2 975 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
AC ihop med frånluftvärmepump?
Vi har ett relativt nytt hus, byggt 2018, frånluftvärmepump. Huset är 1,5 plan. Vattenburen golvvärme på bottenvåningen och vattenradiatorer på övervången. Ventiler i fönstren för tilluft (antar jag). Det blir dock vansinnigt varmt i huset så här på sommaren så tanken är att installera en AC för kylning. Är det en sk luft/luft-värmepump man väljer då? Jag vill ha en sådan fast maskin med ute- och innedel.
Hur påverkar dessa båda system varandra? FLVP skapar väl ett visst undertryck i huset? Kan det störas av kylmaskinen? Hur bör man tänka på vintern? Ska man använda luft/luft-manicken tillsammans med övrig uppvärmning eller låter man den bara sova över vintern tills det är dags att köra kyla? Kan systemen störa varandra på något sätt? Tacksam för all input då jag inte alls har grepp på hur ventilation ska funka.
Hur påverkar dessa båda system varandra? FLVP skapar väl ett visst undertryck i huset? Kan det störas av kylmaskinen? Hur bör man tänka på vintern? Ska man använda luft/luft-manicken tillsammans med övrig uppvärmning eller låter man den bara sova över vintern tills det är dags att köra kyla? Kan systemen störa varandra på något sätt? Tacksam för all input då jag inte alls har grepp på hur ventilation ska funka.
LLVP påverkar inte ventilationen, den kyler/värmar luften som redan finns innanför klimatskalet.
Kör själv den kombon och det fungerar bra. Värt att tänka på är ju placeringen av LLVP, bra om den inte är nära utrymmen med frånluftsventiler och försöka få kallluftsflödet i husets normala luftflöde. Nackdelen med frånluftssystem utan direkt återvinning är att man drar in varm luft dagtid, så det gäller att köra hårt och dygnet runt llvp:n för att kyla ner husstommen nattetid.
Det går ju använda LLVP på vintern som komfortvärme. Det trixiga är ju att få ner värmekurvan på FLVP när man producerar värme i LLVP för att få någon besparing. En inomhusgivare (Om du inte har) + ev. ta ner värmekurvan något hack och eventuellt justera någon termostat där llvp går så kan man få balans i det. Men faktiskt är det riktigt skönt med lite extra varmluftproduktion kalla dagar när det kan kännas vid lite kallras.
Kör själv den kombon och det fungerar bra. Värt att tänka på är ju placeringen av LLVP, bra om den inte är nära utrymmen med frånluftsventiler och försöka få kallluftsflödet i husets normala luftflöde. Nackdelen med frånluftssystem utan direkt återvinning är att man drar in varm luft dagtid, så det gäller att köra hårt och dygnet runt llvp:n för att kyla ner husstommen nattetid.
Det går ju använda LLVP på vintern som komfortvärme. Det trixiga är ju att få ner värmekurvan på FLVP när man producerar värme i LLVP för att få någon besparing. En inomhusgivare (Om du inte har) + ev. ta ner värmekurvan något hack och eventuellt justera någon termostat där llvp går så kan man få balans i det. Men faktiskt är det riktigt skönt med lite extra varmluftproduktion kalla dagar när det kan kännas vid lite kallras.
Har samma system som du funderar på dock vattenburen golvvärme uppe också, men det blir ett win win system då din FLV tar upp värmen från din LLV. Jag kör min LLV 24/7 på vintern, man får mycket jämn och fin värme.C crillux skrev:Vi har ett relativt nytt hus, byggt 2018, frånluftvärmepump. Huset är 1,5 plan. Vattenburen golvvärme på bottenvåningen och vattenradiatorer på övervången. Ventiler i fönstren för tilluft (antar jag). Det blir dock vansinnigt varmt i huset så här på sommaren så tanken är att installera en AC för kylning. Är det en sk luft/luft-värmepump man väljer då? Jag vill ha en sådan fast maskin med ute- och innedel.
På sommaren kör du ingen värme på din FLV så den påverkas ej av detta.
Vill man ha kyla på övervåningen behöver också innerdelen sitta på övervåningen. Vill man värma huset sätter man innerdelen på nedre våningen. Bäst blir det att ha en på övre våningen och en annan på nedre våningen. Finns även duo-modeller om man inte har plats för mer än en utedel.
Kyla på båda våningarna vore trevligt då vi har sovrum nere och barnen uppe. Behovet är visserligen störst på övervåningen eftersom den blir varmast men det blir rejält varmt även nere.
Vad finns det för olika för/nackdelar med duo kontra två helt separata enheter?
Vad finns det för olika för/nackdelar med duo kontra två helt separata enheter?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 414 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 414 inlägg
Har kört med FLVP + LLVP sedan 2014 , har golvvärme på nedre plan övre plan är tanken att ha radiatorer . Som tidigare nämnts, golvvärme och LLVP är trixit att få fungera ihop med det går . Kyla på sommaren . Grejen är att i huset byts luften var annan timme , men det blir något svalare .C crillux skrev:Vi har ett relativt nytt hus, byggt 2018, frånluftvärmepump. Huset är 1,5 plan. Vattenburen golvvärme på bottenvåningen och vattenradiatorer på övervången. Ventiler i fönstren för tilluft (antar jag). Det blir dock vansinnigt varmt i huset så här på sommaren så tanken är att installera en AC för kylning. Är det en sk luft/luft-värmepump man väljer då? Jag vill ha en sådan fast maskin med ute- och innedel.
Jag har också två våningar, jag monterade min i vägglivet i trappen så innerdelen är en liten bit ovanför golvbjälklaget så den klarar av att kasta luft både på övervåningen och undervåningen, men då har jag en helt öppen trapp så det blåser rakt genom. På sommaren har det fungerat bra att ha den på oscillerande läge så den går en liten stund på övervåningen och en liten stund på undervåningen. den kalla luften lägger sig på golvnivå oavsett. Vintertid kör jag blåset rakt ner, det stiger ändå. Dessutom drar den hela tiden varma luften på övervåningen och trycker ner.C crillux skrev:
Klart intressant! Vi har också öppen trapp så det borde ju kunna funka även om ytan är stor. Jag får nog lura hem en tekniker som får kolla på huset innan jag bestämmer mig. Jag behöver ju inte ha temperaturer i nivå med ishotellet men några graders sänkning behövs definitivt på sommaren.sunnis skrev:
Medlem
· Stockholms län
· 646 inlägg
Brukar gå att ställa ner frånluftsfläkten till ett minimum på maskinen, på min gamla 360p så var jag tvungen att öppna fronten för att manuellt dra om sladdar. På nuvarande modeller så borde det gå via menyn?
Oavsett så kommer en llvp att kyla ner ändå, köp inte en för svag modell bara.
Oavsett så kommer en llvp att kyla ner ändå, köp inte en för svag modell bara.
Klicka här för att svara