygga om och ta bort ACJ och byta ACF köksdelen mot en vanlig fläkt räcker de att montera ett vanligt FTX aggregat som kan ersätta både ACF och ACJ?

tack på förhand

• Gilla
stekv
  • Laddar…
Tror det kan bli kallt i vissa rum, lvp blåser kanske inte in varmluft om du vill ha nån dörr stängd så du får nog komplettera med nåt element isf.
Flyttade min köksfläkt till tvättstugan när jag renoverade köket så jag kunde sätta ditt en vanlig köksfläkt.
Är nog bäst att ta ditt nån ventilations firma.

• Gilla
Ahlcab
  • Laddar…
Idag sprider sig värmen rätt bra via intaget till ACJ som sitter mitt i huset och tanken va att koppla de till de nya FTX aggregatet som frånluft för att få hjälp med spridningen

Borde gå tycker jag, kanske går att bygga om befintliga? Men nu killgissar jag :)
Lite så har jag också lvp sitter mitt imot återvinningen, fast i mitt hus var det nån som kom på att dra vattenrören till badrummen tillsammans med ventilationen så jag vågar inte ställa ner värmen allt för mycket på vintern (det frös en gång)

• Gilla
Ahlcab
  • Laddar…
Ett FTX-aggregat arbetar inte med cirkulationsluft såsom ett luftvärmeaggregat typ ACJ. Frånluften tas bara i kök, badrum, toalett och grovkök eller liknande där dålig luft ska ersättas med ny. Cirkulationsluften tas främst mitt i huset, t.ex. i entréhallen.

• Gilla
Ahlcab
  • Laddar…
Hej Går i renoverings planer av köket där våran acf sitter. Den suger från två badrum o köksfläkten. Kan man inte sätta något annat i köket för att kunna ta bort spisoset från detta system? Vill ha köksfläkten delad från övrig ventilation, bor i en 1.5 plans villa så att flytta upp allt går inte och spisen med fläkt sitter mot yttervägg idag. . Mvh f

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.