Jag har installerat en induktionshäll med inbyggd fläkt. Utsuget går ner i grunden och sedan ut i sockeln. Här tänkte jag bara montera en huv på sockeln. Men så kom vi på att det måste sitta kallrasskydd. Finns det något sätt att montera detta på ett rör som går nedåt eller i sidled. Eller måste jag böja upp röret en bit på husväggen för att sätta kallrasskydd här?

Z Zwiggy skrev:
Något sånt här skulle jag nog satt dit då, [länk]
den ser ju smart ut. Dock ser den inte så tät ut på bilden men den kanske luras?

Z Zwiggy skrev:
Bilden luras lite, men helt tät blir den nog inte. Men det är oftast inte kallasskydden heller. Finns ett gäng olika fabrikat. [länk]
ok, tack för tipset. Blir nog en sådan :)
Hellre det än två böjar till och behöva bygga en låda på fasaden

Kallras är väl precis som det låter, kall luft som faller nedåt. i och med att utsugen/hålet i fasaden sitter lägre än själva fläkten, kommer det verkligen "falla" ner kall luft då? Eller tänker jag helt bakvänt?

• Gilla
Violina
  • Laddar…
T tobben87 skrev:
Kallras är väl precis som det låter, kall luft som faller nedåt. i och med att utsugen/hålet i fasaden sitter lägre än själva fläkten, kommer det verkligen "falla" ner kall luft då? Eller tänker jag helt bakvänt?
det är undertryck i huset så den drar in kall luft snarare än att det faller ner :)

P PatrikJo skrev:
[länk]
Den där får monteras i valfri riktning. Jag har för mig att instruktionerna säger att om den monteras på ett horisontellt rör ska axeln peka lodrätt, men det har nog ingen jättebetydelse.
tack för tipset. Jag tar den som nr 2 ifall det andra inte skulle funka. Anledningen till det är att jag tänker att om den är fjäderbelastad så kanske det även blir lite motstånd för lufttrycket att få upp luckan så att det begränsar lite. Eller vad tror du om det? Den andra som tipsades här borde inte bli lika trög då den kommer sitta i vågrät riktning

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.